Gå til innhold

Forskjell på "et" og "ett"

Anbefalte innlegg

Skrevet

Utrolig mange her som skrivet "ett" når de mener "et". Det blir helt merkelig å lese noen ganger.

"Ett" betyr det samme som "bare ETT og ikke flere" mens "et" er intetkjønnsformen av "en", som et ubestemt entall.

Skrevet

hahaha.. nå tenkte jeg at jeg skulle forklare det til deg, men du vet det jo selv :)

Skrevet

Det kan skyldes autokorrekt på iPad! Min liker å ta egne avgjørelser ser dere.

Skrevet

Har man da "bare ett barn", eller "bare et barn", når resten av setningen er: "Vi ønsker oss flere, men har til nå bare .. barn"?

Skrevet

det er mye autokorrekt ute og går

Skrevet

Bare ett barn. Kan det byttes ut med tallet 1 så er det ett. Kan det ikke det, er det et.

Skrevet

ja, så nå har vi autokorrektur i tillegg til dyslkesi :) Snart er det bare å skrive som hjertet føler, for enten er det autoen eller dysleksien som har skylden. Aldri skriveren bak.

Skrevet

Autocorrecten i iPad har virkelig sine irriterende sider, ja. Og jeg er ikke helt feilfri selv (både tastefeil og skrivefeil) men akkurat dette med et og ett går veldig ofte igjen og merkelig nok er det aldri noen fra stavepolitiet i Dib som kommenterer det. Hehe.

Jeg skrev faktisk hovedinnlegget og dette innlegget, og de fleste andre innlegg jeg poster på en IPad, og har ingen problemer med å skrive "et".

Hilsen HI

Skrevet

Som jeg skulle sagt det selv!

Hi

Skrevet

Ja, det var meg med iPad som sa det!

Skrevet

Eller kanskje ikke.

Altså, jeg er enig i at det heter bare ETT barn, men ikke resonnementet med 1-tallet.

HI

Skrevet

Takk!! saa mye som rette-innlegg irriterer meg paa denne nettsida var dette noe jeg faktisk lurte paa.

Saa har jeg forstaatt det riktig naar jeg skriver

Jeg har ett spoersmaal.... og

Jeg vet om et hus

Syntes dette er svaert forvirrende da det i begge tilfeller refererer til ett nummer og uttales helt likt...

Skrevet

Nei, jeg tror det blir "jeg har et spørsmål". Uten at jeg klarer å forklare hvorfor...

Skrevet

Man kan si både "jeg har et spørsmål" og "jeg har ett spørsmål".

Hvis man velger den første varianten legger man trykk på spørsmål, velger man den andre legger man vekt på at man har bare ett, ikke fler, spørsmål.

Det at du kan bytte ut med tallet 1 er den rette måten å tenke på. Et er en artikkel og ett er et tallord.

Skrevet

Sorry 19:59. Jeg er enig likevel når jeg tenker eg om ;-).

HI

Skrevet

19:59, du skriver "Syntes dette er svaert forvirrende da det i begge tilfeller refererer til ett nummer og uttales helt likt..."

I denne setningen skal du bruke "et".

Skrevet

men det er jo bare ett nummer det refererer til og ikke flere nummer? jeg krangler ikke. sliter bare med aa forstaa disse reglene da foerste spraaket mitt er nynorsk. (faar saa mye pes for det her inne at det nesten er enklere aa skrive bokmaal, ellers holder jo ikke folk seg til temaet)

19:59

Skrevet

Jeg har første språk som nynorsk, og det er rett som nn retter deg, nn 21:07. Og er ihuga nynorskfan, selv om du ikke ser det her ;)

Det er ikke noe vrient å forstå selv med nynorsk som base. Det handler om å vite :)

Skrevet

Det er jo helt like regler på nynorsk? eit og eitt...

Skrevet

"... i BEGGE tilfeller refererer til ett nummer og uttales helt likt..."

Altså to nummer :-) Du skriver på "generell basis", om man kan si det sånn. Du kunne også skrevet "ett bestemt tall".

Dette er vanskelig også for de som har bokmål som førstespråk. Norsk er noen ganger det mest innviklede språket i verden, hehehe.

Skrevet

Og for å vite, må man forstå, 21:18.

Skrevet

Det uttales strengt tatt ikke likt da. I tilfellet med "ett" legges trykket på "ett" og i det andre tilfellet legges trykket på f.eks substantivet.

Prøv å si setningene høyt, så hører du forskjellen.

HI

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...