Gå til innhold

tannfyll-kreftfremkallende gravid??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei

Min vennine bytter ut sitt tannfyll med det nye tannfyllet, før hun planlegger å bli gravid. Hun fortalte at tannleger anbefaler dettte. grunnen at gammeldags tannfyller skyller ut kreftfremkallende stoffer som kan skade babyen i magen. Mine tannfyll er fra vel barneskolealderen. Jeg er høygrvid og har et barn fra før. Hvis der var så pass alvorlig, kunne de annonsere dette litt mer, tenkte jeg. For meg er det jo forseint. Visste dere om dette?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har aldri hørt om dette. Sikker på at det ikke tannlegen hadde lyst til å tjene litt ekstra og ordna seg en enkel kunde? ;)

Skrevet

Dette var nytt for meg og jeg kjenner både tannpleier, tannlege og har selv vært hos tannlege under svangerskapet =)

Regner med at noen hadde sagt noe til meg hvis det var såååå farlig =)

Skrevet

Gammeldagse fyllinger inneholder kvikksølv og skal behandles med respekt ja.

Skrevet

Amalgamfyllinger inneholder kvikksølv. Når man sanerer (fjerner) disse fyllingene blir det frigitt litt støv som ikke er helt helsebringende nei. Dersom man får akutte tannsmerter under graviditet og må fjerne en slik amalgamfylling er nok ikke dette helt optimalt, men det er ekstremt sjelden det er et problem.

Og nei, tannleger anbefaler ikke en totalsanering av amalgamfyllinger før man blir gravid, men det er selvsagt bedre å ikke ha amalgamfyllinger enn å ha de, men dette er slettes ingenting som anbefales i relasjon til graviditet nei.

tannlækjarassistenten

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...