Billie Jean Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Jeg måtte begynne med NAN hypoallergenic (lettfordøyelig NAN kjøpt på apoteket) fordi junior reagerte på vanlig NAN og HIPP. Derfor er jeg litt ekstra spent på grøtstart om et par uker. Hvilken grøt bør jeg satse på? Kan jeg begynne introduksjon nå (12 dager til 4mnd), med et par skjeer tynn grøt om dagen, og øke på litt etter litt? Noens hs som har gått god for grøtstart noen dager før 4mnd?
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Dersom babyen din har en sensibel mage, ville jeg vel ikke stresset med å starte med grøt før 4 mnd. Jo mindre de er, jo mer umodne er tarmsystemet. Jeg har en gutt på 7,5 mnd som først nå begynner å tolerere hvetegrøt i små mengder. Ris og maisgrøt gikk fint og havre bedre enn hvete. Ris og maisgrøt er mildest for magen. Sinlac er uten gluten og melkeprotein/laktose, men det er ingen grunn til å bruke den dersom det ikke er stor mistanke om allergi og man skal ikke bruke den uten etter avtale med lege. Den inneholder store mengder sukker, så barna liker den godt, men det kan være vanskelig å venne dem av med den :-) Så jeg ville anbefalt å vente til junior er ihvertfall 4 mnd og f.eks begynt med Maisgrøt blandet med MME som dere bruker til vanlig. Det går nok helt greit. Men har dere prøvd annen MME enn hypoallergenic den siste tiden? Alle grøttyper som selges i vanlige butikker inneholder egentlig MME (alle som blandes med vann), så det kunne kanskje vært en ide å prøve vanlig NAN e.l, før du begynner med grøt?
Babyønske �� Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Må si meg enig med innlegget over. Om babyen din sliter med magen ville jeg ventet med grøtstart så lenge som mulig, og hvertfall ikke begynt før 4 mnd. Er det spesielle grunner til at du vil begynne så tidlig? Hvis det ikke er det hadde jeg drøyd det til nærmere 6 mnd og heller introdusert grønnsaker og frukt nå. Det er mye lettere for magen å tolerere. Jeg måtte begynne med grøt til min jente ved 5 mnd pga dårlig vektoppgang. Jeg ville helst vente til 6 mnd. Grønnsaker og frukt ga jeg henne fra 4 mnd. Hun har ikke vært noe særlig plaget med magen tidligere, men med indroduksjon av grøt kom det. Jeg begynte med Nestle risgrøt, gikk sånn tålelig bra. Etter noen uker begynte jeg med en glutenholdig grøt(rett før 6 mnd), og da begynte problemene for alvor. Mye uro, utilpass, hard/treg mage, elendig søvn. Siden jeg opplevde det samme med eldstemann skjønte jeg fort hva det skyldtes og kuttet den glutenholdige grøten tvert. Gikk da over til en helt nøytral grøt, Risgrøt fra Holle, og ga den til ting hadde roet seg. Tok vel litt over 2 uker. Så begynte jeg på igjen med Småfolk Ris m/pasta, altså litt gluten og ga den til ett måltid. Såg tendenser til reaksjon etter et par dager, men tenkte jeg skulle prøve litt mer for å se, nå 1 1/2 uke senere ser det ut til at hun begynner å tolerere den, men magen er ikke helt god. Er så smått i gang med å introdusere havregrøt nå, og er veldig spent på hvordan den blir mottatt. Så grøtstart er ikke alltid bare bare.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Siden babyen reagerer på vanlig NAN, er det vel større sjans for at det lureste er å starte med grøt helt uten melk i. Vi har melkeintoleranse i familien, så jeg har kokt grøt selv for å ha 100% oversikt over ingrediensene. Jeg har vært veldig glad i Aurion - den første grød. For de fleste er nok ris og hirsegrøt mildest Les evt blogginnlegg om grøt her: http://gladerebarn.blogg.no/1315392439_tid_for_grt.html
Billie Jean Skrevet 18. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 18. november 2011 Ja, skepsisen mot å begynne med grøt pga NAN-reaksjonen er absolutt tilstede. Jeg lurte litt på andres erfaring ift å begynne noen dager før 4mnd, tenkte å ta de veldig små tilvenningsporsjonene litt før (11 dager til 4mnd) for å komme fortest mulig i gang med skikkelige grøtporsjoner. Grunnen er urolige netter som gjør at jeg aldri får sove mer enn max to timer, oftest bare en time sammenhengende. Det tærer på, både fysisk og psykisk, i og med at det har vært sånn siden han var født, med unntak av noen alt for korte uker der han sov godt og lenge. Men det aller viktigste er at gutten har det bra og ikke får mageproblemer. Jeg vil jo ikke satse på at det går bra bare for at jeg skal få sove, og så ender det med at han får vondt.
Mumblenumber1 Skrevet 18. november 2011 #6 Skrevet 18. november 2011 Holle hirsegrøt kjøpes på sunkost, er den vi bruker. Lettere å fordøye og melkefri, det samme er risgrøten fra samme merke. Vi ga tynn velling med skje, han er et lite utforskertroll som tok skje realtivt fort, han har fått grøt fra litt før 4 måneder da han sluttet å ta mme. Etter han startet med grøt har han derimot tatt mme igjen, spiser grøt og nå utforsker vi forsiktig frukter. Men anbefaler egentlig å vente lengst mulig og etter samråd med Helsestasjonen.
Heldig mamma til ♥to gutter♥ Skrevet 18. november 2011 #7 Skrevet 18. november 2011 Skjønner det er slitsomt med dårlig søvn. Men det blir ofte ikke bedre når barnet starter med grøt, heller verre en periode før det går seg til. Og har barnet sensibel mage, bør man gå ekstra langsomt frem. Så ville som sagt absolutt ventet til etter 4 mnd med introduksjon av grøt, spesielt siden han har reagert på MME (de aller fleste grøttyper som skal lages med vann er basert på MME). Hva med å gjøre en utprøvning av annen MME mens du venter på at han skal bikke 4 mnd, så ser du om han tolererer det nå, så har du flere typer grøt å spille på når han begynner med grøt? Vi ventet til 4,5 mnd med å starte med grøt siden liellebror har vørt mye plaget med magen. Det gikk som sagt helt fint med mais og ris, men problemene startet med innføring av gluten og spesielt hvete. Så her må vi fortsatt være forsiktig med hvetegrøt og gir bare bittesmå porsjoner midt på dagen, hvis ikke slår magen seg vrang. Storebror begynte vi med grøt et par dager før han fylte 4 mnd (han har aldri hatt mageproblemer). Begynte med maisgrøt og trappet opp og gikk over til ris/hvete/havre uten problemer og deretter 6 mnd-grøt. Men nattesøvnen ble ikke bedre før han ble over 7 mnd.. Uansett lykke til!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå