Gå til innhold

Vognskrekk + introduksjon av fast føde

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen der ute som kjenner seg igjen? Min lille baby på nesten 4 måneder har bestemt seg for at vogna er noe skikkelig herk, og nekter (skriker himmelhøyt) å ligge der med mindre han sover fra før av og man forsiktig kan lirke ham oppi den. Hvis det mot formodning går, sover han maks 40 minutter. Dette fører til endel bæring i sele, som igjen er uholdbart (spesielt for min rygg) da han begynner å veie endel, men det er jo kaldt ute også! Jeg kan heller ikke gå lengre turer og det er et mareritt hver gang man skal noe, for da hyles det så folk snur seg og sender kjipe blikk...

Så slik sett blir man jo isolert, skulle så gjerne ha gjort flere ting utendørs, og sett venninner etc..men det blir et sabla styr hver eneste gang. Har sjekket for låsninger etc, ikke noe galt der i gården, og han sovner ironisk nok i vognbagen innendørs på dagtid (bagen må bysses).

Trenger å høre om det er noen av dere som opplever det samme, og hvordan løser dere det?

Nå er tiden inn for at bebis skal få smake litt ordentlig mat, og jeg vil gjerne starte med litt kokte grønnsaker, et slag av gangen. Til hvilket tidspunkt, tro? Sånn sen formiddag, eller mot ettermiddagen?

Takknemlig for svar:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Introduksjon av fast føde kan godt skje tidlig på dag, så slipper man å få evt magevondt etter leggetid.

Når du er kommet opp i så mye at det kan kalles et måltid er det samme når på dagen det gis.

Jeg begynte med å gi på formiddag/tidlig ettermiddag. Og når vi begynte med grøt fikk hun den til frokost en ukes tid før jeg flyttet måltidet til kvelden og indtroduserte ny type grøt til frokost.

Grønnsaker/frukt fikk hun litt av midt på dag, men ikke så mye at det var et måltid, var mest for at hun ikke skulle "glemme" det siden det var det hun fikk først.

Vi måtte forøvrig ganske raskt opp i 2 grøtmåltider pga dårlig vektoppgang.

Skrevet

Det med vognvegring i den alderen er ikke helt uvanlig. Trur de vil komme seg litt opp og se. Jeg endte mange turer med tom vogn og bæresele fra 3,5 måneder. Ved 4,5 måneder var det helt uaktuelt å legge ham i vogna uansett, så når jeg fikk tips om å skifte til sportsdelen det var ingenting å tape. Jeg har Emmaljunga og den kan legges helt ned. Selv da ser de mye bedre ut (og de seg DEG). Jeg satte den på laveste hakket og polstret med pute i ryggen. Gikk en kort tur og ungen var strålende fornøyd. Holdt på å sovne også :-)

Du skal liksom vente til de kan sitte selv, men nøden har ingen lag. Jeg la ryggen helt ned etter at han sovnet.

Skrevet

Tusen takk for godt svar! Gav nettopp søtpotet utblandet med morsmelk som gikk ned med smil om munnen, 7-8 skjeer, det var stas! Hvilken grøt startet du med? Smart å starte slik; begynne med grøten til frokost og deretter flytte det til kveldstid. Ble det noe merkbar endring i søvnen nattestid da, forresten? Et spørsmål til; når ammet/gav du mme i forhold til fast-føde-måltidene?

Skrevet

Februarmamma 2011; utrolig godt å finne en likesinnet der ute i jungelen av vognbabyer! Tom vogn og bæresele er mitt mellomnavn! Ja, har også hørt at det er fy-fy å sette dem opp i vogna før de kan sitte av seg selv, men som du sier, når nøden er størst...tror jeg må ty til det selv. Prøver en kort tur i morgen, krysser fingre og tær, det måå funke!

Skrevet

Jeg startet med risgrøt. Nestle sin, den er jeg ikke så veldig begeistret for da den har mye tilsatt smak, men var den jeg fant her jeg bor.

Etterhvert fikk jeg tak i Holle sin. Den er ikke smakstilsatt som Nestle sin, men inneholder heller ikke jern, så det er litt negativt med den. Kan lage den med mme, da inneholder den litt jern hvertfall.

Etter en stund med risgrøt, prøvde med glutenholdig grøt. Det ga reaksjoner hos jenta mi, så den måtte jeg kutte ut en stund. Har så smått begynt å gi det igjen nå, og det går litt bedre, men gir bare ett måltid, Hun får da Småfolk kveldgrøt m/ ris og pasta. Til det andre grøtmåltidet får hun Hirsegrøt(fra helsekost).

Søvnen har IKKE blitt noe bedre etter innføring av grøt, heller tvert i mot. Begge mine har fått urolig søvn etter innføring av grøt :-(

Har ikke så mye system i når jeg gir mm/mme i forhold til måltidene. Jeg har litt lite melk selv, så ammer ikke så mye på dagtid lenger. Får en eller to flasker mme i løpet av dagen og når hun har en oppvåkning rundt kl 23. Ammer stort sett 1-2 ganger i løpet av natten, mest som tørsteslukk da det ikke er så mye å bli mett av.

Til måltidene får hun vann.

Skrevet

Kjenner meg igjen i tom vogn og bæresjal... Jeg har i tillegg hundet bundet rundt livet og får en del rare blikk. Men føler de rare blikkene er bedre enn de stygge jeg får når ungen hylskriker mens vi triller og han ligger i vogna. Her har lillegutt begynt å akseptere korte turer i vogna så lenge han er våken og mett. Om jeg klarer å få på han klær uten at han blir sinna inne har han faktisk sovnet i vogna på tur et par ganger, men alt må klaffe ellers er det bare skriking. Håper vi skal få til at han sover mer på tur etter hvert, men vi sliter med at han ikke vil ha smokk og suger på tommelen når han skal sove og det er ikke helt riktig temperatur for å la guttungen ligge i vogna uten votter på nå...

Skrevet

Morsomt sammentreff, jeg har både Nestle sin risgrøt og Holle sin klare i skapet, så starter med Holle som du gjorde. Høres lurt ut å la magen/tarmene få en forsiktig start uten gluten. Håper på roligere søvn, synes jeg har hørt siden tidenes morgen at; bare vent til du kan gi fast føde, DA blir alt så mye bedre (dypere søvn, lengre søvnøkter etc...) Men har inntrykk av at det motsatte er tilfelle når jeg søker opp temaer ang. dette.

Har også begynt å gi litt (kokt) vann på flaske hver dag, og det blir tatt godt i mot heldigvis. Skal nok få dreisen på alt etterhvert, mye nytt som skal læres for en helt ny mamma:) Takk for utfyllende svar!

Skrevet

Min yngste hadde vognskrekk lenge, faktisk helt til hun ble ca 10 mnd gammel :/

Her ble redningen bæresjal de første 5 mnd, og deretter Manduca bæresele. Den har et godt hoftebelte som tar det meste av vekta, og som derfor er mye bedre for ryggen enn f.eks babybjørn. Jeg bar henne masse utendørs, også på vintern. Det går helt fint, så lenge man kler godt på dem og gjerne har dem innenfor jakken i tillegg (brukte ofte min manns store jakke hehe).

Skrevet

Er så veldig enig med deg, bedre med rare blikk enn stygge.. De skulle nok visst at der går en mor som er villig til å gi alt (ALT!) for at babyen skal roe seg og sove søtt og være stille, så stille. Hjertet hamrer, svetten pipler og klumpen i halsen vokser. Og det eneste de oppnår er enda mer frustrasjon. Sukk. Vel, det er bare å ignorere det, og heller bruke energien der den likevel trengs aller mest:) Så fint at babyen din aksepterer korte turer, da får dere litt frisk luft i alle fall! Kanskje han kan få suge på tommelen til han sovner, så kan du smette på en liten vott i all hemmelighet? Lettere sagt enn gjort, I know:)

Skrevet

Forresten, når det gjelder grøt så er det faktisk anbefalt å starte med en grøt som inneholder gluten, fordi da blir introduksjonen veldig gradvis og forsiktig og babyen får gjerne rikelig med morsmelk i tillegg (hvis man ammer såklart). F.eks så er Nestle sin Havregrøt Ris/ Hvete fin, fordi den inneholder flere ulike kornslag og dermed en passe mengde gluten også.

Skrevet

Helsesøster sa også dette, da morsmelken er med på å bryte ned gluten eller noe i de baner. Men han har slitt med kolikkliknende symptomer og jeg har lyst til å starte så forsiktig som mulig, så det blir glutenfritt i noen uker i allefall, og deretter grøt med. Han er jo så liten ennå, så føler jeg har god tid på utprøving/smaksprøver før fulle porsjoner skal inntas;)

Skrevet

Godt tips, skal sjekke ut Manduca! Takk! :)

Skrevet

Å, så godt å lese at det er andre babyer som ikke roer seg så godt i vogna! Hvor gammel var din yngste på vinteren, Lykkeli & gla? Min yngste er 2,5 måneder nå, og jeg bærer mye, spesielt til og fra barnehagen, men helsesøster er skeptisk. Jeg bærer også inni stor jakke og med en gammel parkdresshette på toppen (av babyens hode, ikke mitt).

Skrevet

Ja, man skal jo uansett ikke starte før 4 mnd heller, så du har jo god tid:)

Det viktige med gluten er ihvertfall at det introduseres gradvis, så akkurat når man starter har ikke noe å si (så lenge det er etter 4 mnd)- det avgjørende er at man tar det rolig og pent i starten, med kun små smaksporsjoner først:)

Skrevet

Jeg bar henne utendørs helt fra hun var nyfødt jeg, og hun er født i slutten av september:) November i fjor var jo bikkjekald, så hun var ikke gamle snuppa da, 1-2 mnd gammel. Jeg gikk ute med henne i sjalet sålenge det var varmere enn 10 minus, og hun var alltid god og varm inni der (godt pakket inn i ullklær og med den varme jakka over der igjen, pluss vindtette fotposer). Det var jo faktisk varmere luft inni jakka mi, enn det ville vært i en åpen vogn, så det er null stress mener nå jeg ihvertfall :)

Skrevet

Jeg anfelaer også manduca. Bruk den på magen fra 3 måneder, deretter fra 5 måneder kan du bære på ryggen og da blir det brått mye bedre for ryggen! Selv om vi bytta tl sportsvogn var bæresele fast inventar og er fremdeles!

Skrevet

Alle mine tre barn har hatt vognvegring som babyer! De er altfor nysgjerrige til å ligge der. Så når jeg går ut på "trilletur" er det alltid med tom vogn og med babyen i sjal. Skjønner egentlig ikke hvorfor jeg tar med vogn i det hele tatt. Men er greit å ha den til handleposer etc. :-)

Jeg har erfart at barna trives mye bedre i sportsdelen. Gleder meg til vi kan begynne med den... Babyen er foreløpig bare 3 mnd gammel...

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Muffin har hata vogna helt siden han var nyfødt - dyr vogn til 7000 som ble brukt til max 8 trilleturer ila 6 mnd, haha! Vi ble ganske overrasket som førstegangsforeldre som skulle gå lang og deilig trilletur med den nyfødte stramt innpakket, og så var det illsinte spedbarnsskrik heeele veien, så vi måtte jo bare ta ham opp ganske så fort... Prøvde å bruke vogna til en del (30 minutters) dupper fra han var 3-5 mnd, men han skrek alltid masse før han sovna, så vi ga opp hele drittvogna :P hehe

Begynte å bruke sportsdelen når han ble 6 mnd, og den kan funke i 5-10 minutter. Tjohoi :P

Her bruker vi rett og slett bare Angelpack bæresele; den er fantastisk til både mage- og ryggbæring :)

Ser uansett at Muffin har best av å være på steder hvor han kan få være på gulvet og boltre seg fritt, han har aldri vært aktuell å ha med på kafè eller lignende. Om jeg syns han trenger frisk luft så kler jeg på ham og går på lekeplassen, så husker vi, eller sklir i sklia :) hehe

Skrevet

Madolyn: Ja, det er jo noe med det, at man har sett for seg milelange , deilige trilleturer med en fornøyd baby, ikke et marerittliknende scenario med bare gråt og sinne fra den lille!

I dag testet jeg ut en ny vri, jeg satte opp ryggen i sportsdelen og la en pute nederst i lammeskinnsposen, slik at gutten min ikke skulle skli helt ned. Og......ta ta ta ta bum: han likte det, og etter kun 5 minutter så sovnet han! Herlig! Da la jeg ned ryggen til liggestilling og han sov de 40 minuttene sine før det bar innendørs igjen, men vi fikk da litt luft begge to! Håper det er en ny trend som er kommet for godt..;)

Gleder meg forøvrig til vi kan gå til lekeplassen vi også :)

Skrevet

Så bra at det funket!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...