Gå til innhold

lavt stoffskifte og graviditet

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

Jeg er nå 12 uker på vei. Har fått påvist et lavt stoffskifte. Nå lurer jeg på om det finnes solskinnshistorier her inne? Har det gått bra med babyen/barnet til andre som har oppdaget lavt stoffskifte etter de 3 første månedene? Er skikkelig redd for fosterskader og hjerneskader, og klarer ikke å slappe av. Kan man se slike ting på organrettet ul forresten?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg er gravid i uke 22 nå og har lavt stoffskifte.

Forrige svangerskap hadde jeg nok også lavt stoffskifte, da det ble oppdaget uregelmessig stoffskifte 1 år etter 1. fødsel.

Jeg ble ikke medisinert før etter svangerskap nr 2.

Hvordan stoffskiftet mitt var gjennom svangerskap nr 2, aner jeg ikke. Legen min tok det ikke så nøye den gang, ei heller denne gang.

Selv om jeg nok mest sannsynlig hadde lavt stoffskifte gjennom hele svangerskapet med nr 2, så har hun ikke fått noen skader. Ikke ble det prematur fødsel, ingen problemer med morkaken, og definitivt ikke lav IQ score...

Hun er i dag 4,5 år og kan lese og skrive, hun regner enkle pluss stykker og vi har så vidt begynt å introdusere henne for minus.

Hun kan mange engelske ord...

Hun har selv begynte å interessere seg for dette, det er ikke noe vi presser henne til.

Fant dette på legeforeningen sine sider ang komplikasjoner:

"Ikke adekvat behandling gir økt forekomst av spontan abort, nevrologiske misdannelser, vekstretardasjon, preeklampsi, abruptio placentae og senere redusert IQ scores hos barnet."

Kilde: http://www.legeforeningen.no/id/131726.0

Jeg vil tro at spontan abort ikke har vært tilfellet hos deg, siden du fremdeles er gravid og det nå er oppdaget. Vekstretardasjon, så langt er du etter hva jeg kan se, ikke kommet enda, vil vel være mer aktuelt i slutten, samme med løsning av morkaken (abruptio placentae) og svangerskapsforgiftning (preeklampsi).

Eneste jeg ikke har noen formening om er nevrologiske misdannelser..

Etter hva jeg kan se på internett så er det de samme misdannelsene som barnet kan få dersom mor ikke tar tilskudd av folat (autisme, adhd og en ting til som jeg ikke vet hva er) Det er mange som ikke har gått på tilskudd av folat gjennom svangerskapet og ikke fått barn med problemer...

Jeg har ikke så veldig stor peiling på lavt stoffskifte, men har prøvd å sette meg inn i det pga legen min sin likegyldighet, men har du noen spørsmål, kan du bare sende meg en pm så skal jeg prøve å svare deg så godt jeg kan.

I 12. uke så vil barnet begynne å produsere thyreoideahormoner selv, men det kan fremdeles ha behov for tilskudd fra deg.

Så langt du er kommet nå, vil jeg tro at den største komplikasjonen du har vært utsatt for er økt risiko for spontanabort. Og det har du ikke vært utsatt for. Nå blir du forhåpentligvis medisinert, og da går sikkert alt veldig fint...

Et lite tips; med mindre du er veldig tynn, ville jeg prøvd å passe kostholdet slik at vekten ikke går unormalt mye opp. Det er vanskeligere å slanke seg etterpå når en har lavt stoffskifte (selv om du er fint medisinert).

Det viktigste ang dosering er at du føler deg vel, og helst at TSH er mellom 0,5-1,5, dog helst under 1,0

Min TSH er 0,3 og jeg har det fint; så jeg kommer så langt jeg kan å nekte for å redusere dosen min..

Lykke til

Skrevet

Fosteret får ingen skader altså.. Jeg har veldig lavt stoffskifte til vanlig, og dosering på 100 mikrogram, 150 under graviditet. :) Vesla på 6 år har ikke tatt noen skade på at jeg har hatt lavt stoffskifte.. hun ligger over gj.snitt i sin alder på skolen ;)

Man skal alltid øke noe med doseringen når man er gravid, og regner med legen din gir deg doseringen utifra målingen din.

Skrevet

Hei.

Jeg fikk og lavt stoffskifte med førstemann, men det ble ikke oppdaget før året etterpå slik at jeg var umedisinert under første svangerskap. Nå er han 8 år og helt fin.

I følge min lege er det normalt å gå opp til 150 mikrogram under svangerskapet. Jeg har økt dosen, men stoffskiftet har likevel gått ned noe, men innenfor normalområdet.

Tror du skal gå ganske lenge før du vil få noen symptomer og enda lenger før det oppstår noen komplikasjoner.

Tror ikke du har noe å bekymre deg over, hvis du likevel ikke klarer å slå deg til ro med dette vil jeg anbefale deg å ta en prat med legen din om det.

Skrevet

Var hos legen i går, er langt i fra utlærd på dette.

Jeg hadde visst misforstått litt..

TSH betyr lite så lenge en føler seg fin; FriT4 skal helst ikke ligge under 15. Ved tidligere alvorlig sykdom, så pleide de å kjøre TSH helt mot 0...

Gjest sandyBay1
Skrevet

Går nå på 600 mikrogram daglig etter at dette er helt på styr om dagen, og overlegen er helt lugn, så lenge jeg er det.

Hat lavt stoffskifte siden -94 og de tre andre barna jeg har er helt normale.

Gravid nå for 4 gang, og mini vokser som den skal. Er i uke 22 :)

Lykke til!!

Skrevet

Signerer egentlig bare det Twigsen har skrevet jeg,får samme dosering og har 2 barn fra før,har hatt lavt stoffskifte i 10 år,har ikke hatt noe å si på mine barn ihvertfall..

Skrevet

Så fantastisk å lese alle de gode historiene deres!

Jeg har nå begynt på medisiner. Legen min hadde snakket med to spesialister som også mente at så lenge jeg fremdeles er gravid, så har alt mest sannsynlig gått bra. De hadde sagt at babyen mest sannsynlig har tatt det den trenger av hormonet, og at det kun er jeg som har fått for lite, i det at kroppen ikke har klart å produsere nok.

Det var mest sannsynlig ingenting å bekymre seg for, ingen av disse "fæle" resultatene lå an til å slå an, ikke prematur fødsel en gang, selv om jeg har litt korte svangerskap...

Så nå er jeg mye mer avslappet, og tør tro på at dette skal gå bra:)

Tusen takk jenter for flotte historier, og masse oppmuntring!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...