Gå til innhold

spørsmål ang 1 åring og mat

Anbefalte innlegg

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

min jente på 1 år har "nettopp" fått sine første tenner.... hun er ikke glad i brødskive og kan ikke fordra 8mnd glassene med middag... derimot elsker hun 6 mnd glass og grøt...

spørsmålet er; tar hun noen "skade" av å ikke spise brød (hun spiser litt, men ikke nok til at det kan kalles et måltid) og bare ville ha 6mnd glassene?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå skal ikke jeg snakke utfra annet enn egne meninger her, men jeg ville ikke stresset med å gi brød. Hvis hun ikke liker det så ville jeg tro det er greit nok. Det eneste jeg synes er greit med å gi litt brød er at hun får i seg gluten, så systemet hennes blir vant med det. Men jeg regner med det er gluten også i grøten hun får/har fått, så da er hun nok godt vant :)

Når det gjelder biter så vet jeg ikke når det "kommer", altså at de får smaken på det. Lillegutt her er 10 mnd nå og han spiste ikke større biter enn det er i 6 mnd glassene fram til han var godt og vel 9-9,5 mnd (han har kun 2 tenner foreløpig). Fikk han tyggebiter brakk han seg bare og spyttet ut igjen. Men så fikk han smake på litt biter av min mat (en liten kyllingbit og en skinkebit nå og da fra min brødskive, samt litt bittesmå bananbiter i grøten inimellom) og nå går det ned på høykant alt sammen. Du kan jo prøve å f.eks skjære en appelsin i båter, da får hun nammenam fruktsaft sammen med små biter av fruktkjøtt. Tror det er en vanesak det der, og at de bare må bli vant til å få litt tyggemotstand og biter i munnen. Men jeg snakker som sagt kun av egne meninger og erfaringer :)

Gjest Detverkeribakhodet
Skrevet

takk for svar.. vi har en jente fra før, men vi hadde ikke de samme problemene med henne, så derfor husker jeg ikke hvordan vi gjorde det... merkelig det der..

hun liker godt å smake på vår mat, men prøver jeg å gi henne middags glass med biter ender det i mat nekt... og frustrasjon fra vår side.. får vel bare fortsette å friste henne, men gi henne det hun vil ha foreløbig....

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...