kosemæ Skrevet 15. november 2011 #1 Skrevet 15. november 2011 Hadde termin 11.11, men ble igangsatt 03.11 pga at systemet så ut til å begynne å svikte litt inni magehuset. Etter flere vurderinger på fødepol med ultralyd og diverse bestemte de seg for at det var på tide tulla kom ut. Jeg var ikke spesielt innstilt på det; grua meg til igangsetting og ville så gjerne kost meg med graviditeten en stund til. Kom inn på morgenen 03.11, og fikk første cytotek kl 10. Hadde ingen åpning før vi startet, og første pille ga ingen målbar endring. Neste pille ble satt inn kl 14. Formen var fortsatt helt fin, og jeg gikk rundt på sykehuset, spiste og koste meg. Det var kjempespennende jo! Hadde glemt den tross alt positive delen av det hele fra forrige gang da jeg hadde en særdeles strevsom igangsettingsopplevelse. Utover ettermiddagen/kvelden begynte jeg å få tak i magen som innimellom også gikk bak til ryggen, ikke kjempevonde men nok til at jeg måtte stoppe opp når vi vandret rundt i korridorene. Sent på kvelden dabbet det av litt, men fortsatt vondt og ubehagelig hele natten. Satt på en slik pilatesball og rugget, gikk rundt i korridorene og spiste flere måltider i løpet av natten. Jeg hadde kjempegodt selskap i henne jeg delte rom med som var i akkurat samme båt, og verdens mest koselige jordmor tok seg veldig godt av oss gjennom natten. Natten var spennende, og en god og trivelig opplevelse selv om man ble trøtt og sliten av vondtene som egentlig ikke førte noe sted. Utpå morgenkvisten gikk jeg i badekaret og fikk av det kjempegod smertelindring i en hel time. Det var herrlich! Konsentrerte meg fullt og helt om å slappe av maks, men klarte ikke sove i vannet. Mot slutten hørte jeg et slags poff, og skjønte at vannet hadde gått. Ca et kvarter etter dette begynte jeg å få noen tak igjen, og disse økte svært raskt i styrke og kom tett. Siden jeg var igangsatt skulle baby følges ekstra godt med under fødselen, og det var på tide å klyve ut av karet. Etter bare noen minutter med slike tak hadde det nå blitt 3 cm åpning, og jeg ringte sambo og sa at han måtte komme. Kl var litt over 5 på morgenen og han måtte våkne raskt gitt! På en time med tette, kraftige rier med ca 1/2 til 1 minutt mellom hadde det blitt 5 cm åpning. Hadde litt hjelp av lystgass, og sambo trygla om epidural:) Jeg skjønte nok at det hele gikk kjemperaskt, og sambo filma en sekvens mellom to rier der jeg sa til jordmor at "vet du, jeg tror babyen kommer snart jeg...kan det virkelig stemme?" Humøret var godt, og det var nok en stor lettelse da jeg skjønte at det hele snart ville være over. I løpet av det neste kvarteret gikk jeg fra 5 cm til full åpning, og på 10 minutter til var babyen ute. De siste 25 minuttene var de meste intense minuttene jeg noensinne kommer til å oppleve. Det gikk så fort at jeg mista helt kontrollen over meg selv, tror jeg fikk helt panikk egentlig. Sambo stakkar måtte ha trodd at det rabla for meg, og det gjorde det vel tildels også Klarte ikke å vente med trykkinga når jordmor nærmest ropte til meg på slutten "DU MÅ VENTE!"...mista kontroll over alt kjentes det som. Hadde jeg klart å følge instruksene hadde jeg kanskje sluppet revner, men slapp likevel unna med en del overfladiske rifter og grad 1 inn- og utvendig som måtte syes. Uansett; en slik kort og intens fødsel som i det store og hele var over ila 1 1/2 time var nok ille mens det sto på, særlig siste halvtimen. Men jøss så raskt man kommer seg etterpå! Og smertene var mye raskere glemt denne gangen enn etter storebrors fødsel som var lang og tung. Alt i alt var jeg kjempeheldig, og det beste av alt; tulla vår som er verdens herligste lille jente, pittelita og helt utrolig søt!!! Jaggu var det fantastisk å bli mamma gang nr 2 også Riktig lykke til alle dere ventere, og til dere som er i god form; kos dere så mye dere kan med magehuset, det savner jeg litt allerede nå som jeg vet at jeg nok ikke skal oppleve det fantastiske flere ganger.
Athina' Skrevet 15. november 2011 #2 Skrevet 15. november 2011 Så flott lesing på formiddagen :-) Selv om det var intenst på slutten så er det bra at du hadde en fin opplevelse av det hele :-) Gratulerer så mye med tulla og nyt barseltiden :-)
strikkedilla Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Gratulerer så mye med jenta og takk for at delte historien med oss!
kosemæ Skrevet 15. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 15. november 2011 Takk til dere snille damer! Vi koser oss masse, men litt kaotisk er det alltid før man blir kjent med det nye familiemedlemmet:) Hun sover masse enda da, men det endrer seg vel snart tenker jeg. Storebror er sjalu så det holder, men også det ser ut til å gå seg til sakte men sikkert:) God kveld til rugerne!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå