Gå til innhold

Sterilisering av katt

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har noen av dere sterilisert en ho-katt og kan fortelle meg hva dere måtte betale for det? Vi har ei jentepus på 3,5 år som har begynt å tisse i sakkosekken til guttungen hver gang hun har løpetid, og det begynner å bli litt slitsomt, så vi tenkte å få sterilisert henne snart.

Skrevet

Det er forskjell fra dyrlege til dyrlege, så du burde ta en ringerunde. Av og til har de aksjoner også, og da kan du spare noen hundrelapper. Det er dobbelt så dyrt å kastrere hunner som hanner, og det er et noe større inngrep, så katten blir puslete litt lenger. Men absolutt verdt det!

Er så lenge siden jeg kastrerte noen nå at det er bare dumt av meg å gi deg DEN prisen.

Og, ja, det heter kastrere også på hunkatt, for man fjerner både livmor og eggstokker. Sterilisering er bare å kutte eggstokkene, og det har en tendens til å ikke være bra nok: De kan finne på å gro sammen igjen!

Skrevet

Jeg betalte 1500 nå, men det var visst dyrt sa folk.

Skrevet

Jeg betalte 1600 pr katt for 8 år siden :|

Skrevet

Pusejenta vår på 1 år har blitt sterilisert i dag, vi betalte 1650,-. De har begynt med kikhullsoperasjon, så hun har ikke noe body eller stort sår på magen, bare et lite "plaster". :)

Skrevet

Da har de bare kuttet eggstokkene, ikke fjernet alt. Da kan det være at hun får kreft senere. Men dyrleger anbefaler ulike ting. Vi ble anbefalt å fjerne alt, og det har flere av mine venner/familie og blitt anbefalt.

Prisen lå på ca 1500...

Skrevet

Vi sjekka litt priser her for å ta ene hunkatten vår (før vi fant ut at hun allerede var gravid) og her ligger det på 1700-2000kr alt etter hvilken dyreklinikk man velger. Her er det også mest vanlig å fjerne alt!

(vi droppa det da pga kattungene)

Skrevet

Du kunne fint kastrert katta selv om hun var drektig, da hadde de bare fjerna ungene. Det kan gjøres til ganske langt ut i drektigheta, og hadde kanskje vært det beste, om du ikke sørger for å chippe og vaksinere ungene, og levere dem tidligst når de er 12 uker gamle. Så kan du heller kreve det som dyrlegen koster for kattungene... Mye bedre enn å gi dem bort gratis, uten vaksine og chip...

Og til deg over her, noen dyrleger har begynt å kastrere ved hjelp av flankesnitt, og da blir det bare et lite sår, og ikke nødvendig med body. Er vel ingen som steriliserer hunkatter lenger? Da kan de fortsatt få livmorbetennelse/kreft og de vil fortsatt ha løpetid, altså helt bortkasta hvis problemet er markering ved løpetid...

HI: Jeg betalte 1325,- for kastrering av hunkatt, inkludert body. I tillegg betalte jeg snaut 100,- for Metacam (smertestillende).

Skrevet

Jeg betalte 1900,- for sterilisering og merking i vår. Ikke ta den billigste dyrelegen (mye snusk i den bransjen, dessverre), ta den med best rykte.

Skrevet

Veterinærer i Oslo og Akershus har kampanjepriser på kastrering av katt (og kanin) frem til 30. november. Dyrebeskyttelsen har liste over hvilke veterinærer som deltar. www.dooa.no

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...