Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei jenter!

Vet ikke om det er her jeg hører til, men i følge UL i går er jeg nå 13+1.

Mitt spørsmål gjelder Dobbeltest vi tok i forrige uke.

Grunnen til det er at vi i mars måtte ta det tøffe valget å avbryte et svangeskap på grunn av alvorlig ryggmargsbrokk.

Når vi nå har lykktes å blir gravide igjen, så er det jo mye angst og tanker som sviver i hodet.

På grunn av det som skjedde sist, så var vi også på UL i forrige uke, og snakket med genetiker. Han forklarte litt om risiko og sånn.....

Når vi så var tilbake for ny UL i går - som jeg ut fra mine tall men er 12+1. Vet dette, da vi har hatt prøverørsforsøk. men uansett - I går sjekket legen veldig nøye ryggen, og kunne ikke se noe nå, selv om det er tidlig. Han fant ingenting på nakken heller, og mener at det skal gå bra denne gangen.... men dilemmaet mitt/vårt er at dobbelt testen viste en risiko på 1:78......

Så blir da litt tullerusk på hva vi skal velge å gjøre - har krav på prøve om vi ønsker det på grunn av risikoen, men han så ingenting på UL som tydet på at det kan være Downs.

Har en datter på 5 år. I svangerskapet på henne ble det påvist tykk nakkefold, men kromosomene var normale. Da tok vi morkakeprøve.

Forrige gang, så var også nakken tykk. Og da de oppdaget ryggmargsbrokken så ble vi sendt til Trondheim. Der tok de fostervannsprøve - denne var også helt fin for kromosomfeil.

Prøvd å lese litt, men finner ingen gode svar. Noen med lignende opplevelser? Gode råd mottas med takk.

Hadde egentlig bestemt meg for ikke å ta prøve - men er fryktelig usikker nå.

Skal jammen ikke være lett nei...

Off dette ble fryktelig usammenhengende - men er livredd....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Har ingen råd å gi til dere dessverre. Dere fikk sikkert vite at det er litt risiko m å ta prøve også. Det var blodprøven som gjorde at risikoen ble 1:78?

Skal forresten selv på samme type ul i morgen og er spent på resultatet. I forrige svangerskap var det mistanke om trisomi 18, men hadde en spontanabort før jeg rakk å ta prøve. Men det var jo helt annerledes iom trisomi 18 ikke gir et levedyktig barn.

Lykke til!

Skrevet

Ja, det var blodprøven som ga risikoen. Ellers mente legen, som forøvrig er kjent for å være veldig dyktig, at alt så fint ut. Derfor lurer jeg på om UL er det jeg må vektlegge.... Uff, og tenker på alt jeg skulle spurt nærmere om!!! Kan jo ta en tlf til han og høre.

Masse lykke til med din prøve!

Skrevet

Hei!

Off kan eg vel bare si. Har nettopp vert igjennom det samme. har en frisk jente på 7 år og en provosert abort i uke 17 bak meg, Barnet hadde åpen ryggmarg, tripoli og åpen gane.+ at eg hadde blæremola.

det var en tøfftid etterpå .Nå er jeg 14 uker på vei og har nettop tatt dobbeltest etterfulgt av ul. nakkefolden såg ok ut. Men det er ikkje lett og slappeav uansett. Kan egentlig ikkje gi deg noen gode råd desverre. Men jeg tør glede meg litt mer uke for uke .Har en god følelse no det hadde jeg ikke sist :)

Skrevet

Heisann!

Jeg har selv vært gjennom både IVF og dobbeltest. Jeg hadde faktisk bestemt meg for å ta fostervannsprøve dersom resultatet på dobbeltesten var dårligere enn 1:150. Jeg er 38 år og har en datter på 9 år fra før. Dessuten har jeg en kronisk sykdom som hadde gjort det vanskelig å ha et barn med spesielle behov. Da vi fikk resultatet på dobbelttesten, viste den en risiko på 1:980 for Downs og 1:3000 for trisomi.

Var egentlig litt i stuss fremdeles om vi skulle ta en fostervannsprøve likevel. For tross alt så er hverken tidlig UL eller dobbelttesten noen garanti for den ene eller det andre. De gir bare en indikasjon.

Hadde det vært meg ville jeg tatt fostervannsprøve, i og med at resultatet fra dobbeltesten var så dårlig. Men det er meg. Vet om mange som absolutt ikke ville tatt testen uansett.

Dette hjalp vel kanskje ikke noe særlig? Tror du må ta avgjørelsen på grunnlag av hvordan familien takler "worst-case-scenario". Skulle dere få et Downs-barn, så er det jo ikke verdens undergang, - og mange familier takler dette helt flott. Men diskuter dere frem til om DERE vil tale det, både fysisk og psykisk.

Lykke til med en vanskelig avgjørelse!

Skrevet

Jeg blir så provosert når jeg leser fraser som denne "skulle dere få et Downs-barn, så er det jo ikke verdens undergang.."

Det høres så enkelt og tilforlatelig ut å si det. Vi er så vant med å høre det, og den som sier det mener det på et vis godt. Men det er rett og slett slemt! Det er altfor lett å diskriminere den gruppen mennesker. Vi ville aldri ha uttalt oss sånn om andre friske babyer. Jeg kan med hånda på hjertet si at Downs-barn er en sann glede! Som mor unner jeg alle den gleden jeg har av min nydelige sønn med Downs. Å høre jevnlig at han "ikke er verdens undergang" blir, som dere sikkert skjønner, helt feil, og han har liten mulighet til å forsvare seg mot slike godtmenende voksne. Bare en liten utblåsning til ettertanke...

Skrevet

Det du skriver 1:78 er det ut fra alder din? Minner meg litt om det jeg fikk. Men da UL var ferdig fekk jeg på UL 1:660. Da jeg fikk det rette svaret hadde jeg 1:3000.

Siden jeg fikk topp på testen trekte jeg meg vekk fra fostervansprøven men har eit tilfelle av Downs lankt bak i slekten men kva slaks side veit ingen.

Det er ingen 100% svar vi sitter med men at den testen er for å minske fostervannsprøvene.

Dei ser myke på UL i dag og tror du er trygg denne gangen :o)

Skrevet

Jeg har nettop vert i samme situasjon. er 26 år, fant tykk nakkefolk, og risikoen var da 1:71. Så tok jeg dobbeltesten, og risikoen var da på 1:45. Vi takket nei til fostervannsprøve, pga fare for abort etterpå (selv om det er liten sjangs for det, ca 1:250). Vi skal ha ungen uansett, så derfor ville vi ikke risikere abort etter en sånn test.

Men da fikk vi ny time til UL, for å sjekke om hjertefeil. Vi var det i går, og det sjekket alt fra topp til tå på babyen, og de fant ingen feil :)

Vi ble kjempeletta, og slapper av med det. Men samtidig må vi forberede oss på at det kan komme ut en syk unge. Men sjangsen er størst for at ungen er frisk :)

Lykke til med valget :)

Skrevet

Synes ikke at innlegget mitt på noen måte var respektløst, og må si at jeg faktisk er overrasket at du kan si at det er slemt. Jeg skrev innlegget ut fra hva JEG mener, og ikke ut fra hva DU mener - noe jeg passet på å understreke. Synes faktisk det er respektløst å hakke løs på andre som kanskje ikke mener det samme som deg. Selv har jeg Downs-barn i familien, og vet hvilken glede de to barna våre gir. Det jeg ikke kan fordra er at noen velger å dømme folk fordi de har lyst på barn uten kromosomfeil. At disse menneskene er mindre verdt enn de som har barn med Downs eller andre kromosomavvik. Her er det snakk om en som er engstelig nettopp for at noe skal være galt med barnet. La henne få lov til dette. Og la andre få lov å komme med sine meninger siden det er det hun etterlyser. Jeg har vært i noenlunde samme situasjon, og velger å svare ut fra MINE erfaringer og tanker rundt dette.

Tror kanskje at du ville blitt provosert uansett hva jeg skrev når det gjelder barn med Downs - nettopp fordi du kjenner til dette så godt selv. Det må da ærlig talt være lov til å nevne Down uten at folk skal gå i skyttergraven av den grunn. Synes på ingen måte at innlegget mitt diskriminerer de som har Downs. Og det må da for all del være lov å ønske seg friske barn? Og lov til å si dette.

Dette var også en liten utblåsning som en respons til kritikk jeg absolutt ikke synes hørte hjemme her. Godt mulig dere er vant med å høre det ene og det andre - men da bør du rette sinnet ditt til riktig adressat.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...