Gå til innhold

Eksem kremer - forslag til noen gode reseptfrie?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Datteren min på 4 år får hvert år eksem/tørre flekker på huden når høsten melder sin ankomst.

Vi har prøvd A- krem, den virker ikke på hennes plager. I fjor hadde hun god effekt av Locobase, men den har ikke hjulpet henne stort i år. Har prøvd kremer som spesialkrem og andre "vanlige" hudkremer, men finner ikke den rette.

Noen som har erfaring med dette og forslag til hvem krem vi kan prøve i neste omgang?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes apo-base er fin på tørre flekker (reseptfri på apotek). Min minste hadde også det tidligere i høst, men ikke nå lenger:-)

Skrevet

Hos oss har kun de på resept (bruk over korte perioder) kombinert med locobase repair fungert. Vet ikke om det er den locobasen du har brukt?

Skrevet

Aderma exomega, Physiogel AI og Miniderm er gode kremer.. Lykke til:)

Skrevet

Jenta mi på 3,5 har i 3 år brukt Decubal som vedlikeholdskrem og Locobase Repair på tørre flekker. Smører morgen og kveld. Reseptbelagt kortison ved skikkelige oppbluss.

Skrevet

Jenta mi har arvet min tørre hud, og på henne smører vi en reseptfri eksem og psoriasis krem som heter inotyol. Eneste som har funka her i gården.

Skrevet

Vi bruker MINIDERM, som får kjøpt reseptfritt på apoteket til ca kr 95. Man lar det trekke inn/fordampe, og smører flere ganger til huden er mettet.

I tillegg avslutter vi med å smøre med PURELAN, som er brystvortekrem av 100 % lanolin. Dette er fett som ligner på hudens eget fett, trekker godt inn og ligger som en beskyttende kappe over kremen under. Huden blir veldig myk av dette.

Purelan kan med fordel brukes på tørre lepper også, uten å være bekymret for at man får litt i munnen.

Skrevet

Sønnen min var plaget med tørre eksemflekker i ansiktet tidligere. Vi brukte hydrokortison og Locobase etter anbefaling fra apoteket. Det funket som bare det. To-tre dager så var det borte :o)

Smurte hydrokortison på først, ventet ca 10 min og smurte så på Locobase.

Skrevet

LA ROCHE-POSAY Lipikar Baume Ap Eller noe...Selges reseptfritt på apotek. Mye bedre enn aderma

Skrevet

Svanens apotekkrem uten parfyme-har fungert hittil på sønn med atopisk eksem.

• 1 måned senere...
Skrevet

Vi har brukt Avene Trixera, den har apoteket her sluttet å selge, desverre, den var den beste. Så nå sverger vi til Exomega.

Vi brukte også hydrokortison på tørre flekker tidligere, men det er ikke nødvendig lenger.. :)

Skrevet

Vi bruker Aderma Exomega forebyggende. Ceridal kuldekrem funker overraskende bra behandlende. Og er det krise bruker vi mildison.

Skrevet

Aderma inneholder jo hormonforstyrrende stoffer

• 4 uker senere...
Skrevet

Vi bruker locobase repair , decubal og 5 % og 10% karbamidkrem.

Veksler litt på bruken. Karbamid kremene er fine og binder fuktighet i huden , men kan svi på sår hud....

Noen apoteker blander opp kremer med høyere karbamid innhold.

A-creme inneholder peanøtt olje som endel atopikere reagerer på.

Har også brukt apobase men syns de blir for fettete og ikke tekker ordentlig inn.

Bruker også i perioder Apolar / locosil.

Betnovat eller protopic om hun er virkelig ille.

Viktig og smøre med fuktighets krem 10-30 min etter smøring med kortisoner.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...