♥tosmåtroll♥ Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Noen med gode råd til en frustrert mamma som har en liten sugepropp som aldri blir ferdig med puppen. Klarer ikke å la han ligge så lenge som han ønsker pga såre brystvorter (bruker skjold i tillegg) Han ligger i ca 30-45 min å drikker (til sammen av begge brystene) og kunne fint ha ligget oppmot en time om det var opp til han! Må ta han vekk selv... Har slitt endel med amming pga sopp og infeksjon, så lurer på om jeg må pumpe meg imellom måltidene for å få igang produksjonen slik lillegutt vil ha det!?? Noen forslag til at han kan gjøre seg ferdig fortere??
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Hvor gammel ér han da? Det ér helt vanlig at det tar oppimot en time i starten, og så går det betydelig fortere etterhvert (5-10 min).
ROFL Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Jeg fikk beskjed på sykehuset med føstemann at det hadde liten hensikt å amme mer enn 20min. Da har ungen fått i seg det den trenger, og ligger bare og koser seg. Noe som fører til såre bryst. Mine har vært så effektive at de har vært ferdige etter 10-15min. Kjenner du når utdrivingsrefleksen gir seg? Evt. når ungen slutter å spise effektivt?
♥tosmåtroll♥ Skrevet 14. november 2011 Forfatter #4 Skrevet 14. november 2011 Han er 1 mnd gammel..snart 5 uker! Men tar han vekk etter ca 30-40 min, men føler likevel ikke han er mett...er så sutrete, og sliter med å få han til å sove på dagen! Ja, merker når han begynne å uge mindre effektivt..prøver da å klype litt i kinnet osv...men til liten nytte. Får bare prøve meg itt frem...men er det dumt å supplere med mme i tillegg da?
abella Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 Det høres ut som min førstemann. Han kunne også holde på en time, og han var ikke fornøyd når jeg tok han av. Enten var han så trøtt og lei at han sovnet, eller så var han våken og misfornøyd. Det viste seg at jeg ikke hadde nok melk. Du bør kanskje ta en kontrollveiing på helsestasjonen for å se om babyen legger på seg som den skal.
Håpefull77 Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Sånn var min også. Jeg hadde ikke nok melk. Jeg sier ikke at det er det som er årsaken for din del, men har skjønt nå at det ikke er normalt å amme så lenge som jeg gjorde. Jeg satt også i 1 time hver gang, også om natten. Vet om ei annen som også satt så lenge, hun hadde mer en nok melk, men sugeteknikken til barnet var ikke god nok. Jeg synes også du burde ta kontakt med helsestasjon som ei annen anbefaller, for kontrollveing.
Februarmamma 2011 og 14? Skrevet 15. november 2011 #7 Skrevet 15. november 2011 Ok, det er vanlig med en økeperiode ved 4-5 uker, og da er det fort gjort å tru at man ikke har nok. Jeg hadde det sånn, men det gikk seg altså til men det var vondt å legge til hver gang, og han spiste hver 1,5 timer på dagtid. Ammer du ofte? Kjenner du når han har "tørrsugd" en stund at det kommer en ny bølge (utdrivingsreflexen?). Ja, det gjør vondt og er frustrerende, og det er vel mye av årsaken til at mange gir opp. Mitt råd er vel å løsne ham når du føler at han "tørrsuger", (legge ham til begge bryst). Og så legge ham til igjen senere. Hvis du føler at det fungerer å pumpe/gjør mindre vondt så er jo det absolutt en mulighet. Ellers kan du og amme først og så gi litt tillegg av mme på flaske dersom vekta er i underkant av det den bør. Jeg syns det var verst på kveldstid, jeg følte meg tørrlagt og han ble aldri ferdig, måtte legge til gang på gang. Vi begynte å gi en flaske mme på kvelden så han ble ordentlig mett. Det var nok ved 6-8 ukers alder trur jeg. Det påvirket aldri melka nevneverdig, ei heller en flaske i ny og ne når pappaen hadde ham. Har mange ganger tenkt at livet hadde vært så mye enklere hvis jeg hadde sluttet å amme mens han fremdeles tok flaske, og vil seriøst vurdere å ikke amme hvis vi får en til. Syns ingen skal ha dårlig samvittighet for å gi opp ofr det kan være en utrolig stor belastning de første månedene. Lykke til uansett hva du velger.
Maitrollet Skrevet 15. november 2011 #8 Skrevet 15. november 2011 Ammeskjold skal visst nok kunne hemme utdrivingsrefleksen, det kan være derfor det tar så lang tid. Jeg ville skaffet meg syntocinon fra legen (nesespray med kunstig hormon som fremmer utdrivingsrefleksen) og prøvd å kvitte meg med skjoldene dersom det er mulig. Få hjelp fra helsestasjonen til det siste dersom du velger å gå for det.
♥tosmåtroll♥ Skrevet 15. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 15. november 2011 Takk for mange svar! Er skikkelig frustrerende dette her! Slik nesespray bruker jeg, og har ikke sjangs å amme uten skjold...er sykt ømme enda! Tror det må være lillegutt som har litt feil teknikk..men helsesøster synes det så greit ut...stoler ikke på det! Er det ammepoliklinikk på sykehuset man må henvende seg til for å undersøke det? Noen som vet om det finnes det på SUS? For sent å rette på teknikken når han er 5 uker?
Lykkeliten♥♥♥ Skrevet 15. november 2011 #10 Skrevet 15. november 2011 Jeg hadde samme problem med junior her fram til han var 6-7 uker gammel.Kunne amme han i opptil 1 time,likevel var det mye gråting daglig og han sovnet hele tida ved brystet. På 6 ukers kontrollen fant vi ut at han ikke hadde gått opp et gram på 2,5uke(hadde kun vokst i lengden).Helsesøster tok kontakt med sykehuset og vi ble lagt inn for å fore ham opp. Pumpet masse der og fikk ammehjelp fra poliklinikken.Hadde egentlig masse melk så det hjalp ingenting å få opp produksjonen eller å bruke den nesesprayen,han klarte bare ikke få i seg nok melk ved amming. Gikk over til MME og dette har han fint fått i seg fra dag 1:) Jeg lurer på om junior lå rett under grensa for gulsott og at han derfor ble så sliten av å suge i seg melk at han bare sovna hele tida.Når han i tillegg var underernært ble det bare enda verre..,. Følger han sin egen vektkurve på målingene hos helsesøster?
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå