Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #1 Skrevet 14. november 2011 Jeg har aldri hatt julestrømpe. Jeg visste ikke det var vanlig engang. Har dere hatt det som tradisjon hele livet, og hvor kommer dere fra? Kun jeg i hele Norge som ikke er vant med julestrømpe?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #2 Skrevet 14. november 2011 Jeg er vokst opp med det og mamma og pappa vokste opp med det. Koselig tradisjon som jeg vil videreføre til min datter.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #3 Skrevet 14. november 2011 jeg har hatt det som tradisjon hele livet barna mine får det, å mannen min lager til meg det vi bruker å ha i dem er; klemmentiner, julehefte, godterier, en lekebil. slike ting han kan kose seg med på julaften, på formiddagen mens det er barnetv på tv'n
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #4 Skrevet 14. november 2011 JA Vi og alle mine venninner har alltid hatt julestrømpe. Jeg er 27 og har det fremdeles. Det er det første jeg løper og henter på morgenen, er ikke noe jul uten julestrømpe. Og det er alltid det samme (mannen har fått instrukser) godterier, rosiner, klementiner og et julehefte. Det er et MUST
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #5 Skrevet 14. november 2011 Kommer fra nord-Norge. Mamma (57 år) er også fra nord-Norge. Pappa (60) er fra Eidsvoll. Mine besteforeldre er fra Trøndelag, Narvik og fra Eidsvoll. Alle har de hatt tradisjon med juletsrømpe. Til og med min gamle farfar som ble født i 1914 vokste opp med det. 10:50
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #6 Skrevet 14. november 2011 Jeg har fått julestrømpe hver julaften siden jeg var lita :-) Og det får datteren min også! Pakkekalender har jeg ikke vært vant til, men datteren min skal få kalender med noe smått i også. :-)
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #7 Skrevet 14. november 2011 "Nissens jul" er et klart must:-)!! Åhh, nå gleder jeg meg til jul! 10:50
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Hi her. Så merkelig at "alle andre" utenom meg har hatt tradisjon for slikt. Jeg vokste "bare" opp med pakkekalender Spørs om jeg skal starte en tradisjon på slikt jeg også da.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #9 Skrevet 14. november 2011 ja, start en slik tradisjon du! gi ungene julestrømpe det er sååå koselig <3
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Her er det også julestrømpe. Husker vi pleide å stå opp om natten for å se om nissen hadde puttet noe oppi strømpen. Og på morgenen løp vi ned for å hente den (den hang over peisen) og tømte den for å se hva det var i. Så kom mamma ned, like spent som oss og lurte på hva vi hadde fått. Så kom hun med dynene våre og pakket oss inn. Så satt vi og så på julemorgen i pysjen og spiste litt julegodterier mens mamma ordnet frokosten.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #11 Skrevet 14. november 2011 Ja er vokst opp med det og har videreført det til egne barn. Veldig spennende det =) Pleier å ha litt godteri i, et julehefte og en av julegavene.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #12 Skrevet 14. november 2011 Vi hadde dårlig råd da jeg vokste opp, og hadde for eksempel aldri pakkekalender. Men julestrømpe var et must! I den var det julehefte, en liten leke, klementiner og godteri. litt marsipan var et must, og så sjokolade og brente mandler. Vokste opp på Sunnmøre.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #13 Skrevet 14. november 2011 Det er en veldig koselig tradisjon og det letter ventetiden til pakketiden for barna;) Du trenger ikke fylle strømpen med gotteri. Vi fikk litt gotteri, klementiner og juleblader. Slik kommer jeg også til å gjøre det. Husker som liten at det beste jeg visste på julemorgen var i mørket å strekke ut armen og kjenne på den harde strømpen som hang på sengekanten. Da hadde nissen vært på besøk og DA var det jul! Så var det å vekke lillebror, snike seg ut i stua, sette på lysene på juletreet og se tegnefilmer på tv i nesten stummende mørke. Jul er så utrolig herlig tid!!! 10:50
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #14 Skrevet 14. november 2011 Jeg er ikke oppvokst med julestrømpe. Min mann er det. Så i år skal jeg lage strømpe til han. Tips til fyll?
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #15 Skrevet 14. november 2011 Da jeg vokste opp var dette en av pappas faste oppgaver, å fylle strømpene våre med godteri. Vi elsket det (har 3 søsken), han var så deilig ufornuftig og handlet mye mer og helt annet godteri enn mamma ville gjort Så ja, jeg har våknet om morgenen og funnet en julestrømpe hengende på dørhåndtaket til rommet mitt hver eneste julaften. Jeg er vokst opp på østlandet. Selvfølgelig viderefører vi denne tradisjonen til våre barn, jeg gleder meg like mye over det som de gjør. Å få barna krypende opp i dobbeltsenga julaften morgen med stjerner i øynene og hver sin julestrømpe de må tømme ut og sjekke innholdet i er gull
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #16 Skrevet 14. november 2011 det er et must med: yndlingsjuleheftet, klementiner og godterier. ellers, siden det er til mannen kan det jo være artig å finne noe hær?: https://www.kondomeriet.no/side/gaver-og-moro/9326063 kanskje du blir inspirert
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #17 Skrevet 14. november 2011 Jeg har ikke hatt det som tradisjon, hadde ikke julestrømpe når jeg var liten (0-10år) men fikk alltid en gave om morran som inneholdt strømper og litt godteri. Kommer fra sørlandet. Fikk julestrømpe når jeg ble så stor at jeg ba om det selv da.. Mannen er fra vestlandet og han er vant med julestrømper. Barnet kommer til å få en strømpe med nyttig ting som slips eller strømpe og litt godteri.
Anonym bruker Skrevet 14. november 2011 #18 Skrevet 14. november 2011 Ja, det har jeg vokst opp med. Som regel et julehefte eller et annet blad jeg liker + en godteripose. Videreført det til barna mine.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå