Gå til innhold

Blir tullete av 30 minutters dupper...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Den lille frøkna mi på 4mnd sover kun 30 minutters dupper på dagtid, begynner å bli lei, får jo ikke gjort så mye fornuftig som før, for nå sitter jeg nesten bare å venter på at hun skal våkne igjen. Til og med når vi går tur blir hun lys våken etter 30 min. Før sov hun opp mot 2 timer uansett om vogna stod i ro eller ikke, men nå har hun 4 x 30 i løpet av en dag. Legger henne som regel bare i senga si nå for gidder rett og slett ikke å kle henne for å legge henne ut i vogna for 30 min. Har prøvd å drøye det så lenge som mulig mellom hver gang hun sover men til ingen nytte, har også pakka henne stramt inn i teppet men da blir hun krakilsk når hun våkner og ikke får fekte med armene sine ;)

Er dette bare en periode? Noen som opplever det samme/har erfaringer?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Min jente har også vært sånn 30-min sover. Jeg har slått meg til ro med det for lengst. Hun sover hvertfall noen ganger i løpet av dagen, det gjorde ikke storebroren når han var på samme alder :-/

Det kan skje at hun slår til med 1-1 1/2 time, men det er ikke hver dag nei.

Skrevet

Jeppers, har en sånn jente jeg og. Sov fint 2 timers dupper til hun ble 3-4 mnd, mens etter det har de bare blitt kortere og kortere. Nå er de fleste 25-35 min, og er jeg heldig har jeg kanskje fått èn dupp på 40-50 min i løpet av dagen.

Nå er hun snart 7 mnd, og jeg begynte så vidt å tro at det hadde begynt å endre seg den siste uken. For de siste tre dagene har hun pluselig slått til med at en av duppene har vært mellom 1 t 10 min og 1 t 30 min. Det var så deilig! Men i dag var vi tilbake til de gode gamle 30-minutters duppene..

Har forsåvidt akseptert situasjonen, og innsett at jeg må begynne med en gang en dupp er påbegynt, hvis jeg ønsker å gjøre noe spesielt under den duppen...

Men, håper at i dag bare var et lite unntak, og at hun HAR begynt å sove litt lengre dupper ;-)

Skrevet

Det er nok en periode, muligens en lang en. Min gutt sov også veldig bra frem til 3 måneder, deretter ble han "30-minutters baby" og det gikk i dupper på 30-45 minutter lenge. Var ikke mulig å kutte ned til 2 dupper når han sov så kort, så det var først ved 7 måneder når en av duppene ble litt lenger (ca 1 time 15 min til 1,5 time) at det gikk an å kutte ned til 2 dupper. Sov stabilt 2 x 1,5 timer fra ca 8 måneder.

Noen klarer å fange de opp i det de våkner til for å rugge litt på vogna så de sover videre. Men virker ikke det er det bare å slå seg til ro med at sånn blir det en stund. Dessverre.

Skrevet

Min gutt på 5 mnd er akkurat lik, og har vært slik hele tiden! Kan stille klokka etter halvtimes lurene hans!!:) har noen lengre kviler innimellom men d er totalt uforutsigbart... Men har innsett at jeg har en baby som har en slik rytme, så slapper av når han hviler og gjør litt fornuftige ting når han er våken:) da ligger han og leker selv, eller titter på meg:) så er vel bare d tipset jeg har;) slapp av når babyen din gjør d;)

Skrevet

Storebror var også sånn. Det forsvant på dagen da vi gikk over fra 3 til 2 dupper. Han trengte rett og slett lenger våkenperiode mellom duppene.

Skrevet

Lillesnupp på 6 mnd begynte også å bare sove 20-30 minutters dupper på dagtid da hun var 4-5 mnd. Det resulterte i dårligere søvn på natta. I tillegg var hun mer sutrete på dagtid. Prøvde det meste å forlenge øktene. Fant til slutt en ting som funket:)

Det var å legge henne i vår seng (om natten sover hun i sin egen seng), mens jeg lå ved siden av. Da kunne jeg stryke, ta tutten i munnen på henne o.l med en gang jeg så at hun var i ferd med å våkne. Vips sov hun 2-3 timer * 2 på dagtid. Fikk en ny baby. Mye blidere:) Etter noen dager trengte ikke jeg lenger ligge ved siden av henne og kunne endelig få tid til rydding og noen kaffekopper:)

Skrevet

Minstemann er snart 10 mnd og har holdt på slik hele tiden. Det gjorde størstemann også.

Jeg passer alltid på å ta en pustepause når han sover jeg da. Det stikk motsatte av hva jeg først hadde tenkt. Hadde nemlig tenkt å få gjort alt mulig rart, men funnet ut at han helst vil være med når jeg gjør ting. Det er jo litt slitsomt, men sånn er det bare.

Han sover fra halvsyv til halvsyv på natten så det er vel prisen å betale det da :o)

Skrevet

Alle mine tre barn har vært 30-minutters duppere. Men det har pleid å gå seg til etter hvert. Rundt 8-9 måneder kanskje? Og etter hvert som de ble større sov de så lenge på dagen at de måtte bli vekket, ellers gikk det utover nattesøvnen...

Minstemann er 3 mnd nå, og det er innmari slitsomt når de holder på sånn. ..

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Her var Muffin en fast 30 minutters dagdupper frem til han var ca 6 mnd gammel. Da justerte det seg selv, og nå sover han som oftest en time eller 5 kvarter. Han dupper 2-3 ganger per dag, og jeg legger ham først når han er skikkelig trøtt, ellers blir det fremdeles kun 30 minutter.

I vogn og bil sover han fremdeles kun 30 minutter om vi drar når han skal sove, men han er jo ikke så veldig glad i vogn eller bil da. Så han sover i sprinkelsenga si både dag (med lyset på, og eget dagteppe og dagbamse) og natt <3

Skrevet

30 min dupper her også, hele 5 stk per dag, men må som regel holde/bysse henne i minst tjue av de så å få noe gjort er bare å glemme, men husarbeid bekymrer meg ikke så veldig, men heller å fått LITT tid uten å holde henne, for å hente meg inn, spise mat uten å måtte skynde meg å smøre og hive innpå brødskiva og så er hun våken igjen..drømmedrømme.. hun sover lenger, opp mot en time hvis vi går tur med vogn, men med det samme vognen står i ro, ligger hun maks 10 minutter. håper det justerer seg selv her også, sliten.

Skrevet

Min pjokk sov mange mange timer i strekk frem til han ble 4 mnd, da snudde det over natta og han har vært en 30-minuttersbaby siden.

Nå er han 10 mnd og sover 2 dupper på 30 min pr dag.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Zassy: her smurte mannen min ferdige brødskiver til meg som lå i kjøleskapet, slik at jeg kunne få i meg mat ;) Muffin kunne ikke legges ned overhodet uten å skrike før han var over 3 mnd (kunne legges ned i 5 min fra han var 2 mnd om vi lå ved siden av da.. :P).

Skrevet

Madolyn så lurt :) var skrubbsulten da jeg sto opp i dag, men vet at det fort går 1-2 timer før jeg rekker å lage meg noe mat..kjøpte noe havrekjeks og sånn en stund men har visst glemt å ha slik rask mat tilgjengelig nå, kanskje jeg bør kjøpe inn litt raske løsninger igjen. Folk kommenterer at jeg har gått ned i vekt, men det er jo fordi jeg aldri rekker å spise, hehe. Hørtes helt sykt slitsomt ut å ha det sånn, godt det har endret seg nå da? jeg lar henne sutre litt for jeg må jo gå på do f.eks innimellom og slikt så da må hun bare tåle å vente littegrann, men liker ikke å måtte la henne skrike så holder henne mestparten av dagen. De har vel et stort behov for kroppskontakt kanskje? trygghet?

Jenta sov forresten bare 10 minutter nå!(istedet for 30) kunne ikke tro det..måtte å kikke i bagen da lydene begynte å komme å der ligger ei jente å stråler mot meg og er så blid, hehe, man kan jo ikke annet enn å smile selv også da ;)

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Hehe, Muffin var med meg på do hvertfall de første 4 mnd :P hehehe.... :) Lettere å slappe av med ham på fanget, enn at han lå skrikende oppe i stua :)

Ja det var rett og slett helt jævlig, men nå er Muffin vokst opp til å bli en stor og fin gutt på 7 mnd med godt humør, så det var vel verdt det :) hehe

Skrevet

Har dessverre ingen gode råd, men sliter med akkurat det samme selv. Min gutt på 6.5 mnd sover 20 minutter tre ganger om dagen, og har gjort det siden han var 3 mnd. Han sover altså ikke mer enn en time til sammen på dagtid, og jeg er sikker på han får for lite søvn. Men han er såå blid, smiler og er fornøyd hele hans våkentid, men jeg greier ikke tro det er nok søvn for en liten kropp.

Jeg har prøvd å gå fra tre til to dupper, men han sover ikke lenger. Han er endel våken om natten også, fra han legges ca kl 19.30 til han står opp kl 08.30 er han nok våken 3-6 ganger. Noen ganger får han smokk, andre pupp. Han kan sovne igjen ganske kjapt, men og ligge våken og prate og rope i 5-10 minutter.

Men jeg håper det skal bli bedre når han får noen uker til på seg. Gleder med til jeg kan få gjort litt når han sover, nå rekker jeg knapt gå på do.....

Skrevet

Utrolig hvor populært det er å sove 30 min :) De er nå rart skrudd sammen disse små sjarmtrollene våre! Greit å vite at det er flere som er sånn, litt lettere å godta da, i stedenfor å føle at man gjør noe galt!

Skrevet

merkelig nok sov min i 2 timer etter at jeg skrev her, vel og merke etter å ikke ha fått sove førsteduppen og at jeg har holdt henne i fanget hele tiden, slitsomt men håper hun er i godt humør og er uthvilt når hun våkner nå.er faktisk usikker på hva som er mest slitsomt av minidupper alene i bag (10-15 min) eller laaange dupper i fang, uansett må jeg holde henne, sistnevnte er vel best for henne.

om tjue år er allting glemt :P hehe

Skrevet

Kunne ikke vært mer enig Tosta, godt å vite at vi er flere i samme situasjon. Ikke fritt for at man blir litt oppgitt og lei av å høre om babyer som sover i timesvis både dag og natt når man selv er helt svimmel av søvnmangel og lite egentid...men herregud, det kommer bedre tider, vi har mange fine opplevelser i vente, huske på det, huske på det! :)

Skrevet

Høres akkurat ut som jenta mi! Fra hun var 3 mnd til nærmere 6 mnd var det nesten bare 30 minutter. Jeg la henne i senga jeg også, var jo altfor mye styr å kle på osv ut i vogn for bare en halvtime. Men så plutselig begynte hun å sove 2-3 timer i strekk, og nå ligger det på ca 2 timer den første luren, siden 45 min-75 min. Men i senga vel og merke, i vogn og andre steder er det fortsatt ofte halvtimer. Nå er hun snart 8 mnd og har 2-3 lurer om dagen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...