Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Far i huset kjører en lett lastebil, som kun mannen kan kjøre iom jeg ikke har lappen for lett lastebil. Nå blir det familieforøkelse igjen, og nummer 6 melder sin ankomst. Denne bilen kan vi registrere som 8 seter, og får plass til hele familien, MEN jeg må da sitte bak i midtsetet med magebelte , og uten nakke/hodestøtte, for barna skal ikke sitte slik! Egentlig har jeg ikke lyst til å sitte der selv heller, men føler jeg er litt vanskelig dersom vi må bytte bil (til hvilken bil?) fordi jeg setter meg på bakbeina.. Denne bilen har sine fordeler, den er stor, har kraftig motor, firehjulsstrekker med lavgir osv, og en caravelle vil feks aldri kunne måle seg med framkommeligheten med en slik bil. Iom bilen er stor og robust, vil man nok alle de andre også sitte tryggere i denne enn i ev caravelle feks ved en evt kollisjon (men bare ikke jeg, i magebelte uten nakkestøtte, tenker jeg..) Har vurdert caravelle i mange år, men finner denne så dyr iom vi må ha firehjulsdrift, stor motor (dra stor campingvogn), samt at vi trenger både 8 seter og bagasjeplass..Ønsker heller ikke en eldre bil enn den vi har, og den må ikke være kjørt mye over 100 000 km. Hva mener dere? Burde jeg sette meg på bakbena, eller sitte bak med magebelte uten nakke/hodestøtte? Hva hadde dere gjort i min situasjon?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #2 Skrevet 21. november 2011 Har ikke gjort noe opprør mot den bilen.... Ser egentlig ikke problemet
Gjest Morn du Skrevet 21. november 2011 #3 Skrevet 21. november 2011 Hadde satt meg på bakbeina så det holdt! Går det an å sette inn andre seter? Her i huset ville nok ikke mannen heller at noen skulle sitte slik. Kan du ta lappen på lett lastebil da, så kan mannen sitte der, om han ikke synes det er så farlig.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #4 Skrevet 21. november 2011 Problemet er jo at dersom man bråbremser/kræsjer, vil det bli stor belastning på mageregion, dersom man kun sitter i magebelte.Dette kan kan være svært farlig, og gi store skader. Overkroppen holdes heller ikke igjen, slik den vanligvis gjør med trepunktsbelter, så den kan kastes forover. Uuten nakkestøtte vil nakken kunne knekke dersom man blir slengt bakover, evt man berger med en wiplash..
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Tror ikke jeg vil bruke mangfoldige tusenlapper på å ta lappen nei.. HI
Gjest Morn du Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Ser du ikke problemet med at i en eventuell kollisjon vil hodet bli kastet bakover- uten at det blir stoppet? Ser du ikke problemet i et magebelte? Som kan gjøre stor skade ved en kollisjon. Da kunne alle biler bare hatt magebelte og seter uten nakkestøtte. Nakkestøtten er ikke til for at vi skal sitte behagelig, den er der for å stoppe hodet når uhellet er ute.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 få satt inn 3pungtseler i det setet
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Man kan få alvorlige skader uansett så akkurat den delen der forstår jeg.... Det jeg ikke ser problemet i er: hvorfor gidde og lage bråk for at bilen har godkjente seter... Hvis det er et så gigantisk problem, så kjøp ny bil da. Eller en bil til, eventuelt kjøre opp og kjør selv. Har man råd til det, så har det ikke vært noe å lage problemer av. Hvis man ikke har råd, hvorfor gidde og lage problemer....
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Det er dessverre ikke mulig å få satt inn trepunktsseler i midten, da dette er en benk, og ikke har godkjente festepunkter. Har sjekket. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Hei, 01:13! Jeg ser at du forstår farene ved å sitte i magebelte uten nakkestøtte. Disse farene ser jeg også. Jeg opplever av enkelte rundt meg at de reagerer som deg, enten ved å slutte å lage styr, eller så er det "bare" å kjøpe en ny. Jeg skrev dette innlegget for å høre hva dere mente, og jeg forstår det slik at du mener jeg bare skal gjøre det som er best for meg, men jeg vil uansett høre deres oppfatning av situasjonen og mine tanker rundt den. Hadde vi hatt mye penger hadde vi nok kjøpt en caravelle for lenge siden, men dette er altså avveininger hele veien, og da er det økonomi opp mot sikkerhet som nå er oppe til diskusjon. Setter pris på alle innlegg:-) HI
Mamma`n til Will& Ailo Skrevet 21. november 2011 #11 Skrevet 21. november 2011 Skift ut setene da og få inn nye med 3 punks seler
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #12 Skrevet 21. november 2011 Takk for forslag, men dessverre er alle muligheter med bytte av stoler og betlet forsøkt. Det er derfor ikke mulig å bytte ut benken med to stoler. Festepunktene for trepunktsbelter er uansett fra taket i disse bilene, så dersom det hadde gått an å bytte ut til to stoler, hadde dette uansett ikke gitt oss trepunktsbelter. HI
Gjest Morn du Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 Og DET er verdt pengene Tenk hvilke konsekvenser det vil få om du blir hardt skadet i en kollisjon fordi du satt med magebelte og sete uten nakkestøtte!
Gjest Morn du Skrevet 21. november 2011 #14 Skrevet 21. november 2011 Vel, da sier det seg selv da, det virker som du har godtatt det, Og da er saken grei, du sitter i sete uten nakkestøtte og med magebelte. Eller så må dere kjøpe en annen bil og la vær å dra på campingturer.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #15 Skrevet 21. november 2011 Aldri om jeg hadde godtatt det, verken for meg selv eller noen andre jeg er glad i. Muligens for noen år siden, men etter at mannen kræsja i 80 km/t i våres har jeg lært hvor små marginene kan være. 1000 tilfeldigheter sikkert kunne snudd seg dit at han hadde dødd, men ny, trygg og sikker bil reddet ham. Uten 3-punktsbelte og nakkestøtte hadde han dødd momentant.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #16 Skrevet 21. november 2011 Takk for svar! Ja, det er nok verdt pengene, dersom uhellet skulle være ute, for min del. For de andre er det nok tryggere å sitte i en stor bil, enn en caravelle dersom uhellet er ute.... Ikke enkelt dette er. Har også hørt argumentasjon om at det ikke har vært påbudt med belter i buss, og i såfall har det vært magebelter, og at dette oppfattes som godt nok av det offentlige, så hvorfor ikke av meg osv.. Dersom jeg setter meg på bakbena vil dette medføre en ekstra kostnad på rundt 400 000, og dette er egentlig penger vi ikke har.. dessverre.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #17 Skrevet 21. november 2011 men du får da en super Caravelle for langt under 400.000.... Hva er det som koster så mye? OG, å spare penger på sikkerhet er kortsiktig og dumdristig spør du meg. Skjønner at 400.000 er mye penger og at dere da kanskje ikke har noe valg, men kan ikke forstå hvorfor det skal koste så mye....?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #18 Skrevet 21. november 2011 Tusen takk for innspill! Ja, livet er verdt mye mer enn de 400 000, når man får et slikt perspektiv på det. Vi har en vw 7 seter per d.d, så vi har ikke før nå hatt diskusjonen om meg i magebelte uten nakkestøtte opp tidligere, iom vi har hatt seteplasser til alle i min bil. Jeg føler derfor ikke at jeg har godtatt denne løsningen om magebelte uten nakkestøtte.. Nå blir situasjonen en annen, da vi trenger 8 seter snart. Kan legge til at når minste barn blir stor nok til izi combi stolen, så kan denne monteres bakovervendt med trepunktssele, så da er problemet løst i noen år framover.. Problemet er altså fra nyfødt til ca 9 mdr, og så igjen når hn ikke kan sitte bakovervendt lengre..Mulig izi combien er godkjent fra nyfødt?? , men jeg synes hn er for liten til denne stolen før hn er ca 9 mdr. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #19 Skrevet 21. november 2011 Selvfølgelig får man caraveller i mange prisklasser, men med de kvaliteter vi er ute etter koster det raskt mye penger. Vi må ha stor motor 174 hester for å dra vogn, vi må ha hengerfeste, lang utgave, 8-9 seter, firehjulsdrift og den må ikke være kjørt mye over 100 000. Av sikkerhetsmessige årsaker ønsker jeg ikke en eldre bil enn den vi har i dag, en 2005 modell. Den billigste på finn ligger til rundt 330 000, men den hadde kjørt 235 000 km, noe gubben nekta å kjøpe.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #20 Skrevet 21. november 2011 Skjønner.. Jeg ser virkelig dilemmaet ditt altså... Sikkert vanskelig å være "egoist" med 6 barn også... Men dere får vel litt for den bilen dere har kanskje? Men du; hvor ofte er dere egentlig alle 8 i bilen samtidig? Jeg har 4 søsken selv og vi var så og si aldri alle sammen i bilen samtidig - det var sjelden det. Men nå har vi litt aldersspenn, så jeg og bror var ikke så interessert i familieting da de minste kom.
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #21 Skrevet 21. november 2011 Her i familien argumenteres det for at ved en eventuell kollisjon vil ikke denne store bilen bråbremse, det er kun dersom den kjører i fjellveggen eller kræsjer i et større kjøretøy. Dette er lite sannsynlig skal skje, slik at jeg ikke må lage mye oppstyr av noe som mest sannsynlig aldri skjer.. Familien min er hellig overbevist om at størrelsen på bilen gjør at man i de fleste tilfeller ikke får en bråstopp, som feks ved front mot front med mindre bil, eller påkjørsel sidelengs, evt påkjørsel av elg. De mener altså at det blir en mykere stopp iom bilen er så stor. Derfor er det ikke så farlig å sitte i magebelte. Jeg trodde stopp er stopp uansett, men ser jo at man kjører over elgen i stedet for å stoppe momentant med denne bilen.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #22 Skrevet 21. november 2011 Da må han lese mer fysikk - evt. lese litt om kollisjoner..... sorry altså, men det er virkelig helt bak mål. Han har et poeng om han "vinner" kollisjonen, men resonnementet videre er helt på viddene. Stopp er Stopp, og det at han kommer bedre ut med stor bil enn med liten bil er langt fra ensbetydende med at det ikke er noe problem...............
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #23 Skrevet 21. november 2011 Hei, 01:54! Tusen takk for fint svar! Er så enig med deg, vi er sjelden 8 i bilen, MEN jeg vil argumentere hardt for at vi skal ha en sikker bil de gangene vi drar alle sammen, for det er på langturer alle er med. I mitt hode er det også på langturer farene er størst for at noe skal skje (av alvorlig karakter). Så å sitte i magebelte på bytur er helt greit synes jeg, men ikke i 80 sona.. De gangene vi er alle i bilen er når vi skal på noe sammen, feks på sommerferie (kjører med campingvogn 3-4 uker hver sommer), når vi skal i familieselskap, på fotografering, ut å spise, besøke venner, på litt lengre turer til andre byer i nærheten osv. Ikke så ofte, kanskje et par ganger i måneden,, men desto viktigere at vi har en sikker bil på disse turene. HI HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #24 Skrevet 21. november 2011 Både ja og nei, jeg ser jo at han ikke vil få en bråstopp dersom han kræsjer med feks elg, mens jeg i min bil ville fått total bråstopp. Men kommer han utfor veien, i ei grøft eller et fjell, så vil det i mitt hode bli like mye bråstopp med hans bil som med min.. HI
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #25 Skrevet 21. november 2011 Hmm... for meg virker det tydelig at dere trenger ny bil... Sorry altså!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå