Gå til innhold

dere med premature og dysmature barn!

Anbefalte innlegg

Skrevet

kan dere fortelle litt om hvordan de første mnd var?

Sov de mye? Var de mye plaget med magen? Var de veldig utrygge f.eks ved stell/lite klær?

Min lille er ikke så veldig prematur, 4 uker for tidlig, men dysmatur også.

Han er 6 uker nå, sover nesten bare, vondt i magen, og vræææler når jeg steller ham. Smiler ikke ennå, men som sagt sover nesten bare.

Bare litt nysgjerrig på hvordan erfaringer andre har.

Videoannonse
Annonse
Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

hei!

min jente var prematur og dysmatur. 2 kg og 43 cm, født 3-4 uker før temin.

jeg pleier å si at hun sov i 4 mnd. hun var knapt våken før det. men smilte når hun var 8 uker tror jeg.. ikke plaget med magen.. likte seg ikke uten klær, veldig ute å "søkte" med armene hvis du skjønner. men gråt ikke. elsket/elsker å bade.

nå er hun 1 år, og veier 8,2 kg og er 73,5 cm.. utvikler seg helt normalt motorisk. (helsesøster mener hun ligger litt foran, men det er jo så forskjellig)

Skrevet

5 uker prematur, sov kjempemye de første ukene, var veldig "enkel" å ha med å gjøre, fikk mat hver tredje time, måtte vekke henne på natta hvis hun ikke våknet selv. men hun gjorde stort sett det.

Hun er 3 mnd nå, begynte ikke å like å bade før nettopp, var veldig utrygg i badet, men plutselig snudde det, nå koser hun seg hvis vi holder henne godt og trygt + har en klut på magen :)

Smilte ganske sent, når hun var ca 11 uker ble det plutselig mye og hver dag :)

var 2100 ved fødsel, lagt godt på seg og er 5600 nå :)

Skrevet

Ikke prematur siden han kom uke 37, men var dysmatur.

2160 gram og 44 cam lang.

Første mnd sov han hele tiden. Måtte mates hver 3.time, så jeg hadde klokka på døgnet rundt- Fikk aldri melk, så han fikk flaske fra dag 3.

Aldri vært plaget med magen, gitt nan hele tiden.

I begynnelsen var han utrygg uten klær og i badet, så jeg tok han heller med i dusjen siden han ikke likte så godt å ligge å flyte alene i baljen.

Tok aldri av alle klærna samtidig, gjorde ting litt sånn lag for lag så han ikke skulle skyte ut med armer og bein og bli skremt.

Nå er han 10 mnd, 9,9 kg og 76 cm lang :) :)

Skrevet

Frøkna her ble født 4 uker for tidlig.. 3,3 kg og 50 lang så var ei stor frøken alikevel. Hun sov ikke de første 3 månedene.. Hun ville aldri ha pupp, og melka kom aldri ordentlig.. så hun fikk flaske fra dag en. Var veldig utrygg første 2-3 ukene da vi skulle kle av og på.. skrek ved hvert skift, men hun elsket å dusje.. Var visst veldig trygt å være med pappaen sin i dusjen.. hun pleide å sovne på armen hans i dusjen. :)

Legen sa at hun mest sannsynligvis kom til å ligge litt etter i utviklinga.. men nei da.. hun har faktisk ligget litt foran gjennomsnittet.. alltid vært sterk i armer og nakke.. begynte å rulle tidlig også.. er 7 mnd nå og er høyt og lavt hele tiden..

Skrevet

Tja hun var ikke prematur (litt under en uke før tiden), men hun veide bare 2880 og er enda ganske liten, så det er kanskje litt relevant. Hun hadde en god del problemer med ammingen, sugde på tungen i magen så skjønte ikke hvordan puppen funket. Jeg brukte ammeskjold for å få henne til å spise de første 4 månedene, men plutselig gikk det seg til helt av seg selv. Hun sov mye i begynnelsen, men var flink til å våkne for å spise selv helt til hun var rundt 2 måneder da hun plutselig kunne finne på å sove 7-8 timer sammenhengende på natta! HS ville hun skulle spise mer rundt 5 mnd pga dårlig vektøkning, så vi vekket henne hver 4 time på natta i rundt en uke, og etter det har hun våknet selv 2-3 ganger per natt (funket forresten ikke å vekke henne for måltid, vektøkningen har vært dårlig helt fram til 7-mndskontrollen. Vi er enda inne iallefall en gang pr måned bare for å veie etter etterspørsel fra HS).

Nå er hun nesten 8 måneder, men på 7-månedskontrollen var hun 65 cm og 6595 gram.

Skrevet

Knerten min var 7 uker prematur og 1695 små gram da han ble tatt m keisersnitt.

Vi var en stund på sykehuset, men fikk ambulerende team som kom hjem til oss 2-3 ggr i uka. Og det var ubeskrivelig deilig å finne rytmen i vante omgivelser :)

Her var det også mye prematur oppførsel, så alt ble gjort rooolig og forsiktig. Vi var mye inne pga smittefare og fordi det var for kaldt og regn ute. Knerten fikk tilskudd på flaske (kvitta seg m sonden etter ca 2,5 uker), og så amma vi ved siden av.

Knerten hadde litt vondt i magen,men det ga seg fort da jeg slutta å drikke melk, så han tålte antageligvis ikke det. Det har noe med at de ikke klarer å spalte proteinet som fins i kumelk.

Når det gjelder stell, så husker jeg at det var ganske vondt at min lille var så redd og usikker på alt. T.o.m meg som mamma! Spesielt i stellesituasjonen.. Men det gikk fort over :)

Han smilte først da han var ca 3-4 mnd, men ellers er han på linje med jevnaldrende (ukorr):)

Nå er han en aktiv plutt som veier 7,5 kg og er ca 65 cm lang :)) de vokser fort, så kos deg!

Skrevet

Gutten min blei født 13 veker for tidleg (veke 26), var 930g og 37cm lang. Går stort sett etter termin dato med både utvikling og mat ++... Han har hatt veldig mykje problem med luft smerter, sikkert pga jerntilskudd og morsmelkerstatning.. men det har blitt bedre etterkvart. Han treng mykje kroppskontakt og må "samle" seg, skvett ofte av små ting, liker heller ikkje å vere naken på stellebordet! Han sov nesten heile dagen før, og skreik mykje på kvelden, men etter eg begynte og legge han i 7-8 tida ga det seg og han roa seg mykje. No sover han frå kl. 7 om kvelden til kl. 7 om morgonen ;) han er no 6mnd (egentleg 3). Alt har blitt bedre med tida, og det virkar som om det fortsett slik :) endeleg kan eg sette meg ned litt for meg sjøl om kvelden:) me var 3mnd på sjukehuset, so det var ein lettelse å få komme heim å dulle med han på eigenhand :) lykke til, det ordnar seg nokk for deg og med tiden, sjølv om dei første mnd er tunge og slitsomme, spesielt med eit prematurt barn.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...