Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Vurderer å ta en bachelor i akupunktur ved Akupunkturhøyskolen. Vet at man mest sannsynlig må starte opp som selvstendig næringsdrivende etter endt utdanning. Hvor "vanskelig" er det å skaffe seg en fast kundekrets? Bor i Oslo så er i så fall her jeg hadde startet opp. Noen som kan fortelle noe om egne erfaringer?
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 For det første, hvis dette er noe du brenner for og virkelig interesserer deg - go for it!!! Når det er sagt... Ja, man starter som selvstendig næringsdrivende. Det vil si at du har en god del utgifter, og ikke de store inntektene til å begynne med hvis du vil starte helt egen klinikk. Leie av lokaler, telefon, data, møbler, strøm, utstyr osv. osv. må dekkes i så fall. Hvis du kommer deg inn i en allerede eksisterende klinikk kan du leie rom, da ofte med utstyr, noe som kan være gunstig i hvert fall når man er fersk og bygger seg opp. Det er ulike varianter av leie, noen betaler en bestemt prosent av det de tar inn til klinikken, andre har en fast husleie. Prosentavtale er meget gunstig til å begynne med, men ikke så gunstig når du begynner å få fulle dager. Fast husleie er "ugunstigst" til å begynne med når du tjener lite, men som regel gunstigs på sikt. Å komme inn i en allerede etablert klinikk er gunstig på mange måter. Du får kollegaer, er det andre akupunktører der har du også noen å spørre i begynnerfasen når du lurer på noe. I tillegg er det ok for begge å ha en "back-up" i forhold til å avlaste hverandre osv. Er du i en tverrfaglig klinikk er sjansene større for at dere sender pasienter mellom dere og er det en veletablert tverrfaglig klinikk så går det ofte raskere å bygge seg opp en kundemasse. I Oslo er det maaange om beinet og jeg har inntrykk av at det presses mye priser der. Jeg har hørt veldig ulik praksis ift behandlingstid og priser, så der må man orientere seg i markedet og også se hvordan man selv foretrekker å jobbe. Noen liker "samlebånd", andre liker mer tid en til en. Generelt når man starter som terapeut sies det at det kan ta ett-to år før man har en fullt oppegående praksis, dvs tjener fullt. Men dette kan variere med hvor du har lokaler, hvem du jobber med osv. Hvis du gjør en god jobb ryktes dette fort, og da får du familie, venner og kollegaer av de du behandler, og da går det raskere Det er et fantastisk spennende yrke, så lykke til
Anonym bruker Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Tusen takk for godt og utfyllende svar! Jeg synes det høres veldig interessant ut og har veldig lyst til å begi meg ut på det, men er redd for å utdanne meg til noe jeg ikke kan bruke etterpå... Men om man satser og står på så burde det vel gå, tenker jeg Får vel bare belage seg på noen år med knallhard jobbing som ikke gjør så veldig mye for lommeboka Det er vel veldig vanskelig å bli ansatt ved en klinikk?
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 Noen andre med erfaringer/synspunkter? Hører gjerne hvordan dere selv har gjort det og hvordan det gikk/går
Anonym bruker Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Meg som skrev over her også.... Ang. å komme inn i en klinikk. Jeg var veldig aktiv under studiet ift å hospitere hos erfarne terapeuter for å lære mest mulig. Søkte opp flere, fortalte om engasjement, men også at jeg hadde stor respekt for den jobben de skulle gjøre, og at jeg ville være takknemlig bare for å være med å se på, selv om de ikke alltid har tid til å forklare. Da er det lettere å få innpass for å hospitere, for dagene er travle som terapeut, og man må alltid være fokusert på pasienten, så enkelte vegrer seg å ta inn folk. Men det er kjempegivende å få hospitere, og man lærer mye også selv om man ikke nødvendigvis får forklart alt. Det gir ikke minst inspirasjon til å lese mer og man forstår mer når man leser. I tillegg skaper du som student kontakter som du kan få bruk for senere, og kanskje også få jobb samme sted Jeg fikk min første jobb etter studiet hos en jeg hadde hospitert med! Ellers er det å gå runden, presentere seg selv på en ordentlig, ærlig og seriøs måte hos ulike institutt/klinikker. Plutselig kommer du over noen som ønsker å ta inn akupunktør, men ikke har gjort noe med det... Nå bytter jeg jobb fordi jeg skal flytte til et annet sted, og da var det bare å begynne et sted og ta runden... og det ordner seg Lykke til igjen om du velger denne veien
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå