Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 17. november 2011 #1 Skrevet 17. november 2011 Neste års ferietur står klart for booking- det blir splitter mine bramseil og hiv'ohoi for alle penga;) Men; hva anbefaler dere ifht dyreparken? Dele opp besøket over to dager? Ungene er da 2 og 4 år, er badelandet noe for dem, eller er det mest for de litt eldre ungene?? Og har det egentlig noe å si om vi drar dit på helg eller ukedag? Høysesong er høysesong, tenker jeg.. Vi tenker å ha med nistepakker/tørrmat, regner med det går greit å spise medbragt der inne? Er sikkert benker osv? Noe vi bør unngå? Er det noe annet på sørlandet som er verdt å få med seg mens vi er der? Tenker i hovedsak 4 dager i Søgne, før vi kjører videre..
sillyfilly og Olivia Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Det er lurt å ha både 2 og 3 dager i Dyreparken. Feks en dag til dyrene, en dag til å kjøre karuseller og en dag i badeland. Har ikke vært i det nyeste badelandet, men sommerland(det som var før) hadde barnebasseng, og de har mange sklier og sånn så jeg tror nok 2 og 4 åringer vil kose seg der. Det er masse benker å sitte på rundt omkring. Så ta med mat. Feks oppskåret brød og smøre pålegg og oppskåret skinke/ost. Det er alltid masse folk i dyreparken, men unngå lørdager og søndager, da er det ekstra ille. Ta ukedagene heller. Det jeg kommer på i farten. På regnværsdager er det et stort lekeland i Vågsbygd, ca 15 min unna dyreparken tenker jeg. http://www.metrolekeland.no/#/kristiansand
Swana Skrevet 17. november 2011 #3 Skrevet 17. november 2011 Vi var i dyreparken med vår 3-åring nå i sommer. Er mer folk i helgene uansett om det er høysesong eller ikke, så vi var der midt i uka. Ut i fra det vi så, virker det som om badelandet er for de litt eldre barna - dvs. vi tror ikke 3-åringen hadde hatt spesielt større utbytte av å være der enn å bade i vanlig svømmehall...og da ble det bortkastet for vår del, så det droppet vi. Hadde to hele dager i dyreparken, og det var absolutt nok! Vi var der fra det åpnet kl. 10 og til i 17-tiden, da var vi utslitte hele gjengen... :-p Jeg ville iallfall ikke satt av en hel dag bare til å kjøre karuseller, for såååå mange karuseller er det ikke (syns vi da). Samtidig kan det bli "heftig" med bare en dag, for da må jo alt skvises inn den dagen...vet ikke hvor glad barna deres er i å gå, hvor raskt de blir slitne/lei osv, men det er jo litt avstander i mellom dyrene... Vi syns det var greit å ha to dager, og ha både litt karuseller og dyr begge dagene - ikke dele opp. Kan fint spise medbragt mat inne i parken. :-) Greit med tanke på å slippe unna køer osv, men kan være vanskelig å finne ledig benkplass da...men går seg sikkert til på et vis! :-)
knerten09+ knerteline11 Skrevet 17. november 2011 #4 Skrevet 17. november 2011 Jeg bor i Kristiansand og vi har hatt årskort til begge parkene i år. 2 åringen her elsker badelandet, men nå er han veldig glad i bading og ikke så redd av seg. Han var i flere av barneskliene og det er tilsammen 3 barnebasseng. 2 utendørs og et innendørs. Det er også bølgebasseng ute og inne som knerten likte godt å bade i. Men det er jo ikke så mye mer enn i hvilken som helst svømmehall (bortsett fra bølgene) Selve dyreparken er stor, så kan være litt overhvelmende å rekke alt på en dag. Om jeg skulle ha 2 dager, tror jeg at jeg hadde tatt kombikort hvor jeg tok noen timer i dyreparken først begge dagene for så å ta et par timer i badelandet hvor det ikke er så mye trasking til slutt Ellers av andre ting... Siden dere skal bo i Søgne så vil jeg anbefale en tur til Ny-Hellesund. Det går rutebåt dit fra Høllen i Søgne. Her kan en gå i land og bade, grille og utforske bonkerser i fjellet som stammer fra 2. verdenskrig. Evt bare en dag på Årosstranden hvor det også er basseng. Ellers er Skottevig (i Lillesand, ca 20 min kjøring fra Kristiansand)en fantastisk campingplass som også er verd en dagstur. Her er hoppeputer, lekeplass, kanopadling og nydelige strender og svaberg. Ravnedalen er også verd et besøk og kafeen der serverer det som sies å være byens beste burger. En rusletur i byen fra Bystranda og ned til Fiskebrygga er også flott. Kan jo kombineres med et bad på bystranda også er det en isbar på fiskebrygga som nok er populær blant de minste. Her kan man enten ta med lunch selv og sette seg på bryggekanten, eller nyte en lunch på en av uteserveringene der. Det er også en stor lekeplass på veien (I tresse ved festningen) som pleier å være populær bland barna. Ble visst langt det her, men nå har du i alle fall et par tips du kan vurdere ut fra deres interesser :-)
lille sprelle Skrevet 17. november 2011 #5 Skrevet 17. november 2011 Anbefaler 2 dager. Badeland er definitivt noe for de større barna, men også nok for de små. Vi hadde med et par nistepakker og handlet resten. Var der fra det åpnet til det stengte. Husk drikke! Ta med vogn! Også firåringen vil ha behov for å hvile. Anbefaler å bestemme dere/avtale litt på forhånd hva dere skal kjøpe (a la kaptein sabeltann osv). Det er ikke gratis....
camilla^ Skrevet 17. november 2011 #6 Skrevet 17. november 2011 Vi har vært der noen ganger nå, og endag er litt lite syns jeg. I år leide vi hus i kardemommeby, det vil vi gjøre til nesteår også. Det er en av de kosligste ferieturene vi har hatt før. Vi var der uken etter høysesong, så alt var ikke åpent men det gjorde ikke noe for oss. Vi har fått med oss kapteinsabeltann og slikt før. Men vi gjorde de tingene ungene først ville, slik at maset forsvant. Så tuslet vi rundt omkring og koste oss. Etter stengetid kunne vi gå rundt i parken som vi ville, noe ungene syns var kjempe gøy. Vi gikk nesten rundt alene, slik at vi slapp å stå i køer for å se dyrene. Ikke minst så var det ro å få. Også var det kjempe koselig å våkne opp i kardemommeby. Høre dyrene i bakgrunnen, etterhvert høre mennesker som våknet til live, lukten av kaffe og kanelboller. Ungene som gikk rundt i kardemommeby alene etter stengetid. Vi satt på hverandaen, vi hadde hus slik at vi så begge utgangene. (nå er de litt større enn deres, men flere barn som lekte sammen ute til sent på kvelden. Det var liv, men ikke bråk. Så har en små barn som legger seg tidlig er ikke det ett problem selv om det er barn ute) Skal vi dit i høysesong til neste år (må se ann økonomien først, for det er ikke så billig i høysesong syns jeg. Men i prisen er jo inngangsbilett for alle i huset ) Skal vi ta tre dager tror jeg, den ene i badeland. Hadde vi gjort det i år hadde det ikke blitt en suksess, for været var ikke helt stabilt. Vi hadde opphold, men ikke så varmt. Men dyreparken er verdt to dager syns jeg. Med en dag blir det veldig mye styr og mas, med to dager så får en tid til å kose seg, en trenger ikke stresse for å prøve å rekke det en vil.
Lita tulle & stor gutt <3 Skrevet 18. november 2011 Forfatter #7 Skrevet 18. november 2011 Tusen takk for masse tips! Tenker vi kjøper et flerdagerskort, så vi får delt opp dagene litt. Litt usikker på om vi skal prioritere badeland der, eller om vi skal finne noe på turen hjem igjen. Vi har "spreke" unger som er vant med å gå mye og langt, men må nok finne på en lur løsning både for storebror og lillemor. Kikka litt på husene inne i selve parken for overnatting, men det var jo litt dyrt da.. Skal spekulere litt, synd at den "hyttegrenda" ikke lengre leies ut. Eneste som er litt synd, er at Sabeltann-showet er så sent, klokka 11 blir i drøyeste laget for våre unger..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå