Gå til innhold

Tullenetter!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten på 3,5 mnd er mer og mer oppe om natta, nå har han også begynt å være våken en liten stund i forbindelse med oppvåkningene.

Tidligere sov han fra åtte til fire (fikk pupp) og så til sju. Så begynte han for en måned siden å sove urolig. Jeg puttet inn smokken i det uendelige før jeg ga mat. Men så begynte jeg å gi pupp i stedet, og da har jeg kanskje trampa foten rett nedi en dressingfylt salat! Nå er det mating ett, tre, fem... (På dagtid spiser han bare hver tredje time) Og han roer seg ikke lenger ved hjelp av smokken, da blir det bare mer "makking".

Holder på å bli sprø av å aldri få sove mer enn max to timer sammenhengende, og ikke minst: vri hjernen i et forsøk på å finne ut hva jeg skal gjøre for å endre dette.

Alternativ 1: Fortsette som dette og håpe det gir seg når han begynner med grøt.

Alternativ 2: La være å gi pupp, men hva skjer da? Kanskje han våkner og VIRKELIG begynner å tulle til natta med å være våken? Han virker ikke sulten på alle ammingene, men det virker som han har vent seg til å få pupp når han våkner.

Det kjedeligste er følelsen av å være så innmari alene om dette. Mannen min aner ikke hva nettene mine innebærer, han sover på et annet rom pga uroen. Kjenner at jeg gradvis tappes og føler meg helt fortvilet fordi jeg ikke ser enden på det og ikke aner hva jeg skal gjøre.

Han tar flaske og jeg skal gi ansvaret for en av nettene i helga til mannen min. Vurderer også om jeg skal legge junior på eget rom, men frykter konsekvensen dersom han ikke kjapt "tilfredsstilles" på natta.

Håper noen har gode råd!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Babyer er så rare, og jeg har ikke så mange gode råd å komme med, men kan dele litt av mine tanker. Jeg har hørt, og selv erfart, at babyer i 3-4 mnd alder ofte går inn i en urolig natteperiode. Dette kan være tegn på at de er i en utvklings-/voksefase der de trenger mer føde. Jeg begynte derfor med grøt da hun ble 4 mnd, og det hjalp på natten. Hun gikk tilbake til kun en oppvåkning. Nå liker hun ikke lenger grøt da, men det er en annen story...

Hvis du vil prøve å legge gutten din på et annet rom, kan du ha babycallen ved siden av sengen din, så kanskje du våkner lettere og dermed kan ile inn til ham med puppen? Her skjedde det mye med søvnen den dagen snupp lå i egen seng, på eget rom. Etterhvert som babyer blir større, blir de mer var for lyder fra mor og far om natten.

Så en siste tanke- får han kos av deg når du prøver med smokken? Kan jo være at det er nærheten han egentlig vil ha- som han får når du ammer.

Ønsker deg lykke til!! Utrooooolig slitsomt å ikke få god søvn på natten. Håper for din skyld du finner en løsning snart.

Skrevet

Takk for svar :)

Etter barnedåpen (når vi må innlosjere folk på juniors rom) skal jeg prøve å flytte senga hans. Og i samme slengen skal han begynne med grøt, siden han da er blitt 4 mnd.

Det er nok kos han er ønsker på et par av oppvåkningene. Når jeg legger han inntil meg og han får puppen sovner han ofte kjapt. Og der ligger jeg og er irritert på meg selv fordi jeg ikke skjønner noenting av hva han ønsker og ikke vet hva jeg skal gjøre for at han skal få rolige netter og ikke være avhengig av puppen min for å sove videre.

Jeg er bare dønn sliten og lei meg - føler meg fullstendig mislykka:( Vet jo at det er mangel på sammenhengende søvn som gjør at jeg føler det sånn, men det hjelper ikke når energinivået er så langt nede at jeg ikke har noe å gå på...

Skrevet

Du er ikke alene som å ha fått tullenetter! min gutt på 3,5 mnd har aldri sovet så godt som din, men kunne hvertfall sove 4-4,5t i strekk hvertfall 1 gang om natten. Men den siste mnd har han vært oppe ca HVER time hele natten! kanskje han har slått til å sovet 2 timer i strekk, men det har vært luksus. Da jeg til slutt endte opp i en dyp kjeller langt under jordens overflate, begynte vi å gi velling på kvelden (vi gir mme til vanlig) og vi fikk 3 fantastiske netter på 12t med bare en oppvåkning. Men så var det tilbake til samme gamle! Nå har jeg hatt 2 uker i strekk med oppvåkning ca hver 2 time og jeg vet ikke mine arme råd..han vil ikke ha mat på natten og han gir ikke tegn til å ha vondt noen plass. Han bare våkner og får ikke til å sovne igjen..suger veldiiig på fingrene sine, så jeg ber en stille bønn om at det er tenner på vei og at det kommer til en ende om ikke så alt for lenge..

Desverre ingen råd :( men vi er flere i samme båt!

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Du sier det jo selv; han er jo ikke sulten, men har kanskje vendt seg til å sovne ved puppen på natta?

Eget rom hjelper på de aller fleste, og babyen har IKKE vondt av det om du ikke iler til ved hvert minste kny; da sover de faktisk bedre ,) Trur vi ivrige mødre vekker babyene våre altfor mye på natta, fordi vi iler til straks de sutrer litt i søvne.

Og så gir vi dem jo mentale redskaper til å klare å sovne igjen selv dersom de får lov til å ligge og småpludre/sutre litt; for da kan vi følge med om de selv klarer å sovne igjen, eller om mamma faktisk må til.

Her gikk vi fra 6-8 oppvåkninger til 2-3 per natt når Muffin gikk på eget rom. Han starta jo samtidig med grøt, men det tok jo en stund før vi var oppe i ful porsjon, slik at jeg trur det er eget rom som var mest å takke :) Så det hadde jeg prøvd ut så fort som mulig!

Hvorfor kan ikke pappaen ta begge nettene i helga? Så kan du få sovet ut, og så kan mannen din få legge seg og sove ut når du våkner? Han har jo faktisk blitt pappa, og om han får 2 netter per uke med uregelmessig søvn, så har jo du uansett mer enn det dobbelte. Nå er du i en tøff periode hvor babyen våkner mye, og det er mye bedre at begge foreldre drar lasset, enn at "hønemor" skal gjøre alt selv ;)

Så ordner nok mye seg med eget rom, og etterhvert litt grøt, og så trur jeg det kan hjelpe mye på babysøvnen jeg, dersom det er pappa som kommer luntende med kjedelig mme på flaske, i stedenfor mor som iler til med god og varm pupp ;)

Stooor klem

Skrevet

Mitt råd er også eget rom. Jeg sover mye bedre da jeg ikke "redd" for at han våkner hver gang det er romstering i sprinkelsenga.

I dag hørte jeg at han var våken halv syv, men lot han ligge litt siden han bare lagde go-lyder. Og vips sov han en time til! Deilig :)

Ellers kjenner jeg meg igjen i at det skjer noe med søvn rundt 4 mnd. Min har alltid sovnet på 5-10 min på kvelden, men kan nå bruke 30-45 min. Vi må også inn med smokk et par ganger i løpet av kvelden da han plutselig våkner, noe han aldri gjorde før. Har blitt litt bedre nå etter ca to uker, så forhåpentligvis går det seg til også for dere.

Han fullammes, men våkner bare en gang pr natt (12 timer). Første natt på eget rom slo han så gar til og sov HELE natten!! Fantastisk :)

Lykke til!

Skrevet

Sånn var det her også på den tida (og til tider enda værre), men min var sulten. Har du sjekket vektøkning på helsestasjonen? Her ble det veldig mye bedre når vi begynte med grøt da han passerte fire mnd. Vi prøvde først med eget rom, men det fungerte ikke så veldig bra. Måtte bare ut og hente han en gang i timen i stedet for å bare plukke han opp av senga si... Det er også vanlig med en lengre økeperiode i den alderen forresten.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...