greenypie Skrevet 16. november 2011 #1 Skrevet 16. november 2011 Jeg er førstegangsfødende og vet igrunnen ikke hva jeg skal handle inn... Har vogn, sprinkelseng og bilsete + littegranne tøy... Vi skal få sånn dunpose av svigers:) Hva mere kan jeg trenge`? :)
Venter nr3 er 22 år Skrevet 16. november 2011 #2 Skrevet 16. november 2011 spørs litt når du har termin.... om det er når det er kaldt ville jeg anbefalt å kjøpe inn noen ull bodyer,ull bukser og gode ull sokker.. samt en del bomull bodyer for man trenger litt skift men man får jo veldig mye også da.
maibaby2012 Skrevet 16. november 2011 #3 Skrevet 16. november 2011 Ullbodyer og ullsokker synes jeg er deilig uansett når ungen blir født, for det puster så godt! Ellers er det greit å ha et pas sengetøy og en babydyne til nyfødt, samt noen tepper og håndklær. Og gulpekluter! Jeg kjøpte bare inn en pakke med 6stk første gangen, men måtte kjapt tilbake og kjøpte 4 pakker til. Det gikk mye av det hos oss i begynnelsen!
greenypie Skrevet 16. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 16. november 2011 Har termin 5 mars, så er jo vinter da:) Har kjøpt en ordentlig god og relativ dyr "ulldress" som ikke klør til å ha under tøyet:) Hvor mange bodyer, og tøy trenger jeg egentlig?
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 16. november 2011 #5 Skrevet 16. november 2011 Jeg handlet inn altfor mye første gangen, og angrer da litt på at jeg ikke ventet for å se hva jeg hadde brukt for. Vi har alle forskjellige behov, og jeg brukte f.eks babycall og lekegrind fra første stund (lekegrind pga at vi har en stor hund). Men dette er jo ikke ting alle føler at de har brukt for. Det eneste jeg angret på at jeg ikke hadde var brystpumpe. Andre dagen jeg var hjemme så hold jeg på å sprenge i stykker, så da måtte mannen løpe ut for å kjøpe;) Ellers er det greit å ha endel "stelleting": bleier, våtservietter, sinksalve, termometer, paracete, olje til badet, ammeinnlegg (hvis du skal amme), gulpekluter osv. Og når det kommer til klær, ikke kast bort penger på å kjøpe bukser og andre "stive og harde" klær. Så lenge du har bodyer, strømpebukser, pysjer, sparkebukser, gensre og uteklær, så kommer du langt. Selvsagt er det greit å ha et eller to antrekk som man kan ta på barnet når du får besøk eller skal vise h*n frem, men ellers er det bortkastet før de blir eldre. Er ihvertfall min mening da;)
maibaby2012 Skrevet 16. november 2011 #6 Skrevet 16. november 2011 Man bruker gjerne endel tøy i begynnelsen, så jeg vil tro du trenger iallefall 6-7 bodyer og 3-4 strømpebukser i str 56. (Jeg har nesten ikke brukt str 50, selv om datra mi var 50 da hun ble født). Str 56 holder ikke så lenge, bare 1mnd ca, men en trenger tøy i begynnelsen også!
Gjest Kira 1 + 1 underveis ♥ Skrevet 16. november 2011 #7 Skrevet 16. november 2011 Enig med maibaby2012! Den første tiden blir det MYE skift av body og strømpebukse, både pga gulping og bæsj som kan komme utenfor bleien. Så i str 56 er det helt sikkert ikke for mye å ha minst 7 bodyer. Når det kommer til str er det vanskelig å vite hvor mye man skal ha av tr 50. Datteren min var bare 2700 når vi skulle dra hjem, og hun svømte i str 50. Så brukte det i nesten tre-fire uker, og måtte derfor handle inn litt mer i denne str enn hva jeg trodde.
cakegirl Skrevet 16. november 2011 #8 Skrevet 16. november 2011 Hei, Her er en kjekk link til sånn ca hva du trenger i begynnelsen. Du kan klart ta bort og legge til det du føler eller ikke føler du trenger. Men tenk at du kansje får litt klær og slik i begynnelsen. Dumt å handle så mye at du ikkje får brukt det. Bedre å vaske litt mer i tilfellet:) http://mammanett.no/utstyrsguide/innkjoepsliste_til_baby
bittelille_persille Skrevet 16. november 2011 #9 Skrevet 16. november 2011 Jeg tror som Kira sier, hva man trenger avhenger litt av barnet og litt av dere. Så det er ikke nødvendig å ha alt fra start. Jeg fikk f.eks råd om å skaffe en masse gulpekluter, noe vi aldri har hatt behov for for lillemor var ikke noen gulper. Ikke så farlig, men alle barn er forskjellige. Det viktigste er å ha en plass barnet kan sove, en plass barnet kan stelles og litt tøy. Vår lille sov i kurva fra vogna i mange måneder fordi vi ikke hadde plass til barneseng på rommet. Jeg vet folk som har stelt småbarn på håndkle på stuebordet pga trangt bad. Det er ikke krise om ikke alt er heeelt klart. Vi hadde forresten termin i begynnelsen av mars for to år siden. Bor forøvrig i midtnorge, men brukte både ullpose og ullklær mye i starten.
greenypie Skrevet 16. november 2011 Forfatter #10 Skrevet 16. november 2011 Tusen takk for mange flotte svar:) Følte jeg blei litt klokere:) bor 4timer unna nærmeste by, så skal ta å handle litt i januar tenkte jeg:)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå