Gå til innhold

Risikosvangerskap og tettere oppfølging!

Anbefalte innlegg

Jeg har forstått det slik at om man er gravid og er betydelig overvektig er dette ansett som et risikosvangerskap og at man skal ha tettere oppfølging. Stemmer dette? Kan noen som har vært gjennom dette dele sin erfaring? Er det snakk om oppfølging hos fastlege, jordmor eller sykehus?

Takknemlig for svar!

Fortsetter under...

hei..

Hmmm.. det er første gang eg hører noe om dette eg er 28+3 i mitt 3 sv.skap. mitt 2 som overvektig. Var 114 på starten og er 153 høy bare. Tror det blir praktisert forskjellig. Men får du tettere oppfølging så ta i mot det vist du kjenner et behov for de. Har aldri hatt så lite oppføling som dette sv.skapet å det er dette sv.skapet eg har veigt mest i. dei andre gangene har eg vore under 90 kg. Dei tar ingen ekstra prøver eller noe..

Hmm... Ja blir nok praktisert forskjellig da. En bekjent av meg var veldig overvektig under svangerskapet og da jeg tilfeldig møtte på henne en dag sa hun at hun var på vei til sykehuset for enda en kontroll pga risikosvangerskap. "Den er vekta vet du" , sa hun... Derfor lurer jeg. Noen andre som har fått tettere oppfølging?

HI

Jeg tror det kommer veldig an på sykehuset du skal på og fastlegen din...

Jeg gikk på Adipol-programmet på Rikshospitalet, der blir man fulgt opp med ekstra ultralyd for vekstkontroll (3 stk hadde jeg), to runder med glukosebelstningstester, timer hos ernæringsfysiolog, og all jormordoppfølging på sykehuset. Jeg var veldig fornøyd med programmet der, og det hjalp meg å holde vekten; når jeg kom hjem fra sykehuset etter fødselen var jeg allerede under startvekten. :) Hvis du holder til i nærheten av Oslo, anbefaler jeg absolutt å søke dit.

Jeg ville hørt med fastlegen (hvis det er der du går til oppfølging), og høre om hva tilbudet er der du bor. Og uansett bør du i hvert fall sørge for å få to glukosebelstningstester, siden dette anbefales veldig for overvektige. Lykke til, håper du får den hjelpen og støtten du trenger under graviditeten. :)

Tusen takk for godt svar! Bor ikke i Oslo, men i en annen større by så kan jo hende vi har et godt tilbud her også. Skal kontakte fastlegen å høre! Vil gjerne ha god oppfølging for er livredd for å legge på meg for mye, slik jeg gjorde forrige gang!

HI

Hei!

I mitt forrige svangerskap var startvekt på 100, og da jeg tok sukkerbelastningstest i uke 28 viste det seg jeg hadde fått svangerskapsdiabetes.

Da fikk jeg raskt time på sykehuset med god opplæring i hvordan måle blodsukker daglig, var flere turer inn for vekstestimering (for å se om babyen kom til å bli veldig stor). På de UL kunne det visst se ut som barnet la på seg mye fort, så jeg ble faktisk lagt inn og satt igang ca 3 uker før termin.

Syns jeg ble veldig godt tatt vare på!

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...