Labbetass Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Jeg har laget endel babymat selv, og har fryst ned rene grønnsakspureer. Jeg lurer på - hvordan skal jeg varme dette igjen før jeg serverer baby? Må det koke? Har hørt fra noen at jeg må varme det til kokepunktet i micro, mens andre sier jeg bare kan legge det i vannbad. Da koker det jo ikke... Er det forskjell på om maten er med eller uten kjøtt? Har endel små isterningsporsjoner, hvor mye sånn ca er en full middagsporsjon? Foreløpig har han fått 2-3 isterninger av hver ting, gjerne 3 forskjellige ting. (Grønnsaker evt potet og en type frukt) Men jeg vet liksom ikke hva som er "målet" når det gjelder mengde. Blir veldig glad for svar!
abella Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Jeg pleide å varme i vannbad (har ikke micro). Det trenger ikke koke når det er kokt før du frøs det ned. Spiller ingen rolle hva maten inneholder. En porsjon varierer fra baby til baby og man må bare prøve seg fram. Jeg vil si at en porsjon er når babyen gir tydelige metthetstegn etter å ha spist en del. Mener å huske at storebror pleide få 4-5 isterninger til hver porsjon (de vi bruker er litt store i størrelsen) PS Kokt potet får ofte en litt rar konsistens ved frysing.
Gjest Mentha Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Jeg pleier å ta opp en porsjon (har laget i porsjonsglass) og sette i kjøleskapet kvelden i forveien. Da får den tine sakte til neste dag og så varmer jeg i vannbad før middagen, eller i micro hvis jeg har dårlig tid. Hvis du varmer i microen, husk å røre ofte da varmen fordeler seg ujevnt i maten og noe kan være iskaldt mens en annen del er skoldvarm. Det trenger som sagt tidligere her ikke kokes så lenge det er kokt før frysing, bare varmes opp til spisetemp Når det gjelder mengde må jeg være et ekko igjen og si at det er individuelt. Lillegutt her har en enorm appetitt og spiser omtrent til det renner over, mens hans kusine er akkurat motsatt og må lokkes i hver minste lille bit. Etter min erfaring begynner babyen å bli mett når stort sett alt annet er mer interessant enn skjeen med mat. Men der er det vel også mye forskjeller, og du lærer best din egen baby å kjenne. Gi mat til det sier stopp, og da ser du hvor mye han vil ha Det er som med det meste i livet, man må bare prøve seg fram Lykke til!
kirsty*2barnsmamma Skrevet 15. november 2011 #4 Skrevet 15. november 2011 Jeg fryste ned i de avent glassene, 1 glass pr måtlid Babymat kan stå i kjøleskapet i 2 døgn, så hadde alltid mat for samme dag pluss dagen etter i kjøleskapet. Varmet opp i vannbad før servering, det er mest skånsomt for maten. Tilsatte mme rett før servering, fryste ikke ned med mme i maten. Så fikk hun drikke resten av mme'en fra flaska etter maten.
Labbetass Skrevet 19. november 2011 Forfatter #5 Skrevet 19. november 2011 Takk for svar! Nå lurer jeg bare på en ting til....Jeg tenker jo at det kanskje er littegranne sunnere for pjokken at jeg lager maten selv, men er ikke helt sikker? Er vel ganske strenge krav til mat på glass også? Og når jeg leser på innholdsfortegnelsen, så inneholder de jo stort sett det samme som jeg lager... Men uansett - jeg er redd han ikke skal få alle de viktige næringsstoffene som han trenger. Jeg har liksom ikke sååå kontroll over hva som trengs, og hvilke varer som inneholder hva, og i tillegg er jeg redd for å ødelegge næringsstoffene når jeg tilbereder maten. Det hender for eksempel at ting kanskje koker litt lenger enn nødvendig, rett og slett fordi jeg er redd det ikke skal bli mykt nok eller kokt nok. Noen som har greie på dette?
Håpefull77 Skrevet 20. november 2011 #6 Skrevet 20. november 2011 Jeg tror nok maten på glass er forholdsvis trygg, men du vet jo mer hva det er i maten når du lager selv. Det er min oppfatning. Andre mener at ferdigmaten ikke er bra. Jeg lager mye mat selv. Det er fordi vesla ikke er så veldig glad i tomat (tror jeg, liker ikke biff stroganoff eller pasta og kjøttsaus på glass). Men jeg varirer litt, så hun får begge deler. Jeg fryser ned mat i avent plastglass. Jeg lager hele måltider, skriver på tape innhold og dato. Da kan jeg varierer litt hva hun får hver dag. Samtidig har jeg kontroll på hvor lenge det ligger i fryseren. Men prøver å tømme fryseren med jevne mellomrom. Så det blir ofte at jeg en uke lager mye mat til henne. Har stort sett fisk, storfe og svin, med forskjellige grønnsaker, for å variere smaken. Har alltid potet og gulrot i maten jeg lager selv. Du spør om oppvarming. Potet er ikke noe særlig å varme i vannbad. Jeg varmer det i en kjele, da får de samme konsistens som når du laget det første gang. Når det gjelder næringstoffer så blir jo ikke de borte om du har lite vann i kjelen. Da bruker du jo vannet i maten når du moser det.
www.gladerebarn.blogg.no Skrevet 20. november 2011 #7 Skrevet 20. november 2011 Jo det er sunnere å lage mat selv. Jo ferskere mat, jo flere næringsstoffer. Og dampkoking bevarere næringsstoffene best. Koster ikke mye å kjøpe dampinnsats til kjelen. De har det faktisk på Rema her hos oss. Jeg koker grønnsakene til de er møre, dvs stikk de med kniv, og kjenn at de er passe myke. Så er det bare å mose i kokevannet (bruk så lite kokevann som mulig) med stavmikser eller gaffel og tilsette 1 ts kaldpresset olje eller smør. Hjemmelaget mat er ikke vanskelig!
velouria Skrevet 20. november 2011 #8 Skrevet 20. november 2011 Har akkurat begynt med å gi litt fast føde i form av grønnsaker, og lurer på om noen har gode tips om hvor man kan få tak i små frysebegre (med lokk)? Bruker fryseposer nå som jeg varmer i vannbad, men kunne egentlig tenke meg små-små beholdere med lokk. Synes Avent sine blir for store, og vil heller ikke bruke isterningsposer eller liknende. Søtpotet har forøvrig blitt kjempegodt mottatt av babyen min, gleder meg til å introdusere andre ting også! Og; stemmer det at avocadomos er tingen å gi som kveldsmat, i stedetfor grøt? Har hørt rykter om at det fungerer som det reneste sovemiddelet, og det må jo bare gagne både liten og stor...
Maracuya Skrevet 20. november 2011 #9 Skrevet 20. november 2011 Jeg tror ikke jeg har veldig greie på dette, men har blitt litt inspirert av Baby-led weaning (dvs barnet spiser selv "vanlig" mat og bestemmer selv hvor mye) og hittil har ikke jenta mi smakt et eneste middagsglass. Hun er 8 mnd. Hun får sjelden most mat og tar maten selv og putter i munnen. Men jeg mater henne med grøt og gir annen mat med skje innimellom også. Når hun spiser selv så varierer det veldig hvor mye hun får i seg, og det er også ganske lett å skjønne når hun har fått nok når jeg mater også. Så jeg stresser ikke så mye med porsjonsstørrelsene enda, så lenge hun får morsmelk og legger på seg så tror jeg det er greit. Med førstemann var vi vel litt stresset og prøvde å presse i ham større porsjoner, og han er ikke den flinkeste til å spise nå (3 år). Så med jenta skal vi la henne styre mer selv.
Maitrollet Skrevet 20. november 2011 #10 Skrevet 20. november 2011 Jeg syns disse er ganske fine (det står at det er 60 ml men det er egentlig 40) : http://www.lilleprinsen.no/product/569753/Brother-Max_6-sma-beholdere-til-babymat-60-ml.html Ellers så bruker jeg en del isterningformer med lokk som er kjøpt på Europris, de er mye billigere.
Maitrollet Skrevet 20. november 2011 #11 Skrevet 20. november 2011 En trenger ikke være redd for å ikke få med viktige næringsstoffer. Sørg for at babyen får 1/3 fisk/kjøtt, 1/3 grønnsaker og 1/3 potet/ris/pasta o.l. I tillegg er det viktig å variere. Varier mellom ulike kjøtt og fisketyper og ulike grønnsaker, mat med ulik farge inneholder ulike næringsstoffer. Det er som å lage mat til voksne, det som er sunt for voksne er sunt for baby.. Det står mange smarte tips i heftet "mat for spebarn" fra helsedirektoratet: http://helsedirektoratet.no/publikasjoner/faktahefter/mat_for_spedbarn__brosjyre__15566 I tillegg liker jeg denne bloggen her: http://barebarnemat.blogspot.com/ Mange smarte tips, oppskrifter og om ulike matvarer og næringsstoffer. Disse er også ganske fine: http://barnemat.com/ http://margitvea.blogspot.com/ En kjapp innføring i kostholdslære fins her: http://daisy.gyldendal.no/rm/kost%20og%20livsstil/Part7/index.asp Dersom du virkelig går inn for å sjekke næringsstoffer i råvarene kan du sjekke matvaretabellen: http://matportalen.no/matvaretabellen
velouria Skrevet 20. november 2011 #12 Skrevet 20. november 2011 Så bra, takker for tipsene! Hvis andre vet om noe, del gjerne!
februarjente Skrevet 21. november 2011 #13 Skrevet 21. november 2011 Hjemmelaget mat er absolutt bedre enn mat på glass! Anbefaler deg å tine/varme maten i vannbad, eller i en kjele på svak varme. Varmer du maten i mikroen, blir næringsstoffene i maten ødelagt av strålingen. Noen andre tips man får velge selv om man vil følge: - Unngå å gi kjøtt fra pattedyr for ofte - kjøttet inneholder hormoner som ikke er bra for mennesker når vi spiser for mye av det. - Unngå potet - bruk heller andre grønnsaker. Det er stoffer i poteten som ikke er bra for oss. (Du får velge selv om du tror på det) - Unngå rug. Denne kornsorten inneholder svært mye syre. Havre- eller hvetebrød er gode alternativer! Grønnsaker, fisk (ikke oppdrett - inneholder f.eks antibiotika), kalkun, kylling og kjøtt innimellom Lag gjerne grøt på havremel og rismelk. Kun det beste er bra nok for bebbisene!
bittelille_persille Skrevet 22. november 2011 #14 Skrevet 22. november 2011 Lagde all barnemat selv og hadde små begre på 2 dl fra biltema. Men fikk et bra tips fra ei på barselgruppa som vi brukte til fruktmoser som vi blandet i andre ting: Vi frøs mosen i litt gode, tykke fryseposer i "flak". (Sånne poser med ziplås.) Da var det bare å brekke av så mye man skulle ha. Vi var veldig opptatt av at jenta skulle få mest mulig lik mat som oss. Dvs. Når vi spiste tomatsaus, skulle hun ha tomatsaus. Når vi spiste thai kyllingsuppe, ja så fikk hun det også. Men med mindre chili og løk og helt uten salt. Jenta mi er nå ett og et halvt. Hun er kjempeflink til å spise og er ikke kresen. Spiser både salt og surt og ting som er litt hot tilogmed. Jeg er helt sikker på at det er fordi hun har fått hjemmelaget mat. Hun er vant til at det ikke smaker helt likt fra gang til gang, og da er det greit i fremtiden også. Jeg håper vi får til det samme med knerten i magen også. Lykke til med babymaten!
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå