Gå til innhold

5 mnd kontroll, vekt og nattavvenning

Anbefalte innlegg

Skrevet

Var på 5 mnd kontroll i går. knøttet er akkurat 5 mnd veier 8,5 kg og er 64 cm. Han ligger rett over den øverste streken på kurvene når en ser på vekt-høyde. Han følger igrunn sin egen kurve, som er tvers gjennom hele kurvesystemet (veide 2,5 kg når han ble født, kan å spise denne gutten)

Han får ca 1/3 - 1/2 posjon maisgrøt på kvelden den siste uka og sover litt bedre på nettene.

Det hadde egentlig ikke falt meg inn å nattavvenne helt enda, men tok det opp med hs for å høre hva hun hadde å si om det. Hun mente jeg godt kunne gjøre det nå om jeg ville (han er jo en stor gutt..) men at det jo heller ikke var noe i veien med å vente så lenge jeg/han ville.

Er det helt spinnvilt å nattavvene nå?? Han våkner i 3 tiden og i 6 tiden sover greit og rolig (har begynt å sovne selv om han våkner litt når vi legger oss) sover oftest fra rett før 19 til ca 7, sovner veldig lett etter nattamming.

Merker jo at det tærer på kroppen å amme så mye som jeg gjør (har fullammet frem til for en ukes tid siden), blir nesten borte og veldig sliten, hadde vært godt å ta natta tilbake på en måte

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Personlig ville jeg ventet til han var oppe i flere måltider på dagen. Når han ikke sover verre enn han gjør ser jeg ikke problemet med å gi de to måltidene på natta.

Vi har langt verre netter her i huset. Hun er nå straks 7 mnd og får 3 måltider pr dag, men for små porsjoner til at jeg vil nattavvenne henne enda. Jeg har veldig lite melk selv nå, så ikke så mye hun får på natta, mest trolig våkner hun bare for vanen og kosen også. Gir henne en flaske(150 ml) mme rundt kl 23, i håp om at hun skal sove noen timer på den, men hun sover max 4 timer. Da ammer jeg henne litt, noen ganger sovner hun, andre ganger holder hun det gående en time eller to. Eller hun har en godt natt og sover rundt 5-6 timer fra hun får flasken, men da vil hun gjerne starte dagen også, da er kl 5-6 :-/.

Var på gruppesamling på helsestasjon i går. Der dette med fast føde og nattamming kom opp. En av mammaene(førstegangs) hadde tenkt å slutte med nattamming nå straks(baby på akkurat 6 mnd), men hun var bare på smaksporsjoner med grøt enda. Da rådet helsesøster henne til å vente til hun var oppe i minst to måltider pr dag. Tror denne mammaen rett og slett ikke hadde tenkt på at babyen våkner av sult og bør få dekket matbehovet på dagtid først. For hun ble litt betenkt når helsesøster kom med det rådet til henne.

Skrevet

Ja, vi har gode netter, det er ikke det :)

Er opptatt av at han ikke skal oppleve sult om natta og syntes det var litt rart råd fra hs egentlig (lurer på om hun er en sånn som vil være venn med alle).

Tenker at det beste for knøttet er å vente til han er rundt 6 mnd og har 2 solide måltid, ev tre som er litt mindre ila dagen

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

5 mnd er veldig tidlig for nattavvenning. 59 % av alle babyer på 6 mnd spiser fremdeles på natten, og de babyene som ikke gjør det har nok stort sett avvent seg selv, eller vært veldig føyelige i fht nye rutiner som foreldrene har innført.

Muffin er også en real plugg, men avvenner seg selv litt etter litt i fht nattmat. Nå er han 7 mnd og 11 kilo, spiser fast føde 4 ganger per dag, og den siste uka har han hatt 4 netter hvor han ikke har bedt om mat. Like greit at de avvenner seg selv når de er klare for det syns nå jeg, i stedenfor å kjøre på med skrikekurer opptil flere ganger per natt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...