Gå til innhold

Klarer ikke stole på UL...

Anbefalte innlegg

Var på ordinær UL i dag (uke 18/19), og fikk heldigvis vite at babyen er frisk. Er naturligvis kjempeglad for det. Alt annet er jo egentlig bagateller, men...

Babyen lå i seteleie og ville ikke flytte på seg. Så jordmor fikk ikke målt den skikkelig, men prøvde likevel. Når den ligger på sida, ser hodet litt avlangt ut...og det er jo hodet og beinet de måler for å sette ny termindato. Så setter hun meg to dager FRAM.

Jeg var på privat UL i uke 12 +5, og da mente legen at termin skulle settes to dager TILBAKE. Denne legen går for å være veldig flink (det innrømmet også jordmor i dag), og han har topp ultralydutstyr, tok tilogmed litt 3D selv om det var tidlig.

Så nå er jeg redd for at termin er fem dager feil, og hvis jeg går på overtid, så vil jeg jo ikke bli satt i gang...

Har jo lest skrekkhistorier om friske babyer som dør to uker på overtid, selv om mamman har tryglet om å bli satt igang før...Og hvis hun hadde blitt satt i gang, så ville babyen mest sannsynlig vært helt frisk...

Er det bare nå i uke 18-19 man kan fastslå termindato? Burde jeg bestille privat UL igjen, og vil de i såfall ta hensyn til den? Noen som vet? Eller er jeg hysterisk?

Lenke til kommentar
https://forum.klikk.no/foreldre/topic/143791456-klarer-ikke-stole-p%C3%A5-ul/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ble selv satt 10 dager tilbake på ordinær UL, og nevnte på dette til min jordmor. Hun sa at det er datoen du får på denne undersøkelsen de kommer til å forholde seg til, så den kommer ikke til å bli endret uansett hvor mange andre ul'er du tar.

Det hun derimot sa var at siden det med meg var snakk om såpass mange dager skulle overtidskontroll settes opp noe tidligere.

Ser jeg skrev litt feil. På den første UL en ble jeg satt tre dager tilbake, ikke to. Så det er fem dager forskjell.

Ti dager høres jo mye ut! Overtidsdatoen min er satt 11 dager etter den nye terminen. Når regner man vanligvis at man er på overtid? En eller to uker?

Vurderer uansett ny UL selv om de ikke vil høre på den. Bare for min egen del, så jeg skal slippe å bekymre meg. Eller eventuelt vet om jeg bør stå hardt på mitt om jeg skulle gå mye over termin...

Beklager, men jeg klarer bare ikke se hva du mener er problemet her?? Det er mange som blir satt frem/tilbake gjerne over en uke. Det er ordinær ul som gjelder. Hva som ble målt i uke 12 er ikke relevant i det hele tatt. Det er en grunn til at ordinær ul er i ca. uke 18, og det er fordi det er da fostere vokser mest likt.

Jeg er forresten ikke ukjent med å få "nye" terminer ved ultralyd. Jeg har vært på to stk privat. En i uke 7+1, bare for å få bekreftet at det faktisk var noen inni der i grunn. Ble da fortalt at jeg bare var 6+1.

Men jeg fikk beskjed av jordmor å følge menstermin frem til ordinær ul.

Så tok jeg ny ul i uke 11+5, for å sjekke nakkefold osv. Da ble jeg fortalt at jeg var 11+4.

Altså en uke tilbake ved første ul, og en dag tilbake ved andre ul. (og ja, dette er privat klinikk med tipp topp utstyr)

Det er ikke alltid de klarer å måle helt nøyaktig heller.

Nå skal jeg til ordinær ul nå på fredag, og jeg kommer til å følge den terminen som blir satt der (på lik linje med det lege og jordmor kommer til å gjøre).

Jeg er fullt klar over at man kan bli satt både fram og tilbake. Problemet er at jeg ikke fikk tillit til jordmora som tok den ordinære ULen. Hun kunne hverken svare på hjertelyd, lengde eller vekt på babyen, noe som ikke var vanskelig å få vite på første UL privat.

Hun sa også at det var veldig vanskelig å måle babyen slik den lå, men at hun "fikk vel bare prøve litt likevel". Så satt hun ny termin ut fra det.

Jeg forstår at det av og til kan være vanskelig å måle, men da burde jeg vel få en ny UL i stedet? Eventuelt få lov å betale for en ny privat i det minste? Eller så kunne man vel like gjerne gått ut fra menstermin, for det er vel ingen vits i å sitte og gjette, slik jeg følte at hun gjorde...

Poenget med å få en korrekt termindato er vel blant annet å vite når man går på overtid. Det er det jeg bekymrer meg for.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...