Gå til innhold

Er min snart treåring unormal?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ulike ting han gjør som jeg synes er rart:

gjemmer seg under et pledd når han skal kle på seg.

Blir kjempesur når jeg tar av han nattbleien og prøver å ta den på igjen.

Begynner å slå seg i ansiktet hvis jeg vasker det og han er sur, eller har på han solkrem.

Kommer aldri når vi skal i barnehagen, bare står på stuen og nekter å komme.

Noen ganger når vi drar på besøk til bestemor eller lignende nekter han å gå inn, skal bare sitte i bilen. Hyler og spreller om jeg prøver å ta ham inn.

Stikker ofte av.

Dette er irriterende og frustrerende og unormal oppførsel synes jeg.

Men spør ofte de i barnehagen om de synes han er "rar " og det er ingen som synes det. Heller ikke mannen min eller andre slektninger

Synes dere dette høres normalt ut?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor tar du av og på nattbleien? Da gutten vår sluttet med dagbleia, ville han slutte med nattbleia også. Vi trodde ikke han var klar for det, og gutten gråt og bar seg fordi vi insisterte på å ta den på ham. Etter et par uker med tørre bleier innså vi at gutten vår var klar for å slutte med nattbleia også. Kanskje derfor han gråter, i likhet med vår gutt?

Ellers synes jeg han høres ut som en utfordrende, men likevel normal gutt. Ei venninne av meg nektet også å dra på besøk til folk da hun var liten, hun skulle sitte i bilen. Helt fram til skolestart gjorde hun dette. Nå bare ler hun av det, og hun er altså verdens snilleste menneske nå :-)

Skrevet

3 års trass og egen vilje kalles dette. Tror du mener at gutten vil ha på seg bleia igjen når du tar den av om morgenen. Dette opplever vi også stadig vekk.

Han er 3 år og har oppdaget viljen sin, det er helt normalt men kan være veldig frustrerende for foreldrene. Dere får bestemme hvilke kamper som er viktige for dere og ellers la han få lov til å bestemme litt selv. Her vil 3 åringen absolutt gå i fotballdrakt, men nå som det er vinter må han ha ullundertøy under. Vi har kjempet litt for dette, men nå godttar han det. Hjemme kan han gjerne gå i shorts for min del, her er det varmt og godt.

Skrevet

3års trass, det er artig det... :)

min er 3,5 år, nå begynner han å høre etter igjen :P

• 2 uker senere...
Skrevet

Akkurat det med "forandring/forflytting" kan være vanskelig å forholde seg til, men ganske så vanlig.

Jeg har selv en treårin som takler forflytting dårlig. Trivest best der har er "der og da" . Men når vi har " forflytta" oss er alt greitt.

Dette går litt på usikkerhet på det som skal skje. Selv om de ofte egentlig vet det.

¨Så det er bare å smøre seg med tålmodighet, og regne med på å bruke litt ekstra tid i sånne situasjoner. Det vil som gjernest gå over av seg selv.

Skrevet

Høres ut som helt Normal "trassalder". En helt normal og nødvendig del av utviklingen.

Dette med overganger takler en del barn dårlig.

Sønnen min trenger en "overgangsgjenstand", dvs, han må ha en litt smooth overgang, og får det med å ta med seg en ting fra en situasjon og over i neste, det skaper en slags trygghetsfølelse.

Barn i den delen av utviklingen trenger også forutsigbarhet, forberedelser, tydelige grenser og konsekvente foreldre.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jøss.. Du kunne like gjerne skrive om min 3 åring.. Bare litt mere rampete;P

Skrevet

Mange gode svar her. Det er delvis kjente problemer. Har en viljesterk 3-åring. Det som fungerer for oss (stort sett) er nok søvn, nok mat, litt forberedelse på forandring (si: nå skal vi snart gå i barnehagen, så da må du snart komme i gangen og kle på deg...). Kiling og humor, sang og rim/regler, ta en leke med i hånden er også ting som fungerer hos oss. Det blir likevel en del bråk, men forsøk å holde humøret oppe. Gi gjerne barnet 2 valg, så kan det være med å bestemme (du bestemmer slikt som at han skal ha på ulltrøye under, så bestemmer han hvilken genser/t-skjorte som skal være utenpå f.eks.).

Høres ut som normal og frisk unge. Ikke en som lar seg tråkke på og overkjøre. Bra er det!!!

Skrevet

copy/paste. Identisk med våre utfordringer. Ergo: helt normalt! :-) Godt vi er flere om utfordringene :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...