Gå til innhold

Potte forkjølet 1 åring! Tips?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tett nese, hoster seg våken halve natten.. Vet ikke mine arme råd, har ikke feber. Kan man gi nesespray? Hostesaft?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Gi nesespray for barn (styr å få i de, men blir bra etterpå). Gi hostesaft og kanskje en paracet.

Min lille har hatt det slik en periode, det er skikkelig drygt når det står på, særlig nettene. Mini har heller ikke hatt feber, men får likevel paracet for det om, det tar bort ubehag og hjelper litt uansett. Om du vil gi eller ikke om barnet ikke har feber må du vurdere selv. La barnet ligge med hodet høyt.

Ellers så må man bare la de gå sin gang.

Skrevet

Sett noe under hodeenden av sengen, så hodet heves litt. F.eks et par bøker. Vi har brukt en del saltvannsdråper fra apoteket ved tett nese. I begynnelsen hylte han og hatet det, men nå har han skjønt at det hjelper, og sier "ordne nesen" når vi tar det frem :-) Er 19 mnd nå.

Har også fått Solvipect hostesaft et par ganger.

Skrevet

Ja, du kan gi hostesaft. Tussi (som det er reklame for på siden her) eller Solvipect går til de under 2 år. Solvipect har vi brukt en del av og funker greit. Man kan bruke saltvansspray eller saltvannsdråper til 1 åringen. Det både åpner og renser og man kan bruke så ofte det er behov for det.

Skrevet

Jeg ser du har fått flere gode tips her inne :)

Men det er ikke lurt å gi hostesaft uten å snakke med lege eller helsesøster. Det er ikke alle typer hostesaft som er bra å gi til så små barn. Det er viktig at du sjekker opp først hvis du skal gi hostesaft. Ikke umulig legen vil ta en titt på den lille også hvis hun/han er veldig tett i brystet.

Ellers så finnes det både saltvannspray og noen nesedråper som heter Rinox(tror det skrives slik). Jeg bruker mest saltvannspray egentlig, men Rinox er greit å ha når minsten skal legge seg. Det åpner opp nesen på samme måten som Otrivin gjør for oss voksne. Det finnes slimsuger å få kjøpt på apoteket som kan være fin til å rense nesen. Det er jo ikke akkurat lett å få en ettåring til å snyte seg ;)

Pass på at den lillle får i seg nok drikke. Det gjør slimet litt mer tyntflytende slik at det er lettere å få opp.

Lykke til :)

Skrevet

Jeg ser flere har gitt råd om å gi hostesaft. Hmm... er det bare min lege som er så nøye på at en ikke bare skal gå på apoteket og kjøpe hostesaft når barna er så små? Han sa det kunne være stoffer i hostesaften som kan være farlig når barn er under to år. Og at jeg skulle være veldig kritisk til hva jeg ga til en ettåring.

Skrevet

Mini sover konstant med hevet hodeende, hvis ikke blir hun tett. Når hun i tillegg blir snørrete (utrolig fascinerende hvor mye snørr de bittesmå snørreaktorene i mininesa kan lage, blir det aldri tomt liksom) drypper vi nesa med saltvann, og suger ut med old fashion jordmorsug. Måtte spørre etter det på apoteket, stod ikke frem. Litt ekkelt kan det være, men når ungen er potte tett og urven gjør man jo i grunnen det man kan for dem <3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...