Gå til innhold

Tygging uten tenner

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg mener å ha lest et sted at bebiser tygger godt selv om de ikke har tenner. Min lille er litt treig på tannebissefronten og har bare to tenner selv om han er 10 mnd. Men han tygger og gomler på maten sin, så jeg prøver å gi han litt biter å tygge på. Men lurer litt på hvor store biter han kan få? Nå har jeg prøvd å gi han myke biter opp til ertestørrelse omtrent, men sitter med hjertet i halsen og nekter å vike blikket fra han før han har svelget. Er livredd for at han skal sette noe i halsen.

Noen som har noen innspill eller erfaringer fra gom(m)lere og hva de kan spise? :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Alle babyer tygger med gommene. De tygger ikke med fortennene, det er jekslene som brukes til å tygge med og de kommer ikke før en stund senere. Storebror spiste brød fra han var 6 mnd og middagsbiter fra 7-8 mnd, men fikk ikke jeksler før han var 15 mnd.

Det varierer hvor store biter babyene takler, men ertestørrelse høres fint ut. Det er bare å prøve seg fram. Det er uansett fint for babyene å lære seg å takle mat med ulik konsistens tidlig, da det motvirker "kresenhet" så bare fortsett å gi ham biter.

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

jenten min på 1 år har bare 2 tenner, hun klarer ikke å spise store biter... setter det i halsen med en gang...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...