Gå til innhold

Laere aa sove selv

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vil proeve aa flytte babyen over i egen seng og gjerne ogsaa laere ham aa sove selv, men hvordan gjoere dette og unngaa skrikekurer? (Har absolutt ikke lyst til det!)

Saa langt har han sovet sammen med meg og blitt ammet i soevn. Han er 5 mnd gammel.

Har dere gode raad?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Våre to har alltid sovnet av seg selv så jeg vet ikke hvordan det ellers kan være, men det vi har gjort er bare å legge dem i sengen sin, sette inn smokken og kanskje synge en sang og så er det natta. De få gangene de har skreket og ikke villet sove har vi stått utenfor og så går vi inn når de skriker, legger dem bestemt ned med dyna på uten noe om og men og går ut igjen. Det skal rett og slett være minst mulig gøy med å være våken om natten. Det har fungert veldig bra i allefall.

Skrevet

Kanskje gjøre det litt skritt for skritt? Amme i senga på kvelden, men rape han slik at han våkner til for så å legge han i egen seng? Slik at han er våken, men god og mett når du legger han.. Og ikke kreve at han sovner helt selv i starten, men mens du holder han i hånden eller har en hånd på magen hans. Det vil jo være et supert steg i riktig retning om han sovner uten at du ligger helt inntil.

Det tar sikkert masse tid i starten, men så blir det (forhåpenrligvis) lettere og lettere etterhvert som babyen blir trygg på sengen sin.

Lykke til :)

PS: kanskje en klut med din lukt (sov med den en natt) også vil hjelpe litt i starten.

Skrevet

Jeg har begynt med sånn "skritt for skritt" tilvenning som ei over her har foreslått. Og det fungerer stadig bedre! Lillegutt får med seg gulpekluten i senga og har også min gamle bamse (som jeg må inrømme lå i senga hos meg til jeg fikk lillegutt så den har mye av min lukt på seg etter..) og jeg holder en hånd på magen hans til han sovner. Det tar stadig kortere tid å få han til å sovne! Enkelte dager fungerer det ikke og da ammer jeg han i søvn igjen... Jeg lever i den tro at barn skal ha så mye kroppskontakt de ønsker, vi er primater og alle andre primater i verden har babyene sine inntil seg 24 timer i døgnet!

Lykke til!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...