Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #26 Skrevet 21. november 2011 Men hvor har dere det fra at det kreves en bråstopp for å bli hardt skadet i trafikken? Er ikke helt sånn... Nei, jeg oppfatter dette som ganske sært av mannen din. Han bør sette familiens sikkerhet først altså. Og ha velbegrunnede meninger som han kan backe opp med fakta. Ikke bare synsing liksom. Ikke meningen å være hard, men for meg er det ingen pris som ville gjort at jeg lekte med livet til andre.... Kjipt å sitte etterpå å forsvare seg med at "jammen, sjansen var jo så liten"
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #27 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for svar, 02:13. Det er sant som du sier, det er bråstoppene vi har hatt fokus på med tanke på magebelte og nakkestøtten. Vi så for oss at det var disse situasjonene som var farligst med tanke på disse to momentene. Selv om det ikke blir en bråstopp vil det selvsagt kunne være farlig. Vi har vel tenkt litt sånn at jeg klarer å holde meg fast/ spenne muskulaturen ved de milde kræsjene.. Men selv en kræsj med en elg, selv om det ikke blir bråstopp kan jo være farlig, jeg ser den.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #28 Skrevet 21. november 2011 Har ikke så mye mer å komme med enn at jeg støtter deg i dette... Jeg tror nok ikke jeg ville gitt meg. Evt. hadde jeg vurdert å kreve at dere kjører to biler de gangene dere er alle sammen. Det er jo ikke akkurat økonomisk det heller, men koster i alle fall ikke sååå mye. Lykke til! Og gratulerer med mini på vei!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #29 Skrevet 21. november 2011 Sånn jeg forstår det vil problemet løse seg når den minste kommer opp i sete nr to? Da er det kanskje greit å innstille seg på at de ca 8-9 første mnd kan dere ikke kjøre alle sammen i samme bil? Problemet er forbigående! Blir kanskje ikke campingtur til sommern, men det er prisen man betaler;) Gratulerer med ny liten på vei!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #30 Skrevet 21. november 2011 Det er da langt billigere å kjøpe ny bil enn å få enda en unge som dere tydeligvis har råd til. Eller dere får kjøre to biler på tur.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #31 Skrevet 21. november 2011 Vi trekker også på stor c.vogn - og trenger stor motor i bilen. Har derfor kjøpt en Opel Vivaro, da vi ikke vil ta oss råd til caravelle eller merzedes. Dette funker HELT ypperlig!!! Du møter deg selv i døren hele tiden i diskusjonen her - å sitte i kun magebelte uten nakkestøtte...er og blir farlig PUNKTUM! Det er jo ikke noe vi trenger å diskutere en gang - fakta er fakta! Hvorfor er mannen din så kjip med deg? Denne diskusjonen blir litt som jeg hører folk som skal unnskylde sin dumhet i forhold til sikring av barn i bil. "Det er så dumt å vekke han nå - vi kjører forsiktig og heller på småveiene - så kan han sitte på fanget mitt hjem:" "Vi skal bare kjøre på småveier, så vi trenger ikke barnesete til minsten på den turen - vi kjører jo så forsiktig!" ...og sånn kan jeg fortsette i det uendelige! Folk er så dumme!!! Det går bra i de fleste tilfeller - men hva med den dagen det smeller? Vil man da sitte å si som noen andre skrev lenger oppe her : "Men sjansene var jo så små....." Jeg hadde enkelt og greit IKKE satt meg i en bil uten tilstrekkelig sikring av ALLE som satt i bilen.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #32 Skrevet 21. november 2011 Det jeg lurer på, er hvorfor folk får SEKS barn når de ikke vil bruke penger på ordentlig bil til familien. Har man ikke råd til så mange barn, så lar man være å få dem. Hadde skjønt hvis man ville få nr 2 og 3 for at første ikke skal være enebarn, men 6 barn når man har trang økonomi er virkelig ikke nødvendig.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #33 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for svar! Jeg har bestemt meg, og vil gå for en annen bil, så da gjenstår det bare å overbevise mannen.. Han elsker framkommeligheten til bilen han har på vinteren, og føler det nok som et tap å måtte gi slipp på den.. Og til dere som forsøker å være spydige, hva ønsker dere å oppnå? Er det slik å forstå at man ikke er verdig fler enn 2-3 barn dersom man ikke har råd til to dyre biler? Er barn nr 6 mindre ønsket enn nr 3 pga jeg ikke ønsker å bruke mer penger på bil enn nødvendig? Det er jo nødvendigheten som her diskuteres. Og nødvendigheten av ny bil har jeg forstått. Selvfølgelig betaler jeg gladelig for en sikker bil til barna, men jeg vil jo ikke betale mer enn jeg må. Jeg hadde feks aldri kjøpt en caravelle til 600 000 dersom jeg kun hadde 3 barn, da hadde min vw 7 seter fungert ypperlig. Jeg har inntrykk av at jeg er den i vår vennekrets som setter sikkerhet høyest, ingen av våre venner har en bil til 600 000.. Selv om de har 3-4-5 barn. Jeg har fra før en vw 7 seter, den må jeg beholde, og i tillegg må vi ha en større familiebil. Dette er hele tiden prioriteringer, noen mener jeg kan kjøpe en eldre bil, en billigere bil om jeg dropper firehjulsdrift osv, men jeg ønsker ikke dette, for jeg vil ikke gå ned i sikkerhet. Nå har vi nettopp bygd om huset, slik at alle barna har hvert sitt rom. Dette er en prioritering vi har gjort, og slik er det vel for de fleste, man kan ikke til enhver tid kjøpe alt man føler man skulle trengt, det er jo en del av livet, å ha drømmer, og sette seg mål for å nå de.. En annen bil skal vi uansett få råd til, det går nok bra, skal du se:-) Og til dere som gratulerte med spire: tusen takk, vi gleder oss stort:-)) HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #34 Skrevet 21. november 2011 09:40 Så du har bestemt at det er greit å få 2-3 barn med dårlig økonomi, men ikke 6? 3 barn kan godt sitte i en mindre sikker bil, bare man holder seg til dine mål? Og min nødvendighet av 6 barn har vel du strengt tatt ingenting med å kommentere, har du vel? Har du lest innlegget hadde du også sett at barna sitter sikrere i bilen vi har nå, enn i en caravelle.. Det er JEG som ikke sitter trygt nok i dagens bil. Selvfølgelig skal barna sitte trygt, til tross for at jeg har flere enn dine tilmålte 3 stk. Takk for at ikke alle er like dømmende som deg. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #35 Skrevet 21. november 2011 Vi har samme problem i forhold til å få en evt. nr. tre... Jeg har undersøkt litt, og har funnet ut at det finnes bakovervendte barneseter som kan brukes festet med topunktsbelte, fra barnet går over fra det minste setet, til det er ca 6 år. Det vil si at dersom dere har et barn som er mindre enn 6 år, kan dette barnet sitte bakovervendt i dette setet i midten, og babyen kan overta plassen til dette barnet, med et babysete. Når babyen blir større, kan babyen overta det bakovervendte setet som er festet med topunktsbelte, og bruke det fram til han/hun er rundt seks år. MEner å huske at setet er fra britax, men jeg husker ikke helt sikkert. Søk etter gamle tråder, så kommer kanskje noe opp... (Lurer litt på om det var britax twoway elite - men kan ikke helt forstå at dette stemmer, da setet jeg tenker på kun kan brukes bakovervendt...) Det jeg beskriver vil løse probemet deres i seks år framover - i hvert fall dersom dere har et barn som er yngre enn 6 år, og som kan sitte bakovervendt til babyen blir stor nok. Lykke til!
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #36 Skrevet 21. november 2011 Ja, har sjekket nå, setet heter Britax two way elite
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #37 Skrevet 21. november 2011 Med så mange unger lurer jeg på hvor ofte dere faktisk drar avgårde alle sammen og hvor langt dere da skal kjøre. De eldste begynner vel å komme godt opp i skolealder og er kansje ikke interesert i å dra på fammilietur så ofte. Da løser jo saken seg greit ved at du de aller fleste gangene kan sitte i et annet sete og la setet uten trepunktsbelte stå tomt.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #38 Skrevet 21. november 2011 Topunktsbelte; Faren for alvorlige indre skader i en eventuell kollisjon er stor når all belastningen kommer konsentrert der beltet ligger over hofter/mageregion. I tillegg er det stor fare for ansikts- og hodeskader fordi overkroppen vil bli kastet fremover. Tar med et relevant sitat i fra Trond B Hansen også, mangeårig Ambulansearbeider, undervisningsinnstruktør, trafikkforsker -og god kollega. "Trafikkforsker Trond Boye Hansen mener det er mer viktig at foreldrene er nøye med å stramme beltene. - Barn skal sitte riktig i stolen, og beltet eller beltene over skuldrer skal sitte stramt. Hoftebeltet skal sitte lengst mulig nede under hoftene for å hindre alvorlige skader i buken. Og husk at det er livsfarlig å feste et barn(og voksne) i topunktsbelter som vi blant annet finner i midten bak på eldre biler. Å sitte i et slikt belte i en ulykke er livsfarlig, og gir som oftest svære indre skader. Slike belter må ikke brukes, sier han. Det er mye slurv fra fører eller foreldre, mener han. - For eksempel sitter mange større barn med beltet under armen. Det er livsfarlig og medfører uten unntak skader i bryst og buk, sier han."
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #39 Skrevet 21. november 2011 Min enkle mening er: SIKKERHET kommer først! Hadde ALDRI funnet meg i å sitte i en bil , uten nakkestøtte og med magebelte. Hvis mannen din mener det er godt nok for deg, så kan han ikke være mye glad i deg.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #40 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for svar, alle sammen! Eldste barn er 12 år, så hun er ikke lenge hjemme alene nei. Må derfor ha en bil med plass til alle. Er to slike magebelter i bilen, men det ene bruker tulla på ett år i sin bakovervendte izi combi.. Nestemor er 6 år når baby kommer, så hun er for stor for bakovervendt. Dersom barna sitter bakovervendt til de er 4 år, er det uansett bare et tidsspørsmål før vi må bytte bil, så da tenker jeg vi like gjerne kan gjøre dette nå :-) HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #41 Skrevet 21. november 2011 Tja... Magebelte og uten nakkestøtte??? Hvis barna dine HVERTFALL ikke skal sitte slik så bør ikke du heller. Har dere råd til 6 barn så må dere jaggu ha råd til en bil som er sikker for alle også. Har du max uflaks brekker du nakken og da sitter gubben igjen med 6 små... Ikke akkurat drømmen det heller?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #42 Skrevet 21. november 2011 "Å spenne musklene" som du sier er jo AKKURAT det det blir skader av... Man klarer ikke å holde igjen sin egenvekt uansett, og ender opp med nakkeskader for livstid.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #43 Skrevet 21. november 2011 Kan jo legge til at vi kjører mellom 200-500 mil hver sommer :-) HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #44 Skrevet 21. november 2011 Du vet du får kjøpt nyfødt seter også hvor base kan festes med 2 punktsele? Vi brukte maxi cosi med easyfix base i midten bak. Også har du Akta Graco Logico S som og kan festes med 2 punktsele http://www.toffeliten.no/index.php?main_page=product_info&cPath=24_57_58&products_id=2312 Jeg ville investert i ett slik sete. da kan du ha den miste der det kun er magebelte og du kan sitte med 3 punkt. Jeg sjekka opp i dette selv da miste kom ettersom vi ikke hadde mulighet til å bytte bil og ikke ønska og ofte noens liv i en eventuell kollisjon.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #45 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for svar, 20:56, dette var spennende lesing! Dette kunne egentlig løst vårt problem, men jeg ser vi har to problem til, dessverre.. For det første har vi rullebelte i det fremste midtsetet, jeg mener dette må byttes, leste i forbindelse med montering av izi combien at det måtte være vanlige magebelter uten stoppemekanisme ved bevegelse (fare for at beltet blir slakkere ved kjøring/bevegelse). På den annen side har jeg lest at midtbeltet i bakerste rad skal ha denne stoppemekanismen for å få vår bil godkjent som 8 seter. Er imidlertid originale vanlige magebelter som følger med treseteren vi skal montere, så tror den vil bli godkjent iom det er originalt. En annen ting vi har begynt å tenke på er at det kanskje vil bli veldig trangt dersom vi må ha en izi combi/ annen bakovervendt bilstol i den bakerste seterad ( 3. rad), kanskje så trangt at barnet som sitter innerst ikke kommer seg forbi når hun skal ut, er jo ikke dører på sidene heller helt bak.. Må nesten forsøke med stolen i bilen for å se, men dessverre er ikke siste seterad montert enda, og vi må ha den på verksted for å få det gjort. Frister egentlig ikke så mye å legge mer penger i bilen, når vi vet den uansett på selges om ca 3 år.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #46 Skrevet 21. november 2011 Ja magebelte må være fast eller hva jeg skal kalle det, ikke rulle. Du vet den typen som er ett sant h....... å justere lengde på. hehe. Det var i hvertfall det jeg fikk beskjed om i barnebutikken. Men skjønner det blir tungvindt hvis en må hoppe over sete på bakersterad, må itilfelle være en som er liten og spretten som gjør det. Dere må helt klart selv komme frem til hva som passere dere, men det er helt klart en mulighet for en periode hvis dere ikke har mulighet til å bytte bil med det første. Men om 3yngst er 6år og han/ho ikke har noen fysiske utfordringer vil jeg tro 6åringen hopper lekkende lett over det sete som er i midten bakerst. Uansett ønsker jeg dere lykke til med avgjørelsen. Dere finner garantert en måte å løse bilproblemet på.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #47 Skrevet 21. november 2011 Mulig noen andre allerede har sagt det, men: Det finnes babyseter og nr. 2-seter som festes med topunktssele. Problem løst i mange år fremover.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #48 Skrevet 21. november 2011 Takk for svar! Ja, 6 åringen kan sikkert hoppe over, men må kanskje klyve opp i setene for å komme seg over. Da må vi nok av med sko hver gang hun skal på plassen sin.... Under bakovervendtstolen står jo belter og bøyle, så tror ikke hun kommer seg fram på undersiden. 6 åringen trenger også hjelp med å feste bilbeltene, og det vil bli en utfordring med 123 stolens egen metallspenne, som må justeres ganske ofte.. Huff, skal ikke være enkelt dette:-) Og se for deg at 6 åringen skal på do, og alle de andre på samme seterad, pluss en på seteraden forran må ut for at hun skal komme seg fram, blæhh.. Hehehe:-) Buss neste! HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #49 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for innspill.. Vi får tenke litt på det tror jeg. Må uansett bytte bilen, men ja, kunne jo kanskje berget med denne bilen i tre år til.. Problemet hadde jo i alle fall blitt utsatt litt da:-) HI
Anonym bruker Skrevet 22. november 2011 #50 Skrevet 22. november 2011 Har dere noen barn i passende alder til å sitte i et bilsete der som festes med magebelte? Vi har en bil som i midterste sete bak, ikke har nakkestøtte og kun magebelte. Der har vi plassert babyen. Han har et sete som festes mot kjøreretningen og med magebelte. Når han er så stor at han skal bruke bilens eget belte, så har vi spart opp til å kjøpe oss en ny bil. Skjønner det er vanskelig mtp hvor mange barn dere har... alternativet er vel at du tar lappen for minibuss og at dere anskaffer dere det. Det er ikke billig å ha barn, vet du
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå