Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Føler alt inneholder litt melk.. barnet sliter veldig med magen og jeg fikk beskjed om å holde meg helt unna alt med melk.. Hjelp?
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #3 Skrevet 15. november 2011 Lager du all maten selv er det ikke noe problem. Du kan også bruke ris melk.
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #5 Skrevet 15. november 2011 Jeg har et barn med melkeallergi og lager stort sett vanligmat, men med ris og havremelk i stedet for melk. Ellers så kan jeg anbefale wok, supper med kokosmelk, rene kjøtt og fiskeretter, hold deg unna alle halvfabrikata så er mye gjort;)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #6 Skrevet 15. november 2011 Velkommen til klubben Jeg har holdt meg unna absolutt alt med melk siden jeg var liten for tåler ikke melkeprotein. Taco uten rømme/ost. Pasta med tomatsaus (f.eks dolmiosaus, osv), alt av østasiatisk mat (kinesisk, japansk, vietnamesisk) inneholder INGEN melkeprodukter men pass deg for indisk mat, de har melk i ALT (også i nanbrød). Wok er godt Stek i rapsolje/olivenolje/solsikkeolje, og bruk den margarinen som er blå og heter "SOFT uten salt og melk" (selges i nesten alle dagligvarebutikker) når du trenger smør. Alle andre margariner omtrent inneholder melk. Go' og mager pølser inneholder ikke melk og er i tillegg både gode og sunne Ellers inneholder så og si ALT av wiener/grillpølser melk i Norge. Alle kyllingpølser inneholder melk. I Sverige og Danmark er nesten alle pølser uten melk. Så og si alt av ferdige kjøttboller/kjøttkaker som selges i butikker i Norge inneholder melk, så les godt på ingredienslisten eller lag fra bunnen av. Pizza er veldig godt uten ost på: lag bare med mer fyll så det ikke blir tørt! Tykt lag med pizzasaus/tomatpuré og masse kjøtt, grønnsaker osv. Og ha masse godt på og krydder. Om du "må" ha ost på får du kjøpt soyaost i enkelte butikker/helsekost. Jeg foretrekker uten, for ble aldri vant til pizza med ost. Du kan ikke kjøpe ferdigpizzaer for ALLE har ost på. Sushi er totalt melkefritt ( i likhet med kinesisk mat) Går du på McDonalds/BurgerKing noen gang så husk å bestille uten ost og dressing. Du må si fra veldig tydelig eller så får de det ikke med seg. Om du liker å drikke melk kan jeg anbefale rismelk (kjøp den som har kalsium i seg, for det trenger du!), det er godt Soyamelk (kjøp den med kalsium) kan brukes i for eksempel smoothies, i kaffe osv. Kjøp kalsiumpiller på apoteket og ta daglig. Også hvis du drikker rismelk/soyamelk med kalsium i, for det er ikke nok. Du trenger iallefall 750mg/dagen. Spis også brokkoli om du liker det for det inneholder kalsium. Bare si fra om du har spørsmål Hilsen melkefri
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Bør legge til (angående pizza): Peppes ferdige pizzabunn er uten melk det samme er Toro sin mix, men med Peppes ferdige pizzabunn er det omtrent like enkelt å lage pizza som om du kjøper grandiosa - og mye bedre - melkefri (16:20)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Når jeg gikk på melkefridiett ble det mye av dette: ballemiddag brennsnut (kjøttsuppe/betasuppe) kyllingmiddager med melkefrie sauser (brukte evt soyafløte i) fransk fiskegrateng (frysevare) er også melkefri go og mager kjøttpølser med poteter til div. retter med karbonadekjøttdeig (spaghetti/kjøttboller osv)
Anonym bruker Skrevet 15. november 2011 #9 Skrevet 15. november 2011 TUSEN takk for gode svar! Må sette meg ned med penn og papir , får skrevet ned dette Du ene anonym som skrev så mye! Fantastisk! Æ liår det Nå føltes ikke hverdagen så tung lenger! Full av inspirasjon nå! HI
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Hei liten omvend dette, men det klarer du fint. Jeg bruker helelr ingen emiereiprodukter og det går supert! I dag spiste ejg hjemmelagdet lapskaus det er super digg og lett: Kutt terninger av gulrot, sellerirot, potet eventulet kålrabi( noen babyer reagerer på det) Så kutt kjøtt i terninger og brun i olje putt så alt i en gryte med 4+- dl vann med en buljong terning oppi. Sunt og godt! Ovnsbakt ørret med grønnsaker: Kjøpt frossen filet ørret, ta en ørretfilet i en ildfastform med sopp,gulrot, løk og andre saker du liker ha i ovnen på 200grader i 20 min. Klem sitronsaft over når du tar den ut av ovnen. Pasta med kjøttsaus: Pasta den typen du liker. stek kjøttdeig, løk ha over en boks hakkede tomater eventulet litt tomtpure, mais syntes jeg er veldig godt oppi. Jeg ELSKER risgrøt det er noe av det beste jeg får. Og nå begynner tiden for det. Anbefaler i såfall og bruke den blå soyamelken alpro sin, den er super god ganske søt. Grøten blir akkurat som vanlig grøt i konsistensen, bare mye bdre og med et hint av vanilje NAM! Du kan lage all mat som før bare erstatt kumelk med soya melk. Ris melk er tynnere i konsistensen og er bedre til frokostblandinger ol. Soyafløte er også godt i eks kremete supper. Jeg spiser ofte soyayoghurt til frokost med müsli oppi. Det er en deilig ganske så mettende frokost.
Gjest Juliea+gullet07.03.11 Skrevet 15. november 2011 #11 Skrevet 15. november 2011 mente en liten omvending dette... Ja flertallige skrivefeil ser jeg, se bort i fra de
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå