Gå til innhold

Urinveisinfeksjon

Anbefalte innlegg

Huff... Har dessverre fått en skikkelig kjip gravidplage. Nemlig urinveisinfeksjon. Jeg har hatt det tre ganger iløpetav de siste fire ukene.. Å nå sitter jeg og river meg i håret og kjenner at det er begynt å svi igjenn, å jeg var ferdig med kuren for to dager siden :,(

Jeg gjør jo alt for å forebygge... Tar tranebærkapsler, drikker mye vann, tømmer blærer skikkelig når jeg er på do, tisser og vasker meg nøye rett etter sex.... Hva skal jeg gjøre? Har ikke vært plaget med dette svineriet før.. Å det gjør jo så vondt, også blør jeg når jeg tisser mens det er på sitt verste:( Huff.. Er det flere som plages med dette?

*sukk*

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143794704-urinveisinfeksjon/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Skjønner din frustrasjon, for jeg er også plaget med urinveisinfeksjon. Dessverre kjenner jeg ingen symptomer før det går til nyrebekkenbetennelse.

Jeg har også gjort mye for å forebygge, men uten hell. Jeg ble også fortalt at jeg skulle drikke mye appelsinjuice for å surne urinen ellernoe. Heldigvis er det en stund siden jeg har hatt det nå og om det kan være tilfeldig med at jeg har fått kick på klementiner vet jeg ikke. Men ønsker deg god bedring.

Har heldigvis ikke vært plaget med det under svangerskapet, men har dessverre god bekjentskap til urinveisinfeksjon. Faktisk ble det så ille (type 2 ganger/mnd i over et år) at jeg måtte begynne på forebyggende medisiner. Sakte, men sikkert ble jeg mer motstandsdyktig og nå er alt ok., selv uten medisiner. Poenget er at det finnes forebyggende, men om det kan og bør tas under graviditet kan ikke jeg svare på. Hør med legen, han/hun vet nok råd :) Lykke til da!

Kjenner godt til dette problemet, ja! Sleit veldig med dette for noen år siden, og hos meg ble det også så ille at jeg måtte gå på forebyggende medisin. Var til ultralyd av nyrene - fant ingen ting, og hadde alltid 2 pakker med antibiotika liggende klar i tilfelle. Legen min er veldig grei sånn:)

Som du skriver er det veldig viktig å tisse rett etter sex, og en god del også. Men om dette er et så stort problem, hadde jeg droppet sex til babisen er ute. Er ikke verdt det, spør du meg:) Er jo så vondt!

Tror ikke man skal gå på slik forebyggende medisin når man er gravid. Husker jeg kuttet ut mine før jeg ble gravid med 1. mann, og har ikke brukt det på 3 år nå. Så går kanskje litt i perioder?

Hei,

jeg var også plaget av dette i min første graviditet, men jeg har hatt kronisk uv i flere år så det var ingen overaskelse sånn sett. Jeg tar forebyggende tabletter (Hiprex). Dette er ikke farlig å ta når man er gravid, det eneste disse gjør er å forsure urinen din. Jeg vil anbefale deg å snakke med legen din om dette. Å ta mange antibiotika kurer er uansett ikke noe særlig bra heller, med tanke på å bygge opp resistente bakterier mot dette.

Annonse

svært glass (0,33) med meierienes appelsinjuice (ingen andre jeg har prøvd har funket like bra) på helt tom mage på morgenen. så vente minst 20 min, før jeg spiser. Det fungerer for meg og jeg har vært veldig plaga med UVI før. Hvis det allerede har kommet et stykke på vei, så tar jeg også juice på kvelden ca 20 min. før kveldsmat. Men opplever at det bare fungerer på tom mage...

Tranebærkapslene hadde jeg ingen nytte av... Det å tisse rett etter sex er også viktig, men kanskje du skulle vaske deg først og så tisse så du ikke gnikker greier opp i urinrøret.

Åh gjett om jeg vet hvor vondt det er! Jeg hadde urinveisinfeksjon en til to ganger i måneden i over et år før jeg ble gravid. Av en eller annen merkelig grunn ble jeg så å si kvitt det så fort jeg ble gravid, men passer fortsatt veldig på.

Gjør det samme som de andre her sier, tisse rett etter sex, vaske nøye med mild såpe BÅDE før og etter sex, bruk bomuldsundertøy, ikke stramme klær som ikke puster, pass på å ikke fryse etc.

Spis Hiprex morgen og kveld sammen med tranebærtabletter og stort glass vann. Men sjekk hvor mye tranebærekstrakt det er i tablettene du kjøper. Jeg fikk etterhvert tak i tabletter med 450mg, og det var først da de hjalp for meg.

Hold inntaket av søtsaker til et minimum. Innbiller meg at det hjalp meg å kutte ut pepsi max også. Drakk ca. en halvliter om dagen før.

Opplevde også flere ganger at stress trigget urinveisinfeksjonen, så pass på å ta det med ro.

Fikk tips om å prøve vaginalkapsler som heter vivag også av legen. Hvis jeg satte inn en slik så fort jeg merket symptomer, stoppet det hele infeksjonen noen ganger. Ikke hver gang, men oftere enn ikke. Vet ikke sikkert om det er noe man kan ta når man er gravid, men absolutt verdt å sjekke ut med legen din.

Husk også at det er viktig at mannen er like renslig som deg hvis dere skal ha sex. Det hjelper ikke hvor mye du vasker deg, om han ikke har vasket seg både utenpå og innenfor forhuden før sex.

Og sist men ikke minst, få dyrket prøvene dine hver gang. Jeg fikk feil type antibiotika mange ganger fordi fastlegen ikke tok seg bryet med å dyrke prøvene og finne ut nøyaktig hvilken bakterie det var snakk om. Får du feil type antibiotika, blir du ikke kvitt bakterien helt og fullt, og den blusser opp igjen kort tid etter at du er ferdig med en kur.

Vet ikke hvor plaget du er av bivirkninger etter en antibiotikakur, men kan anbefale multi-gyn om du sliter med kløe i underlivet. Bruk den eventuelt hele tiden for å forebygge om dette er noe du sliter med. Står på pakka hvor mye og hvor ofte.

Lykke til! Håper du blir kvitt det for jammen er det en forferdelig plage å ha!

Jeg har hatt svært god effekt av å drikke øl hvis jeg merker antydning til plager. (kanskje derfor mannfolk ikke får uvi... :P )

Under svangerskapet må det selvsagt være alkoholfritt øl, men har inntrykk av at det også hjelper. Bare pass på hvilket merke "alkoholfritt øl" du kjøper. Noen av dem inneholder opptil 0.5 % alkohol.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...