Trollmora86 - to fine gutter Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Hva kjenner jeg etter? Jeg prøvde å kjenne litt etter igår, og langt oppi kjeden kjente jeg en slags tapp. Den var myk, og det kjentes ut som om det var et hull midt i den, sånn at jeg fikk fingertuppen mellom noe. Men siden jeg bare er 35+6 idag, så er jeg litt redd for å være for voldsom oppi der, så jeg turte ikke kjenne så godt etter, eller å stikke fingeren langt oppi "hullet". Tenker at jeg får vente med de grundigste undersøkelsene til jeg er 37 uker. Hvis jeg kjente på riktig plass, så må jeg jo ha kanskje en cm åpning da, siden jeg fikk en fingertupp oppi? Men hvordan kan jeg kjenne etter om jeg er moden eller ikke moden? Og siden jeg kjente en tapp, så er vel ikke mormunnen avflatet enda? Da skulle vel hele denne tappen vært borte? Jeg trenger litt tips om dette her kjenner jeg. Med førstemann kjente jeg ikke oppi der i det hele tatt, men denne gangen er jeg ganske nysgjerrig siden jordmor ikke har sjekket noe enda. Med førstemann hadde jeg åpning på ca 2 cm siste måneden før fødselen nemlig, og lillebror er voldsom å presse hodet nedover for tiden.
Togullunger Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Du bør ikke rote der inne selv, og særlig ikke så lenge før termin. Du vet ikke hva du skal kjenne etter og risikerer i verste fall å skade barnet ditt. Jeg er selv jordmor og ville aldri kjent på meg selv før termin, og ALDRI når en ikke vet hva en kjenner etter alikevel. Jeg ønsker ikke å skremme noen, men i dette tilfellet er rådet mitt absolutt å overlate vaginal undersøkelser til jordmor eller lege. Det hender at det er blodårer i hinnene og skulle du rive hull på disse kan du potensielt skade blodtilførselen til barnet. Det har heller ingen betydning om det skulle være åpning, fødselen trenger ikke starte på flere uker.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå