Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg er så sår mellom noen hudfolder i underlivet. Rundt området ved mellomkjøttet (??). Tror ikke det er sopp, men er åpen for det meste. Kan jeg smøre med noe eller burde jeg oppsøke lege? Ha fast partner og hatt lenge, så mistenker ikke noen sykdommer.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 Vask kun med vann, tørk godt og ha på potetmel etter hver vask og når du har vært på toalettet. Det holder området tørt. Problemet med sår i underlivet er at det dannes fukt som bakterier/sopp trives i, samt at huden skaper friksjon og gnikker mot tilstøtende hud når det er fuktig. Tørkes det ut får huden ro til å gro. I tilegg vil vask med såpe og annet irritere allerede irritert hud, så bruk kun vann til sårene er grodd.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #4 Skrevet 16. november 2011 Enig med de over. Når det har grodd kan du bruke litt zinksalve på. Og hvis det klør eller blir rødt og sårt igjen, så hjelper hydrokortison. Men ikke bruk sistnevnte over for lang tid.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Takk for svar:) Da skal jeg gå til innkjøp av potetmel. Har aldri hatt noe sår eller lignende i underlivet, så ble litt engstelig når det har vart noen dager. Det er akkurat som om det sånne små 'sprekker' i huden mellom hudfoldene. Hva kan de komme av at det plutselig har oppstått nå? Har liksom ikke gjort noe annerledes enn jeg alltid har gjort.
Anonym bruker Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Slikt som skjer. Underlivet er lett mottakelig for små skader pga veldig tynn og sart hud. I tilegg er det millioner av små blodårer der som gjør at det lett hovner litt opp, selv om man ikke merker det. Og man er ofte, pga slimhinner og tynn hud, utsatt for å merke irritasjon lettere. Får man feks en bitteliten rift, hovner man kanskje opp nok til at sprekker dannes i området rundt. Når det da er fuktig miljø kan det sette seg bakterier i sårene som gjør det vanskelig å gro, og de utvikler seg og blir større og ømmere. Så enkelt, og så komplisert er det. Det trenger ikke være mer enn nytt skyllemiddel eller en ny truse som er synderen. Eller nytt dopapir, en liten omgang med diarè eller en heftig natt med mannen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå