Gå til innhold

Er det OK å sette en sånn oljeovn under et klestørkestativ over natten?

Anbefalte innlegg

Jeg skulle ha tørket noen klær fort, og har ikke tørketrommel. Og dongeri er så tregt å tørke.

Så nå tenker jeg at jeg skal legge klærne over et sånt utslåbart klestørkestativ, og sette en sånn gulvovn under der.

Er det greit, eller farlig?

Fortsetter under...

Jammen, det står jo fritt under stativet. Og er ikke borti klærne, som jo henger på stativ laaaangt over ovnen.

Hva kan være mer farlig med det, enn å la en ovn stå på om natten?

HI

Annonse

Da kan man si at tak og vegger dekker til ovnen også.

Det å dekke til ovnen går ut på å ikke ha ting på kloss hold. I bruksanvisningen står det hvor mage cm avstand ovnen skal ha til ting rundt, titt i den hvis du har HI.

Nei, jeg dekker den ikke til. Klærne henger jo på stativ langt over.

Jeg har hørt andre si det er farlig, men ser bare ikke faren selv. Det tørker jo fortere enn noe, om en gjør det sånn. Og det trenger jeg, for jeg skal jo se bra ut i morgen på byen. Om dagen, ja. Så jeg har ikke tid til å vente til dongeri tørker av seg selv.

HI

Klærne kan jo falle ned fra stativet selv om det står helt i ro. Da faller de rett oppå ovnen og blir dermed veldig farlig! Nei, jeg er ikke en som tenker fare i alle situasjoner men akkurat der hadde varsellampene lyst hos meg altså.

Har du varmekabler i noen gulv? Skru de litt høyere enn du pleier og legg klærne på gulvet heller. Da tørker de nok til i morgen.

Nei, nei, nei. Brannfarlig! Man skal ikke dekke til ovnen. Selv om klærne ikke er borti ovnen, er den likevel tildekket.

Hvis du absolutt må kan du sette på ovnen og ha den i samme rom som klærne, men ikke under tørkestativet, eller i nærheten av klærne.

Nei det er IKKE OK... Ovnen skal ikke tildekkes på noen måte.

Du kan evnt. ringe brannvesenet og høre med de hvis du fortsatt er i tvil.

Henge buksene over noe annet separert fra det andre våte tøyet så tørker de raskere og dere utsettes ikke for brannfare.

Annonse

Hvis det bare er to bukser du skulle ha tørket er jeg ganske sikker på at de blir tørre ved siden av ovnen også hvis du vrenger dem og legger dem over tørkestatsivet uten overlapping.

Helt ærlig, så er jeg mor til den som mener det jeg her har skrevet ;) Og jeg vet, men det forstår ikke avkommet.

Så i natt blir det å gjemme alle ovner, og alle tørkestativ.... På mitt soverom.

Takk for at dere er enige med meg :)

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...