Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Mitt barn er halvt spansk og for oss har det vært viktig å ha pappas familienavn som barnets mellomnavn. Dette navnet inneholdet en Ñ. Da vi fikk attesten er navnet skrevet med vanlig N. Når jeg ringer inn for å rette på feilen får jeg som svar at slike bokstaver ikke eksisterer i folkeregisterets database pga for gammelt system (?!). Jeg får beskjed om at dette er en feil jeg bare må finne meg i og at slik kommer det til å bli i alle dokumenter som pass og andre verdipapirer. De har heller ingen plass der dette informeres om, verken på nett, brosjyrer eller i papirene vi får når vi fyller ut barnas kommende navn.

Men for oss blir dette navnet helt feil om det skrives med vanlig N, det er jo en helt annen bokstav. bare bokstavene ô ä é og et fåtall andre bokstaver er registrert i systemet deres.

Er det virkelig slik, at folkeregisteret som behandler saker til alle norske og ikke norske innbyggere, skal ha så dårlige systemer at det ikke går ann å få navnene slik som man ønsker skrivemessig? At alle utenlandske statsborgere med bokstaver som ikke eksisterer i det norske alfabetet må gjøre om navnene sine? Hvis det er slik at det er systemfeil så er det da rart at dette ikek har vært rettet opp for lenge siden?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg vet intet om dette - men det virker jo veldig rart og gammeldags.....

Det er da ikke noe problem å skrive den bogstaven på vanlig datatastatur?

Skrevet

Jeg veit heller ingenting om dette, men syns det virker merkelig. Syns du skal dra dit i egen person istede for å snakke med de på tlf. Sørg for å få snakke med noen andre enn du snakket med på tlf, og forklar nøye hva det gjelder. Jeg kan ikke skjønne at det skal være noe problem. Du prata sikkert bare med en som hadde en dårlig dag.

Skrevet

Jeg har ö i navnet mitt, det er skrevet ø i folkeregisteret fordi de bare hadde de norske bokstavene i systemet sitt da mitt navn ble registrert. Det er et irritasjonsmoment, skal ikke påstå noe annet.

Tror faktisk det er slik i de fleste land, at man må tilpasse skrivemåten til de bokstavene som faktisk eksisterer i alfabetet som er brukt i landet man bor i. For eksempel er ikke det kyrilliske og det latinske alfabetet identisk, og russere må "transkribere" navnene sine til latinsk stavemåte når de blir registrert i norge, vil tro det blir det samme andre veien (et eksempel på at transkriberingen ikke blir praktisert likt av alle land med latinsk alfabet - byen som arrangerer OL i 2014 skrives Stotsji på norsk og Stochi på engelsk, sansynligvis noe helt annet med kyrilliske bokstaver).

Skrevet

Kjenner også noen med bokstaven ö i etternavnet, og det er skrevet med ø i alle norske papirer. Det er jo ikke vanskelig å skrive bokstaven ö på et datatastatur, men det er vel sånn at man må tilpasse navnet til de bokstaver som finnes i språket. Og selv om det er enkelt for oss å finne frem til hvordan utenlandske bokstaver skrives på et datatastatur, så er det faktisk en del personer som sliter med det. (noe som også kan rettes med bedre dataopplæring). Men uansett, tror nok også at dette er sånn i mange andre land også. Vet om et norskt ektepar i USA som ville kalle sønnen sin Pål, men det gikk ikke så han heter Paal. ;)

Skrevet

Hva med Märtha Louise, hvordan er hennes navn registrert i systemet. ;)

Skrevet

ä er en av de bokstavene som faktisk er i systemet pluss et fåtall andre bokstaver som f.eks ô og é .

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...