Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har en gutt på 1,5 år, som veldig lenge har vært over gjennomsnittet krevende og irritabel. Han er utrolig var på alt, og reagerer voldsomt på ting (som å bli satt ned på gulvet/løftet opp fra gulvet/påkledning/stress/mangel på stimuli osv osv i det uendelige) Kan også reagere voldsomt på ingenting (f.eks at jeg bytter stilling når han sitter på fanget). Liker seg i grunnen best når han blir distrahert av noe.

Jeg begynner å bli lei av å forklare for meg selv og andre at det bare er en fase, at det er tenner, at han er trøtt - nei, han ER faktisk sånn. Jeg har lest litt om high need babyer/barn, og ser at han passer godt under mange av kriteriene der. I så tilfelle er det jo ikke snakk om noe annet enn personligheten, og den kan jo ikke endres uansett. Men jeg klarer ikke helt å legge fra meg bekymringen om at noe feiler han. Spesielt siden jeg har merket meg at de gangene han har fått paracet så har han blitt roligere (har ikke planer om å begynne medisinering med paracet altså, det er bare en observasjon, hehe) Han har gått til fysio for en stund siden, som mente det ikke var noe feil med nakken. Andre ting har jeg ikke sjekket opp. Jeg tenker på matintoleranse, øreverk, hovne mandler osv.

Er det noen av dere som har opplevd å ha krevende/irritable barn over lang tid, og som fant ut at noe feilte dem?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg lurer på hvor mange ganger jeg har tenkt det om min gutt... Han har vært utrolig krevende fra dag en. Sovet dårlig om nettene og har vært urolig og grått mye. Først hadde han fysio, og så var vi hos flere manuellterapauter som mente han hadde litt låsninger og ordnet opp i dette. Når han ikke ble bedre alikevel fikk vi ime hos barnelege som fant ut at han hadde ørebetennelse og sannsynligvis hadde hatt det en stund. Så fikk han fire ørebetennelser uteover høsten/vinteren. Vi var igjen hos legen og gutten var urolig. FIkk beskjed om å gi han smertestillende hver kveld, mens vi ventet på time på sykehuset. Det tok over fem måneder å få time, og jeg følte veldig på å gi ham smertestillende hele tiden. Samtidig betydde det at vi fikk sove frem til ca tre på natten før han begynte. Vi prøvde å gi han syrenøytraliserende, noe som hjelp et par uker, men så måtte vi begynne med smertestillende igjen. Så sluttet jeg å amme, og han fikk melkefri diett, og ble plutselig myyye bedre. Han har fått skikkelige tilbakefall når vi har gitt ham melk. Etter 11 måneder uten melk ser det ut til at han tåler det igjen. Han har fått myyye bedre apetitt, han sover bedre om nettene og er mye mer fornøyd.

Om du merker at barnet blir roligere av paracet kan man jo tenke at barnet har vondt et sted, og det er viktig å sjekke opp!

Skrevet

Tusen takk for svaret! Det med paracet kan kanskje ha vært litt misvisende. I dag har han vært forkjølet, men pigg, på sin egen misfornøyde måte, og da merket jeg meg at han ble mye roligere. Men nå var han jo forkjølet, så da er det jo sannsynlig at han hadde ubehag et eller annet sted, som ble bedre med paracet. Jeg tror jeg for forsøkets skyld skal prøve å gi det en dag han tilsynelatende er frisk, men sutrete, og se om han blir roligere da også. For å se om han har vondt noe sted. Ellers tror jeg vi tar en tur til legen fortest mulig for å utelukke noen ting.

Huff, det er så trasig når de ikke virker til å ha det noe bra. Jeg er litt i stuss om melk- eller glutenallergi. Han har liksom bestandig vært urolig, så jeg synes det er så vanskelig å se når det startet og hva årsakene kan være. De første månedene var det ammeproblemer som gjorde det vanskelig, og da det roet seg da han var 4mnd så begynte vi med fast føde, og skrikinga bare fortsatte. Og nå det siste halvåret har det i grunnen bare blitt verre og verre. Ikke så mye skriking av full hals lenger, men sutring hele dagen.

Skrevet

Forresten - hvordan var det med din gutt i ulike situsjoner? Var han like urolig hjemme som borte, sammen med bare en person og sammen med mange? Min gutt er nemlig mer fornøyd når det skjer mye, f.eks i barnehagen og ute blant mange folk. Han er fortsatt irritabel, men det virker som at han blir distrahert til å ikke reagere like voldsomt som hjemme hvor det er roligere. Dette er vel egentlig hovedårsaken til at jeg er i tvil om at det er noe fysisk i veien.

Skrevet

Han har alltid vært værst hjemme. Litt bedre om vi har besøk, men i barnehagen eller hjemme hos besteforeldrene har de ikke sett like mye til det. Derfor føler jeg at særlig mine foreldre mener at han er bortskjemt og surver for å få oppmerksomhet. Noe han til en viss grad gjør, fordi det har blitt en vane for han å sutre mye. Men, det er nettene som har vært aller værst. Han sov bare fire sammenhengende netter før han ble ett år.

Etter at han hadde vært uten melk noen uker, påpekte min kusine, som vi er en del sammen med, at han ikke lengre gikk rundt å ulte/survet hele tiden.

Lykke til.

Skrevet

Ville også si dette med melke- og glutenfri diett.

Prøv først med melkefri diett... Ville ikke prøvd meg på glutenfri diett med en gang da dette er myyye mer omfattende. Vet av erfaring at det ikke alltid er mer som skal til:) Lykke til!

Skrevet

Vårt barn..gutt på 1 år har også vært ekstremt krevende..Gråt eller sutret bestandig.

Vi var også hos fysio, kiropraktor og barnelege uten å finne noe galt med han...Ble helt fortvilet....Han skulle bare bli båret...eller bysset i armene. Jeg kunne ikke sette meg ned med han i fanget. Måtte bare gå hvileløst rundt. Han gråt heller aldri når han ble distrahert...d.v.s med støvsugeren bilkjøring eller annen støy...Vi begynte med melkefri kost allerede når han var 6 mnd. Skjeddeingenting over natta, men i løpet av en til to uker hadde vi en ny gutt....Ble rimelig sikker på at det var melkeallegi. selv om han verken hadde diare eller utslett som er to av symptomene.

Han hadde heller en del hard/treg mage

Prøvde igjen med melk nå nylig og da kastet han opp hele natten, så tydelig at han ikke tåler dette.

Gutten vår er fortsatt litt krevende av person og trenger mye kos og oppmerksomhet. Men kan ikke sammenlignes med sånn han var før og han storkoser seg i barnehagen:-)

Skrevet

Tusen takk for interessante svar, dere to! De siste dagene har det faktisk gått bedre her i huset, uten at vi har gjort noen endringer i matvanene ennå. Så jeg avventer litt, men om det blir sånn det var igjen så jeg skal absolutt prøve melkefritt! Når dere snakker om melkefritt, er det da absolutt ingen melkeprodukter i det hele tatt? Ikke melk i noen produkter?

Skrevet

Ingenting melk i noe mat! Har vært i gjennom det selv med melkefri kost i over 6mnd... så vet at det kan være en utfordring men vil tro det lønner seg. Bare ta kontakt om det er noe du lurer på, matoppskrifter, tips osv:)

Skrevet

Ok, da blir det ganske krevende ja! Jeg får se om den gode trenden vi har akkurat nå fortsetter. Hvis ikke tar jeg nok kontakt for noen tips. Tusen takk! ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...