Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

fødte en velskapt datter for 8 uker siden. Jeg hadde en ukomplisert fødsel, og fikk kun et par pyntesting fortil. Jordmor sjekket stingene på nytt 2 dager senere før vi reiste hjem fra sykehuset og alt var greit.

For to uker siden var vi på 6-ukerskontroll på helsestasjonen, og jenta mi ble undersøkt av både helsesøster og lege uten anmerkninger (heldigvis!) :-) Men når flere av dere snakker om 6-ukerskontroll av mor, er dette en egen time som man bestiller selv hos sin egen fastlege? Og er det vits i denne timen med mindre man trenger resept på prevensjon?

Føler meg litt dum som spør om dette, men kan ikke huske å ha fått beskjed om å bestille legetime....men er jo i ammetåka, og mye går hus forbi for tiden hehe:-p

Videoannonse
Annonse
Skrevet

6-ukerskontrollen bestiller du selv hos fastlege ja. Og nei, du trenger den ikke om du selv føler at alt er ok.

Den går som oftest ut på å prate om fødselen og tiden etterpå(for å utelukke at man sitter igjen med en traumatisk opplevelse og for utelukke/fange opp evt fødselsdepresjon). Men man er jo gjerne innom helsestasjon et par ganger før den tid, så man er ikke helt overlatt til seg selv, det kan jo fanges opp der og.

Så får man tilbud om resept på prevensjon. Noen vil ha Gu for å sjekke at alt er i orden og for kanskje ta en celleprøve. Men GU er ikke rutine lenger.

Skrevet

Jeg droppet 6-ukers kontrollen fordi jeg ikke måtte sy og ser da ikke noe poeng i kontroll hos legen. Det er også mindre enn 2 år siden forrige celleprøve.

Det er opptil deg selv om du vil ha denne kontrollen, jeg hadde etter førstemann, og fant da ut at det ikke var noen vits. Hvis du vil ha kontroll må du selv bestille time hos legen din.

Gjest MammaentilMia
Skrevet

Jeg fikk også kun pyntesting for jenta fikk klora meg opp litt fikk jeg beskjed om (vet ikke åssen ho skulle fått til det da :P).

Jeg skal på etterkontroll hos jordmora som jeg hadde under svangerskapet

Skrevet

Legen sjekker som regel litt mer enn stingene. Min lege sjekket bekkenmusklaturen (måtte knipe), hun sjekket livmoren- om den hadde trekt seg helt tilbake som den skulle. I tillegg tok hun en ny blodprosent- for å være sikker på at blodtapet etter fødsel ikke hadde gjort utslag der.

Jeg synes det var greit å få en sjekk på alt dette, og en prat med legen min om fødselen:)

Skrevet

Nå hadde jeg en tøff fødsel med litt revning og annet snadder, men ingenting alvorlig sånn sett :P

Valgte å dra til min faste gynekolog ca 8 uker etter fødselen (det var først da jeg turde å sprike igjen for å si det sånn.....hehe)

Jeg ville få sjekket at ting så normalt ut, at livmor var trukket tilbake etc.

Dro også til fastlegen, men det var pga veldig lavt jernnivå ved fødsel, så det var kanskje et spesielt tilfelle....men sånne kontroller kan jo være greit også for å sjekke jern og blodprosenter osv kanskje sånn for at alt er på stell?

Gratulerer forresten!

:-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...