Gå til innhold

Foreldrepenger + ferie etter endt permisjon + feriepengegrunnlag

Anbefalte innlegg

Jeg har litt vanskeligheter med å forstå regler for permisjon, da jeg leser og hører mye forskjellig. Jeg jobber som lærer og har bestemt meg for mammapermisjon med 80% lønn fra 20. mai 2012 til 01.april 2013. Har så tenkt å ta ut ferie (4 uker) etter endt permisjon. Det vil si jeg begynner å jobbe igjen 01. mai 2013. Siden jeg er lærer vil jeg kun jobbe frem til midten av juni pga skolens ferie.

Mine spørsmål i forhold til dette:

1. Har jeg krav på ferie med lønn etter endt permisjonstid?

2. Hvem betaler for mammapermisjon, NAV eller arbeidsgiver?

3. Siden jeg får utbetalt permisjonspenger fra 20.mai 2012, hva vil da skje med feriepengene jeg skulle fått utbetalt i juni 2012?

4. Har man rett på feriepenger året etter (2013) endt permisjon?

Mye spørsmål her nå, håper noen kan hjelpe meg:)

Fortsetter under...

1. Alle har rett til ferie - hvorvidt denne er lønnet eller ei er opp til tariffavtalen dere har. I det offentlige er det vanlig at man kun får feriepenger i juni og så får lønn om man har ferie utenom juni. Det enkleste for deg er jo at du tar ut ferien for 2012 i løpet av 2012 da du ikke har rett til å flytte mer enn 2 uker ferie til neste år. Den kan du ta ut etter de 6 ukene du må ta ut etter termin.

2. Nav betaler alltid foreldrepengene, MEN noen arbeidsgivere forskutterer lønn og får refundert fra Nav.. Hvordan det er på din arbeidsplass må du høre med arbeidsgiver om, men er du offentlig ansatt er det vanlig at de forskutterer lønn (såfremst man er fast annsatt)

3. Feriepengene opptjenes året før så de tjener du deg jo opp i år.Hvor mye du får utbetalt avhenger av om du får fulle feriepenger eller bare feriepenger dekket fra nav.

4. Er du offentlig ansatt får du fulle feriepenger, jobber du privat vil du i utgangspunktet kun få for de første 15 ukene. Dvs at i 2013 får du isåfall kun feriepenger fra januar til mai og evt 15 uker fra nav - eller fulle feriepenger som sagt om du er offentlig ansatt...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...