Knotten & lille persille Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Lillemor på nesten 10 uker har en smule lakenskrekk. Jeg har jobbet iherdig for å få henne til å ta kvelden litt tidligere enn kl 24 siden jeg må opp med eldre søsken på morgenen. Nå har jeg fått henne i seng ca kl 19.30-20 hver kveld i en uke og er egentlig fornøyd med det. Problemet er at jeg da må inn mange ganger på kvelden før jeg legger meg og kose/amme samt at hun sjelden sover mer enn 3 timer i strekk. Har også et eldre søsken som våkner mye på natten og selvfølgelig er de aldri våkne samtidig:) Lille er også mer urolig på dagtid og sover bare korte dupper og må bæres mye når hun har lagt seg tidlig. Om jeg legger henne samtidig med meg i 22-23 tiden sover hun gjerne 5-6 timer i strekk og får mat da bare en gang om natten. Søvnen hennes er tyngre og hun er ikke like urolig på dagtid. Sover lengre dupper på 2-3 timer og er generelt blidere. Må vekkes om morgenen og det synes jeg er så trasig. Når hun legger seg tidlig er hun klar for dagen samtidig med de andre barna. Nå klarer jeg ikke å bestemme meg for hva som er best for både lille og meg.......hun er ikke spesielt sur når hun er så lenge våken på kvelden. Sitter gjerne på fanget og koser. Noen kvelder er hun selvsagt mer urolig enn andre......huff, hva hadde dere gjort i vår situasjon? Vil jo lære henne å sove, samtidig vil jeg gjerne ha mer søvn selv.
abella Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Jenta mi er omtrent like gammel som di og hun legger seg nå rundt 19-19.30. Som regel sovner hun da, men akkurat som du skriver kunne hun gjerne "rote litt" på kvelden de første kveldene vi begynte å legge henne tidlig. Altså hun kunne ligge våken en liten stund, kreve mat litt oftere eller liknende. Men nå er jenta mi generelt veldig rolig, så jeg følte aldri det var noe problem. Etter en liten stund sluttet hun med dette og sover nå omtrent alltid sammenhengende om kvelden og våkner for første nattmåltid en gang mellom kl 24 og 02. Så det pleier å gå seg til i løpet av noen dager/en liten uke er min erfaring. Jeg har også større barn som jeg må opp med om morgenen og da må vesla også opp for hun må være med og levere i barnehage. Jeg synes derfor det er best at hun legger seg tidlig om kvelden slik at hun er klar for en ny dag samtidig med storebror. Hun sover mindre på dagtid nå som hun legger seg tidlig, men hun er alltid i godt humør, må heldigvis aldri bæres (jeg har rygg som ikke tåler bæring). Hun har våkenperioder på 1-2 timer gjennom hele dagen. Hvis du føler det går greit med tidlig legging ville jeg satset på det hvis jeg var deg. De skal jo inn i den rutinen før eller siden uansett. Men det tar jo ofte litt tid før det går seg helt til. Du kan evt prøve å legge midt i mellom, feks kl 21 i en overgangsperiode hvis det virker som jenta di ikke er helt klar for kl 19 enda.
Maitrollet Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 Jeg ville lagt henne senere om jeg var deg, men det er min mening. Dersom hun ikke er spesielt grinete når du vekker henne på morgenen, selvsagt. Det høres ut som hun og dere fungerer bedre da. Det med tidlig leggetid går seg som regel til etterhvert, hun vil antakeligvis regulere leggetiden selv når hun blir større.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå