BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 20. november 2011 #1 Skrevet 20. november 2011 Saa innlegget ditt om aa ha flyttet babyen paa eget rom! Det hoertes bare SAA herlig ut!! Har tenkt mye paa det i det siste, men jeg foeler det er for tungt! Jeg er saa troett og sliten og har ikke krefter til aa kjempe mot ham! Gutten min (paa 5mnd) sover i senga sammen med meg, og vaakner ca annen hver time, ofte hver time, og noen ganger er han lys vaaken et par timer... Lite soevn paa oss alle, med andre ord. Og naa i det siste tar han heller ikke puppen (som foer alltid var remediet for aa faa han til aa sovne igjen) mer enn kanskje en-to ganger i loepet av natta. Han er skjoer paa lyder og beegelser og vaakner av den minste ting.. SAA, kan du vaere saa soet og snill og grei og gi meg litt tips og raad om hvordan vi kan faa til dette paa best mulig maate, uten taarer, skriking og fortvilelse? Skal bli deg SAA takknemmelig!!!! (*gjeeeesp*....)
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 20. november 2011 #2 Skrevet 20. november 2011 Det er bare å flytte gutten inn på eget rom det Siden du skriver at han ikke alltid vil ha bryst, så klarer han kanskje å finne søvnen selv? Babyer som selv klarer å finne søvnen, sover som regel mye lengre perioder av gangen enn de som trenger byssing og/eller brystet for å finne søvnen. Mange babyer klarer dette fint selv fra fødselen av, mens mange må få hjelp av foreldrene til å avlære dette når de blir store nok Her gikk Muffin inn på eget rom da han var 4 mnd, etter en måneds trening på å lære å finne søvnen selv helt uten gråt <3 Og han gikk fra 6-8 oppvåkninger til 2-3, når han kom på eget rom For meg var det viktig at barnerommet var fint og koselig, slik at jeg følte at jeg overlot ham til en koselig plass Og så må du regne med å sove ekstremt dårlig selv, den første natten... Jeg lå med øynene vidåpne og øret inni babycallen som var på høyeste volum og saaavnet gutten <3 hehe
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 20. november 2011 #3 Skrevet 20. november 2011 Vil også råde deg til og bare prøve:) Kan ble et nytt liv både for små og ikke minst for store.....og sier som Madolyn over her, det blir noen våke netter på deg med og ligge og lytte, men det var verdt det:) Lykke til, kast deg ut i det og prøv:)
BarniHodet og enihverarmkrok Skrevet 20. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 20. november 2011 Madolyn, takk for oppmuntrende og gode raad, men jeg lurer paa: hvordan laere ham aa finne soevnen selv? Han maa alltid ammes, bysses eller trilles i vogna for aa sovne.
april2011mamma Skrevet 21. november 2011 #5 Skrevet 21. november 2011 hei... ville bare si hvordan vi har gjort det... vår tulla har alltid blitt bysset i søvn... om hun ikke har sluknet i sofaen men DA er hun overtrøtt.. hehe.. MEN for to dager siden bestemte jeg meg at nå kan jeg ikke stå å vugge henne i armene lenger! hun er 7 mnd og veier litt kan du si.... så jeg tok mot til meg og kjente meg klar for å gjennomføre det! vi skulle egentlig gjort det for en måned siden , men hun har fått tenner og ikke vært i form så vi drøyde det.... Hun begynte foressten å sove på eget rom for ca 2 uker siden... det gikk flott Men , som sagt begynte jeg for to dager siden.. jeg tok med meg vann ogt en banan på rommet og så¨vugget jeg henne sånn at hun NESTEN sov... så la jeg henne ned, men da lå hun våken og sutret og tilslutt tok jeg henne opp FØR det ble skikkelig gråt... så vugget jeg til hun nesten sov igjen og så la henne ned... samme prosidyre gjorde jeg 7-8 ganger!! hehe... når jeg la henne ned da ble hun liggende våkne men rolig... jeg måtte synge morsomme sanger og ikke typiske nattasanger for da gråt hun... jeg var rolig hele veien og strøk henne på magen over dynen.. i sirkler... ettter 1 time og 40 minutter sovnet hun!! himmel jeg var glad og heeeelt utslitt! Men jeg visste at jeg MÅTTE bare gjennomføre.... og jeg er så glad for det! På natten våknet hun for å få mat sånn i 2-3 tiden.. jeg matet henne i halvsøvne og vugget til hun nesten sov og la henne ned og strøk henne mens jeg lagde rolige hysjelyder.. og jammen sovnet hun av seg selv etter 20 minutter§!!! Dagen etter tok hele prosedyren kortere tid så håper dte går nedover... etterhvert må jeg trekke meg mer unna sånn at hun til slutt klarer å sovne etter et eventyr eller noen sanger... men denne metoden står det om på nett også og den er super!! ikke noe gråting heller Håper det fungerer for deg også!! Og mitt tips er at du mååå være skikkelig tålmodig og motivert for det.. og ta med deg mat og drikke inn på rommet..hehe det kan ta VEEEELDIG lang tid, men ikke gi opp!! de sovner til slutt!! Stor klem fra meg til deg!!
Gjest Madolyn & Muffin Skrevet 21. november 2011 #6 Skrevet 21. november 2011 Så bra metode, aprilmamma!! Jeg syns også det var utrulig deilig å lære Muffin å finne søvnen selv uten at han gråt <3 Muffin klarte kun å sovne med brystet i munnen. Hver kveld så la jeg meg ned med ham og lot ham puppe til han nesten sovnet, og så fjernet jeg brystet i dèt han var i ferd med å sovne. Da skvatt han til og søkte, og jeg gav brystet tilbake. Dette gjentok jeg xx-xxx ganger, frem til gutten sovnet. Og gjentok hver eneste kveld. Etter 3 ukers tid, så klarte han å sovne selv i senga, etter at jeg hadde ammet ham neesten i søvn, så la jeg ham ned, og han sovnet Jeg har to faste nattasanger som jeg sang om og om igjen, slik at han også skulle forbinde de sangene med at nå var det natta. Det viktigste er at du er konsekvent, og at du bestemmer deg for at nå skal det forandring til Ikke gi opp - prøv hver kveld, og ikke gi deg før babyen sovner uten å bli ammet i søvn/bysset i søvn. Det blir lettere for hver uke; noen kvelder kan det gå lettere enn andre, men det er viktig å fokusere på fremgang over tid. Når babyen har lært seg å sovne selv, så kommer han stort sett til å sovne igjen hver gang han våkner på natta (vi våkner alle mange ganger ila natta, både store og små, men vi husker det bare ikke). Her tok jeg puppeavvenning før vi la Muffin på eget rom. Her ble det faktisk grøttilvenning og eget rom på èn gang, og samlet gav det en god effekt på søvnen hans. Men det gikk fremdeles ca 3 mnd fra han fikk eget rom/fant søvnen selv/startet med fast føde, til han sov natta gjennom for første gang. Nå er han 7.5 mnd, og sover natta gjennom ca annenhver natt <3 Nå får han tenner (IGJEN) da, så nå er vi inne i en dårligere periode med søvn. Masse lykke til
Lykkeli & gla ♥ jentene mine ♥ Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Denne metoden er fin, og ligner veldig på den som er beskrevet av de to over meg her (opp/ ned metoden / The fade-away strategy) http://www.sovlillebaby.com/soevntrening.htm
♥lykkelig♥ Skrevet 21. november 2011 #8 Skrevet 21. november 2011 Jenta vår sovnet ikke av seg selv, vi måtte lære henne det. Hun er en baby med STORT temperament .. I begynnelsen lå hun og sov på meg heele tiden.. Til slutt fikk jeg det til og fungere med og amme i søvn! Det var da som og være i himmelen men Etter en stund tærte dette veldig på meg og samboeren min da vi våknet av hun hele tiden og hun våknet av oss. Hun spiste hele tiden på natta før også. På slutten av *AmmeiSøvn* perioden skrek hun seg i søvn selvom jeg lå inntil henne med puppen. Ville ikke ha den. Vi bestemte oss en dag for og prøve og legge hun i egen seng. Jeg klarte ikke og gå fra henne når hun skrek, så jeg satt ved siden av på en stol, med handa mi på brystet hennes og ikke sa noe, bare satt der og strøk litt, fant ut at hvis jeg holdt hendene hennes "fast" så sovnet hun fortere. Hun il-skrek selvom jeg satt der, men det hadde hun jo gjort uansett. Dette fungerte også veldig bra en periode, helt til hun begynte og bruke lenger og lenger tid på og sovne.. Så da tenkte jeg vi måtte gjøre noe annet. Det tok flere timer og legge henne igjen. Jeg gjorde kveldsrutinene, ga hun pupp og la hun våken i senga, Så gikk jeg litt ut og inn egentlig, hun hylskrek selvfølgelig, men jeg klarte og ikke gi meg heldigvis. Roet henne ned så mye som det var mulig, for så og tusle ut igjen og sitte utenfor døra Det gjorde litt vondt, men jeg stolte på mammahjertet om at det var det beste. Hun hylskrek jo uansett hvordan man prøvde og legge henne Etter noen dager gikk det veldig bra, hun sutrer og skriker litt fortsatt når hun legges, men ikke på langt nær så mye som hun gjorde de første dagene. Hun sover nå kjempegodt, og har lært seg og sovne selv, til og med på dagtid (!!) Noe hun absolutt ikke gjorde før .. Dette er jo ikke metoden for alle, man må nok se det ann fra baby til baby. Men jenta vår skrek uansett hvordan hun ble lagt. Jeg tok det med et tungt hjerte når hun byttet rom, men samtidig var det såå deilig at vi ikke våknet av hverandre. Man må gjøre det når man føler seg klar for det! Hvis man er konstant sliten, tror jeg det er et lurt valg og ta. Det fungerte jo kjempebra for oss
♥lykkelig♥ Skrevet 21. november 2011 #9 Skrevet 21. november 2011 Så her var det nok av tårer! Så har desverre ingen gode tips til deg
♥Tullerusk♥ Skrevet 21. november 2011 #10 Skrevet 21. november 2011 Heeei snups... Remember me?????:oD Først; gratulerer så mye med lille (selvom han nå er 5 mnd) Vil også råde deg til å flytte han inn på eget rom...Eller i egen seng...Bruker han smukk?? I så fall anbefaler jeg det også.. En annen ting er å passe på kanskje å gjøre det i en helg om ikke at mannen din tar ut en uke med ferie så dere kan bytte på å stå opp... Så kutte ut den mye matingen om natta...Holder godt med en gang om natten... Klem fra meg...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå