Gå til innhold

Skal ta norsk-eksamen som privatist, men vet ikke hvor jeg kal begynne! Plis hjelp meg noen!! U/T

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en kjempeeksamen, dessverre... Med mindre ting har endret seg siden jeg tok den. Du skal forsvare særemnet ditt, så det må du skrive. Så skal du ha et forberedt og et uforberedt tema. Er 3 års pensum, så det er bare å begynne å lese :) Så er det skriftlig, men der er det ikke så mye å forberede seg på.

Sorry at jeg ikke kan hjelpe stort, men norskeksamen er ikke gjort på en uke...

Skrevet

Hvis det er videregående eksamen du snakker om, så skal du ha norsk hovedmål skriftlig, i og med at både sidemål og muntlig nå er trekkfag.

Det er slik nå at du har lov til å ha med alt av hjelpemidler, utenom telefon og internett. Det vil si at du kan ta med deg minnepenner med notater/ sider fra nettet, og alt du ønsker av bøker og notater.

Det viktigste da vil nok være å på forhånd lese seg opp på de ulike sjangrene, ulike former for analyse, litteraturhistorie og språkhistorie.

Masse lykke til! :-)

Skrevet

Privatiskeksamen.... Du må lese.. Da MÅ man avlegge eksamen i hovedmål og sidemål, samt muntlig. Det er ikke tillatt med hjelpemidler på en av eksamenene. Det er forskjellig fra hvert år. Du kan IKKE sammenlikne eksamen som tas på skole med privatisteksamen - helt forskjellige regler.

Skrevet

Enn får nok ikke skrive novelle lengere, det går mer i analyser, artikkler, kåseri og essay.

Øv på analyse og skrive artikler.

I muntlig så burde du kunne en del om språkdebatten på 1800-tallet og 1900-tallet. Du burde også kunne det moderne prosjektet, modernismen (lær deg forskjellen), realisme, og dialekter. Du burde også kunne litt om den norønne tiden.

I nynorsk. 60% av karakteren går på det språklige, og 40% på innholdet.

Her er det kanskje en fordel å kunne litt om bakgrunnen. I fjor så var en av oppgavene om samnorsk prosjektet.

Skrevet

jeg har selv startet på NKI nå, og når jeg så hvor mye norsk det er snakk om...Oh shit. Jeg er ikke særlig skoleflink, så dette blir en utfordring. Jeg har 7 mnd på meg, å lære alt norsk, engelsk og samfunnsfag....

Gruer meg helt vilt..... (IKKE HI)

Skrevet

Takker for svar!

Jeg skal ta eksamen til våren, og er forberedt på mye lesing! Har heldigvis lest en god del av bøkene fra før av så kan litt.

Men det særemne vet jeg ikke hvordan jeg skal ta tak i... Har prøvd å google litt om det, men ble ikke særlig klokere.. Kan jeg feks skrive særemne om noen bøker jeg har lest? Eller hva bør det handle om?

Er det samme hvilke bøker jeg bruker? Har noen jeg kjøpte for ca 5 år siden gjennom nki. Skulle ta norsk da, men det ble ikke noe av. Måtte vente litt med utdanninng pga jeg ble gravid! Og mistet alt som heter motivasjon:p

Men nå SKAL jeg ta norsken så jeg kan søke skole neste år, så jeg får meg en utdanning før jeg blir pensjonert! :P

HI

Skrevet

Før du går gjennom masse stress for særemne så sjekk med privatistkontoret at de fremdeles gjør det.... Ikke sikkert - for det er litt meningsløst..... På privatistkontoret kan du også få pensumliste og forslag til bøker. Det hjelper. Da har du liksom en liste. Skal du ikke ha eksamen før til våren har du god tid vil jeg tro. Jeg antok at du skulle ha nå, og da hadde du hatt litt problemer.

Husk: Du trenger ikke å faktisk skrive særemne, du må bare kunne snakke om det og forsvare at du har gjort det. Så du må gjøre analysene og sånn evt, men du trenger ikke faktisk skrive de 20 sidene.

Lykke til

Hilsen første anonym

Skrevet

Så jeg skal ikke lese det opp altså! Såg for meg å stå der å lese 20 sider! Uff!! Men da kan jeg bare notere stikkord da! Da husker jeg resten! sikkert mye bedre å ikke stå med nesa i papirene også!

Hvor finner jeg privatistkontoret?

Tusen takk for svar! :)

Skrevet

Neida - du skal bare vise at du har gjort det liksom . Jeg hadde ikke lest bøkene engang. Bare gjort en god jobb på internett mht til forskjeller og likheter og analyser og sånn. Fikk 6 :)

Husker ikke hvor privatistkontoret er - tror du må ringe de. Google it ;)

Skrevet

Googlet og fant;) Tusen takk, nå hjalp du meg mye! ;D

Skrevet

Jeg må si at om det er videregående vi snakker her, så er jeg ikke enig med majoriteten om at det er SÅ vanskelig. Tok norsk, engelsk og samfunnsfag her for en del år siden, og tror jeg brukte maks 14 dager på å lese meg opp til det. Gikk ut med femmere og seksere.

Grunnen var sannsyligvis at jeg som voksen allerede hadde lest de fleste bøkene på pensumlista fordi jeg hadde lyst å lese dem. Hadde skrevet de fleste sjangere vi kunne risikere å komme opp i skriftelig og dessuten hadde rimelig grei oversikt over språkhistorie og litteraturhistorie (og annen historie for den del) fordi det interesserer meg.

Min snublestein var gammelnorsk, den brukte jeg noen timer på, men det betalte seg på eksamen.

Så hvis du har lest endel av egen interesse, så er det ikke sikkert du skal se så mørkt på det.

lykke til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...