Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Mitt barn begynte i 1 klasse i høst, og går på SFO etter skolen. Er det for mye å forlange at de skal se til barna om de er kledd riktig etter været og temperaturen? Jeg har flere ganger lagt merke til at småen min har altfor lite klær på seg og ingen lue når jeg henter etter jobb. Og her en dag når det var minus 2 grader og masse tåke gikk de voksne med luer og tykke dresser, mens barna gikk veldig tynt kledd. Mitt barn var iskaldt og gikk bare i bukse og en tynn ullgenser, så TYNN regnjakke utenpå som at på til ikke var lukket. Kan ikke de voksne be de barna som kler så lite på seg om å gå inn å ta på seg mer klær?
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 SFO er ikke et tilbud med innhold, det er en oppbevaringsplass. Så nei, så elementære ting tror jeg det blir vanskelig å forlange...
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Det passer vi på som smeder hos oss.. Likevel er det ofte barn som ikke har med seg gode nok klær, kler av seg mens vi er ute, og jakkene åpner de hele tiden (enkelte altså...) Vi gir beskjed om igjen og om igjen og tar fra goder og diverse. Likevel er ikke alltid alle skikkelig kledd. Så med 40 barn og 3 voksne, som skal passe på "over alt" ute, lage mat og passe på klespåkledning inne, så blir det desverre ofte slik at enkelte går med jakken åpen en stund før vi får dem til å lukke den... Og 17.13: Hos oss er SFO absolutt et sted å være med innhold. Barna vil ikke hjem når foreldrene kommer..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Syntes det er rart at vi betaler 2000 kr , så kan de ikke en gang ha litt kontroll over hva barna går kledd i når det er så kaldt. Ikke får de mat der heller, så vi betaler altså for at de skal kunne leke og ha frie tøyler på skoleområdet. Føles hvertfall sånn når de ikke bryr seg om hva de går kledd i. Hi
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Ja selvfølgelig kan du forlange det. det er en selvføge at de skal han ha på seg riktig med klær. I går på jobben min kledde vi på riktig tøy , dress, lue og votter. på småttisene så gikk de ti min så hadde en av 1. klassingene vært inne å skiftet !
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Bra det ikke er slik som på vår skole alle steder da! Skjønner at jakken gjerne blir åpen en stund, men regnjakke når det er så kaldt ute?! Og det henger tykk vinterjakke inne på plassen, boblebukse og flees sett, så likevel er det den tynneste og kaldeste jakken som er på! Hi
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 17:21, det hørtes kjempeflott ut! Skulle gjerne hatt barnet mitt hos deg istedenfor 17:13
ducatifru Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Jeg jobber på sfo...og vi serverer mat hver dag, varm mat tre dager i uka. Når det gjelder klær...vi passer alltid på at alle barna har på klær etter forholdene. Her hos oss er problemet heller det at foreldre sender barna på skolen uten nok klær og riktig klær. Og å si at sfo er en oppbevaringsplass er krenkende...det er et frivillig tilbud til de som må jobbe, og som har barn som ikke klarer seg selv. vi gjør så godt vi kan med å få alle til å fungere som en gruppe og å ha det bra mens de er hos oss. Noen vil leke alene, andre sammen, og noen må aktiviseres. Jobben vår går ut på å til enhver tid vite hvor alle er, hva de driver med,trøste når det trengs, oppmuntre når noe er galt, rose når noe fint skjer og å generelt gi barna en fin tid og mulighet til selvutvikling.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 For vår del ER det faktisk bare en oppbevaringsplass, synes jeg. Barnet mitt trives, for all del. Men jeg er på ingen måte fornøyd, og de ansatte gjør ingenting for at ting skal bli bedre. Jeg spør hva som har skjedd, hva de har gjort, om alt har gått bra..."veit ikke jeg..." Tilogmed lederen for hele SFO, som forøvrig aldri er fysisk der, mener hun har stålkontroll på alt og alle. Hun vet ikke engang hvem jeg er moren til.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #10 Skrevet 16. november 2011 I følge reglene er SFO en obevaringsplass for SFO har ingen pedagogiskekrav til seg som barnehager har. De har ingen planer de skal følge eller må igjenom pedagoisk sett. Noen Sfoer er mye bedre enn andre til å lage opplegg for noen har bedre råd enn andre. Det er heller ikke et krav at den som er Sfoleder har noe pedagogik eller annen relevant utdannelse. En sfo jeg jobbet i var super bra, en annen var det nesten 100 unger og 5 voksne. Ikke fult så bra kan man si.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #11 Skrevet 16. november 2011 Sfo er et sted barna kan leke etter skoletid med tilsyn. Barna kan ikke leke gatelangs som de gjorde før i tiden, siden alle mammaene jobber, derfor må de ha fritiden sin et sted det er voksne tilstede og kan hjelpe om noe skulle skje. At sfo skal ha et pedagogisk innhold er jeg helt uenig i, barna har sittet på skolebenken i 5-6 timer og trenger frilek med vennene sine, ikke mer organisert aktivitet og læring. Det er fritiden til barna det er snakk om her. Men når det er sagt er en god sfo helt avhengig av engasjerte voksne som liker jobben sin. På sfo vi bruker er det et supert miljø og de er kjempeflinke med ungene. De er riktig kledd, blir passet godt på både ute og inne og de har et godt tilbud av aktiviteter ungene kan melde seg på om de ønsker (som svømming, gymsal, data, heimkunnskap, musikk/dans osv). Skolebarn må ta litt ansvar selv, og du må jo snakke med ungen din. Han kjente jo at han var kald, hvorfor gikk han ikke inn og hentet lue, vanter og tykkere jakke? Jeg synes du kan forvente at de voksne ser etter påkledningen, men det kan være vanskelig når et barn hiver av seg for det er så varmt, de er for store til tvangskles med klær de ikke vil ha på seg selv.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #12 Skrevet 16. november 2011 17.40: Det er riktig det du sier, men bekledning har ingenting med pedagogikk å gjøre. Hi: Synes absolutt du kan kreve at de kler på barna etter vær og temperatur.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #13 Skrevet 16. november 2011 Lær ungen å kle på seg. Da er problemet ute av verden for deg og ungen får en følelse av å mestre og blir mer selvstendig, noe som er viktig for mange ting. Vinn vinn
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #14 Skrevet 16. november 2011 Nei, det er ikke mye å forlange! Hos oss gir vi beskjed til barna hvilke klær de skal ha på seg, og går runder for å hjelpe/sjekke.Vi har også ekstra tøy liggende om noen mangler. Vi er stort sett lite bemannet, men gjør så godt vi kan.. Når vi er ute går vi rundt og sjekker at luer er på og glidlåser er igjen. Om noen har gått ut uten skikkelige klær for været følger vi de inn igjen og ser til at de kler seg. Dette er innarbeidede rutiner vi er PÅLAGT av vår avdelingsleder å følge, og er for oss alle en selvølge! Og vi er spesielt nøye med de yngste da de ofte trenger litt ekstra hjelp. Så be personalet om å se til at barnet har klær etter vær du, eventuelt ta en tlf til SFO-lederen Hos oss har vi ukeplaner, månedsålaner og halvårsplaner med variert innhold, alt fra turer, forming, matlaging, baking, disco, temafester osv..
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #15 Skrevet 16. november 2011 Hun kan jo kle på seg selv. Og gjør jo selvfølgelig det selv , men det er ikke alltid en første klassing vet akkurat hvor mye klær en skal ha på seg til en hver tid. Og hun løper ut så fort de skal ut, hiver på seg noen klær . Har ikke tid til å kle på seg det varmeste alltid for det tar for lang tid. Derfor er det greit hvis de voksne kan sende hun inn igjen å be henne kle på seg mer. Hun har heldigvis blitt flinkere etter den episoden, men det er ikke pga de ansatte, det er pga vi lagde en avtale med hun at hvis hun ikke kler på seg varme klær og lue, så får hun ikke gå på SFO dagen etter. Og hun vil virkelig gå der, for hun trives på skoleområdet. Heldigvis men utrolig dårlig opplegg der på SFO, de vet svært sjeldent hvor hun er, om hun er inne, ute eller i hallen. Hi
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå