Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Fårepølse(og salami) går under kategorien spekemat.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Nei, absolutt ikke.. Fårepølse er spekemat og dessuten laget av sau, som er verstingen når det gjelder toxo i Norge..
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Men jeg har testet meg fpr toxo og har antistoffer, kan jeg da spise fårepølse???? (ikke hi)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 jeg har spist maasse salami hele svangerskapet, og jordmor sa selv at det ikke er store risikoen, men er lurt å fryse det først
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 jeg spsit "vossafår" sist jeg gikk gravid. Ikke daglig men ved noen anledninger. Jeg tenkte som så, at jeg har ALDRI i mitt "lange" liv blitt dårlig av vossafår så hvorfor skulle jeg bli det nå?! Aldri hørt om noen andre som har blitt syk av det heller.. Men joda, det beregnes som spekemat det også.. Men syns det blir for mye hysteri jeg da. Og jaaaada, er fullt klar over at nå vil det hagle inn med svar fra dib kaklehønsene sine om "men hvorfor risikere det??". Så spar dere;) Tror det er farligere og krysse veien for og si det sånn!
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #7 Skrevet 17. november 2011 Jeg er hi... og det var dumt.. Fordi det er såååå godt hehe... men men får vente noen mnd til :-)
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #8 Skrevet 17. november 2011 du kan spise det så lenge det er varmebehandlet.. så stek det litt på stekepanna først, så kan du nyte det likevel
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #9 Skrevet 17. november 2011 Den voksne er sterk nok til å ikke bli syk, det er barnet i magen som tar støyten. Du merker ingenting før barnet er sykt. Men det er kanskje deg som er viktigst 20:56?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #10 Skrevet 17. november 2011 Hehe, du har ikke satt deg så mye inn i det nei. Det skjer riktignok ikke ofte, men risikoen er der og om man ikke tester kjøttet før man inntar det vet man aldri om det er trygt eller ikke Det er nemlig sånn at du blir ikke syk selv(bortsett fra at du kanskje kan få influensalignende symptomer ved listeriasmitte.) Men fosteret ditt kan bli det og da kan det bli opprettelige skader. Er det verdt det?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #11 Skrevet 17. november 2011 Ja et er verdt det! For jeg har ikke hørt ET tilfelle i norge hvor babyen har blitt syk, el gud forby, omkommet av at mor har spist fårepølse! Har snakket med flere leger som sier at en fint kan spise det og at det fins grenser til hysteri:P. Hilsen anonym over her som spiste fårepølse og koste seg;))
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #12 Skrevet 17. november 2011 Jordmoren sa til meg at det som sagt tidligere her er liten risiko. Men at den er der. Og at det var "verre" og spise kjøtt som var blandet av forskjellige typer dyr enn kjøtt med kun en type.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #13 Skrevet 17. november 2011 Tester/undersøker de alle babyer som blir født med hjerneskade for å finne ut hva det skyldes?
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #14 Skrevet 17. november 2011 Ang Toxo... Tror jeg har nevnt dette i en tidligere tråd men... Har hatt katt hele livet, og trodde jeg var imun mot toxo. Tok alikevel prøve hos legen for å bekrefte det. Den viste seg å være negativ, jeg har aldri hatt toxo... Så kommer eksemplet på hvor vanskelig det er å bli smittet; Jeg har hatt katt hele livet, opptil flere. Tatt til meg eierløse,syke katter bl.a. Reist rundt i Asia,Australia, Afrika og flere "u-land". Bodd på strender, skittene madrasser i herberger og ellers billige,lugubre plasser. Tatt meg av dyr der også. Blitt bitt, fått sår og opptil flere ganger matforgiftning... -Og enda ikke blitt smittet av toxo! M.a.o Det skal VELDIG mye til! Det er ikke dermed sagt at jeg spiser annet en anbefalt av mattilsynet ( hvor det forresten står at ved å fryse spekemat i 48t,kan man spise det!) nå som jeg er gravid, men man trenger ikke "flippe" helt fordi man har fått i seg "feil" pølse en gang...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #15 Skrevet 17. november 2011 Du kan spise spekemat, du trenger bare å fryse det og så tine det igjen.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #16 Skrevet 17. november 2011 Du blir jo ikke smittet av toxo fra katt med mindre du får katteavføring i deg, ved feks å få avføring i sår. Og de aller fleste koser vel ikke med katteskitt...
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #17 Skrevet 17. november 2011 nja..men har tatt i og ikke minst skiftet kassene til disse kattene med sår på hendene mange ganger. Og katteavføring... -når katta di har vært i kassa, for så å hoppe opp på kjøkkenbenken, så tar du ei brødskive å legger rett på benken før du spiser den, hva tror du kan skje da?! hehe. Eller på utenlandske kjøkken hvor det kryr av katter (hellas, spania etc). Så det er ikke så vanskelig som du tror. Og når du får omganssyke... 50% av tilfellene kommer av direkte kontakt med avføring. -f.eks om du spyler toalettet uten å legge ned lokket, så vil partikler fly opptil 2m. Om vasken med tannbørsten din står ved siden av toalettet....mmmm... Im just saying. -så smitte betyr ikke at du må spise avføringen som ei kjøttbolle.
Anonym bruker Skrevet 17. november 2011 #18 Skrevet 17. november 2011 (å fryse spekemat) dette fjerner ikke listeria bakterien!!!!!!!!! sa jordmor til meg for bare noen dager siden!!!!! det er kun helt trykt om det blir varmebehandlet!!!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå