Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Sist natt fikk vi en liten forsmak på falsk krupp..... Så da ble det en tur på Legevakten. Fikk en dose bruse tabletter og har faktisk ikke vært så verst etterpå. Var ikke sånn veldig tett, men hørte han hadde disse hunde bjeff lydene når han hostet...... Noen med erfaring, kommer dette lett igjen ved neste forkjølelse eller?? Skal til legesjekk på fredag.....
3 prinser <3 Skrevet 17. november 2011 #2 Skrevet 17. november 2011 Jeg har litt erfaringer med falsk krupp. Mellomste vår fikk det for et år siden. Det startet når det var sånn sprengkulde sist vinter. Vi hadde aldri hørt om falsk krupp. En kveld hørte vi en veldig stygg hoste fra barnerommet. Ringte til legen dagen etter, og sykepleieren satte nesten diagnonsen over tlf Hun hørte gutten hoste i bakgrunn. Legen bekreftet diagnosen og sa det ikke var så mye å gjøre med. Det ser mer dramatisk ut enn det er. Det kommer helt klart til å komme tilbake. Gutten vår får den bjeffende hosten stort sett hver gang han er forkjølet. Den bjeffende hosten avtar etter noen dager. Han trenger nødvendigvis ikke bli tett og ha vansker med å puste hver gang. Her skjer det en skjelden gang. Vi har erfart at han blir tett i tørr luft (vinter), og fikk oss en overraskelse i sommer. Var på ferie på Mallorca, og etter 1uke ble han veldig tett og heiv etter pusten. Hjemme i vinter pleide det å hjelpe å gå ut i kald luft, men var ikke særlig kaldt der nede. Da brukte vi vanndamp, og det hjalp noe. Han har aldri vært så tett som da, og vi oppsøkte lege. Da fikk han kortisondråper, og etter en dag med medisin åpnet det seg. Da vi kom hjem oppsøkte vi lege, for å ha medisin tilgjenglig om vi ikke var i nærheten av legevakt. Da fikk vi den samme kortisonmedisinen. Godt å ha for bekymrete besteforeldere som er barnevakt. Vi har erfart at kruppen (tettheten, hosten er på dagtid også) kommer etter han har lagt seg. Og man blir vant med det, er ikke så bekymret nå som for ett år siden. Håper ikke sønnen din blir så veldig plaget utover vinteren. Og husk: Bedre å reise en gang for mye på legevakta. Med små barn er terskelen lav;)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 17. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 17. november 2011 Tusen takk for godt og informativt svar:) Håper også det ikke blir for ofte. Han er 3 mnd prematurfødt, men vi har vært utrolige heldige med en frisk og moden gutt. Aldri vært syk før nå, og det er jo ikke så verst siden han ble 1 år 1. november. Og det var så godt å bli tatt imot på Legevakten av noen hyggelige mennesker som forsto vår engstelse....jeg jobber som intensivsykepleier, og synes ikke det er lett og skille barnemedisin mot voksen medisin. Disse små er jo så flinke til og kompensere når det er noe..... Pg gøy er det jo ikke når disse små er syke:)
Rosa J10 Skrevet 20. november 2011 #4 Skrevet 20. november 2011 Vår datter får krupp hver gang hun blir forkjølet. Når snørra begynner å renne, kommer kruppen samme natt. Det slår bare ikke feil! Utrolig slitsomt i perioder, men vi har blitt veldig gode på å takle det. Vi har fått noen tabletter som skal løses opp i 2ss vann som har god effekt. Disse har ingen virkning før etter 2 timer. Dette pleier vi å gi ved første anfall på kvelden, for da blir hun som regel ikke noe mer tett den natta. Kvelden etter gir vi en dose til ved leggetid slik at vi forebygger anfallene.Under det første kruppanfallet, pleier det å holde og gå ut i kald luft. Vi har også fått astmamedisin da hun iblant blir så tett at kald luft ikke hjelper. Nå har hun hatt anfall så mange ganger at jeg hører på henne hvor ille det er. Man får jo litt å sammenligne med Det viktigste man kan gjøre er å kle på barnet godt, være rolig selv og gå ut i kald luft. Nå om kveldene/natta, pleier vi å kikke på alle lysene, månen, stjernene etc., noe hun synes er veldig spennende, dermed roer hun seg raskere. Kaldt vann og saftis er også virkningsfullt, alt som kjøler halsen er bra. Lykke til! Krupp er noe dritt, rett og slett.. Vi har hatt mange uker med lite søvn pga dette. Om kruppen gir seg raskt, får hun jo raskt uvanen med å få oppmerksomheten på natta. I perioder har hun jo også fått saftis på senga, noe som hun husker en stund. Hihi!
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 20. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 20. november 2011 Tusen takk for svar:) Dere har jo hatt det og har det mye verre enn oss. Vi har jo egentlig bare hatt en liten episode vi når jeg leser hvordan dere har hatt det.... Men forstår vel såpass at vi kan få det igjen ved neste forkjølelse. I to dager nå har han hatt litt av denne bjeffende hosten på natt og tidlig morgen, men ikke virket noe forkjølet resten av dagen. Håper dette er rester som sitter igjen fra den forkjølelsen vi har hatt, og at det går over..... Håper det bedrer seg hos dere også, trøsten er vel at de fleste vokser dette fint av seg:) Håper ikke det blir en permanent astma.
<3_2gutterogeijente_<3 Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Hei du! Har to gutter som har vært utrolig mye plaget med falsk krupp. Han eldste vokste det av seg når han var 2 år gammel,men yngste gutten min har krupp enda og han er 4 1/2 år gammel. Han har vært veldig plaget så vi har fått ekstra sykedager i året + at vi har forstøver apparat og astmamedisiner. Det har vært utrolig deilig så vi slapp å reise til lege hver gang. Når det er sagt, krupp er gjerne noe som kommer i forbindelse med en forkjølelse. Rett før forkjølelsen kommer slår som regel kroppen til. Hos oss er det værst den 1. natten,så gradvis bedre dagene deretter. Det som kan være lurt er å ha det veldig kaldt på rommet når du merker at kruppen kan komme(jeg merker på sønnen min når kruppen kommer til å komme). Kle heller på gutten din og la vinduet stå oppe så det blir ordentlig kaldt. Hev sengen sånn at han ligger høyt, og gi kald drikke. Det kan også være greit å gå ut Å sitte med de ute en stund( vi sitter ute i 20-30 min og merker stor bedring da) Som sagt er det ikke farlig,men man skal være litt obs(særlig på små barn) da de blir raskere slitne. de blir jo litt tette i pusten så det kan være jo mindre de er(nå tenker jeg på 0-1 år). Uansett,skrik ut om det er noe du lure på,så kan du få mere råd/tips om du lurer på noe:) Om det er noen trøst går det stort sett over iløpet av de første årene:) Masse god bedring til gutten din:)
Gjest ♥ JuniGull10 ♥ Skrevet 21. november 2011 #7 Skrevet 21. november 2011 Vår hadde falsk krupp tidlig i sept. Vi endte også opp på legevakten hvor han fikk maske og tabletter. Han har vært forskjølet siden, men har kun hatt falsk krupp denne ene gangen. Vi får krysse fingrene for at det bare blir denne ene gangen! :-)
Mamma`n til Ole Kristian Skrevet 21. november 2011 Forfatter #8 Skrevet 21. november 2011 Fikk nytt anfall igjen sist natt.......så i dag har vi iallfall kjøpt oss luftfukter:) Skriver mer i morgen, må finne senga da det ble minimalt med søvn sist natt.....
MammaMø med to små Skrevet 24. november 2011 #9 Skrevet 24. november 2011 hvordan gikk det? Gutten vår hadde falsk krupp da han var 8mnd (i januar i år).. han har vært mye syk etterpå, men ikke hatt krupp igjen,heldigvis. Vi var ute i fullt snøvær (å kjøre vogn i 20-30cm nysnø er ikke enkelt:p) da han hadde det og da hadde han det kjempe bra:-) Ble verre igjen med en gang vi kom inn... Vi hadde det kaldt på rommet og hevet senge-enden hans, men endte med at han sov små dupper på brystet til pappaen og i armene mine den ene natta når det var som verst. Var også på legevakta noen ganger og til slutt ble han lagt inn på sykehuset for observasjon,. Han var så tett at de bestemte at han skulle ha sånn forstøver hver 2. time. Så lillemann ble vekket hver 2.time den natta. Han måtte sitte på fanget mitt,med smokken i munn og maske på seg. Ble heldigvis så vant til den at han omtrent sov seg gjennom hver gang. Håper din lille er bedre og at dere slipper flere runder med dette:) Lykke til:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå