Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Husker det var lagt ut noe for en stund tilbake.. men det var før jeg begynte med grøt. Gutten min er 5 og en halv mnd. Har så lang prøvd Hipp, Holle(så vidt det var) og nå holder vi på med Nestle. Noen som vil dele erfaringer.. Vet det var noe med Palmeolje i grøt for en tid tilbake, men jeg smakte selv på Holle sin grøt og den smakte vondt! (Blandet med vann riktignok)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Var det denne testen du tenker på?

http://bramat.no/kosthold/tester/383-bramat-tester-barnegrot

Her kjøper jeg grøtene som er naturell og blander med fruktmos som det passer meg for å få litt større variasjon. Har prøvd Nestle, Hipp og Småfolk. Syns Småfolk og Nestle er OK, mens Hipp sine er alt for søte. Syns egentlig alle ferdiggrøter smaker litt papp, men det er vel sånn det er da. Havregrynsgrøt for voksne er ikke det mest spennende det heller syns jeg. Holle sine er vel stort sett bare mel som er klargjort som "instantgrøt", kanskje det blir bedre om du blander med mme/mm?

Angående det med rapsolje sa Helsedirektoratet at de ikke var bekymra for mengdene som er tilsatt i barnematen, og da velger jeg å stole på det.

Skrevet

Kremt. Altså. Ikke meninga å høres ut som en supermamma med 5 duracellnivå her altså, men jeg lagde grøten selv jeg. Blandet hirseflak og havregryn, bløtla det på korgenen ( mini her spiste brød tvert, heldig sånn, så fikk grøt bare til kvelds. Men bløtlegging er viktig for å få tilgang til jernet, pluss å gjøre den mer lettfordøyelig. Bare man får inn rutinen, går det overraskende greit) Så spicet jeg den opp med revet eple/beger aprikosmos/tinte bær fra fryseren/banan/nypeekstrakt/kokos/sitronsaft, alt etter hva vi hadde. Gikk ned på høykant. Det er ikke så rart du synes kjøpegrøtene smaker søtt, de er nemlig fulle av sukker. Ikke vanlig sukker vi kjenner igjen (sukrose), men en variant som heter maltodekstrin. Oppfører seg på samme måte, og kroppen tar det opp på samme måte. Ganske sleipt, de kunne i det minste vært så ærlige at de åpent innrømmer at de pøser på med sukker i grøten vi skal gi barna våre. (http://no.wikipedia.org/wiki/Maltodekstrin) Men men. Hvis man tenker tidsmessig og sånn, tar det ikke stort lengre tid å lage grøt selv altså, og bløtlegger man først trenger grøten bare et kjapt oppkok før den er klar. Jeg hadde en særdeles glupsk unge som tømte begge mugger etter grøtmåltidet, fant egentlig ut at det fikk være greit nok. Om ungen ikke er av samme slaget, kan du kanskje gi melk først?

:)

Skrevet

korgenen = morgenen. Ikke helt det du spurte etter jeg svarte, men altså. Håper det var litt interessant lell :)

Skrevet

Da skal vi teste ut hjemmelaga i mårra :) Visste det var noe skummelt med ferdiggrøten

Skrevet

ja.. når til og med sukkerelskeren meg synes ferdiggrøt smaker godt (jeg gjør faktisk det! søtt og godt, nam) tenkte jeg at her må det da være noe muffens! Og sukker i barnegrøt.. Skjerpings barnematprodusenter!

Skrevet

Bruker mest Holle her... Men blander den med mme, hvis man bruker vann eller tynn mme blir det vass smak av den. Med mme er den kjempe god ;)

Har en nestle og hipp grøt med frukt i til kvelds og holle til frokost her :)

Jeg har prøvd og blande pureeer i holle sine grøter med stor suksess og ;)

Skrevet

Jeg er veldig fornøyd med Aurion - den første grød. Kjøpes på helsekosten. Langtidsristet mel uten tilsetninger av noe slag. Langtidsristing gjør den litt søtere på smak enn annet mel, og mer lettfordøyelig. Skal kokes 2 minutter. Med vann eller hva man vil.De har veldig mange ulike kornsorter å velge mellom.

Skrevet

Dette med palmeolje i grøt er litt overdrevent spør du meg.. Her står det litt om dette;

"Slapp av, palmeoljen i barnegrøten er helt ufarlig"

http://www.klikk.no/foreldre/foreldreogbarn/helse/mat/article710750.ece

Når det gjelder å forebygge jernmangel hos de små er Nestle sine grøter de beste, siden de inneholder den riktige typen jern (som man med sikkerhet vet at kroppen klarer å ta opp og nyttiggjøre seg).

Her er en annen test av de ulike barnegrøtene (også her er Nestle testvinner, samme som på linken over her);

http://www.klikk.no/foreldre/dinbaby/article416541.ece

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her bruker vi Nestlè-grøtene, og er fornøyde som bare det :) Muffin er ofte grøtlei, så vi må variere mellom 4 mnd grøt og 6 mnd grøt, men holder oss til naturell-variantene :) Har også brukt Småfolk sin grøt med ris og pasta innimellom.

Skrevet

Her går det i Semper økologisk risgrøt naturell. Måtte til Sverige for å kjøpe den, dette er den ene uten den berømmelige palmeoljen! Trodde den skulle være kjip på smak siden den var naturell, men jenta mi liker den best av de vi har prøvd! Går an å blande inn litt fruktpuré hvis man vil ha litt mer smak da;) Nå er ikke vi non grøt-eksperter ennå - jenta er 5 1/2 mnd og spiser foreløpig veldig små mengder. Men tror denne er bra i hvertfall!

Skrevet

Signerer det Lykkeli & gla skriver.

Dersom du leser de to testene, ser du at Nestle kommer best ut på de fleste punktene. Og det med palmeolje belyses jo fint i linken over.

Jeg bruker Nestle sine grøter, men har brukt litt av Småfolk sin kveldsgrøt da mini hadde har hatt problemer med å tåle hvetegrøt. Jern er viktig og Nestle sine grøter gir best jerntilførsel.

Skrevet

Da kommer jeg til å fortsette med Nestle sin. Har en Hollegrøt her også, men synes det ble litt voldsomt å blande med MME, men kan prøve det også. Er bare redd han skal få magevondt ved å svitche mellom grøter. (Foreløpig har det gått bra). Blir grøt i heeeele ansiktet:-). Var suksess med å blande med fruktpure.

Skrevet

Hva som er best er vel ganske individuelt, smaken er som baken osv :)

Jeg bruker Holle sine grøter, veldig fornøyd med de! Lillegutt og :) Ville gjerne ha laget selv, men har rett og slett ikke hatt tid til det :/

Blander grøten med vann, probioitika og 1 ts rapsolje, og har i frukt og smak etter ønske (f.eks presser litt appelsin oppi, moser litt banan e.l. og rører inn. Eller har oppi litt sviske eller fruktmos. Junior elsker det :) ) Kan fint gi uten noe smak også. Selv om vi synes det er smakløst kan det godt hende de små ikke synes det (jeg synes forøvrig grøten smaker godt naturell, den smaker faktisk grøt) :) Han ville ikke ha Hipp eller Nestle, og jeg synes det ble altfor søtt. Det er mine erfaringer med grøt :)

Skal forresten prøve å rive eple oppi, det var et godt tips :) Og hente en boks blåbær fra fryseren... Hm, nå fikk jeg gode ideer her :)

Har ikke opplevd noe magetrøbbel med å skifte mellom grøter her, men der er jo babyer forskjellige og. Håper du finner er grøt du synes passer til din baby, det er jo til slutt det som teller :)

Skrevet

Har ikke opplevd noe magetrøbbel her heller. Eneste vi har opplevd er at han veldig fort går lei dersom han får den samme grøten hele tiden (kanskje bare tre ganger på rad, så vil han ikke ha noe som helst). Må også variere på typen fruktmos jeg blander med.

Skrevet

Når det gjelder hvilken jerntype som tas opp i kroppen mener vel ekspertene at det er jernet i naturlige råvarer (og da fra kjøttprodukter) som tas lettest opp i kroppen, mens av tilsatt jern er det jernet som er i Nestle sine grøter.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...