Gå til innhold

7mnd gammel og vil helst ammes natten lang...

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå må jeg nesten begynne å sette inn noen tiltak her, for jeg trenger mer søvn. Min datter på 7mnd våkner annenhver time hele natta, og da vil hun ammes.... Hun har første oppvåkning rundt kl.21-22, og deretter går det "slag i slag" helt til hun mener det er morgen. Idag var det morgen 5.40.

Jeg forstår at det meste av denne ammingen ikke er fordi hun er sulten, men fordi hun vil ha nærheten og kosen. Ofte sovner jeg mens hun ammer og da blir hun liggende med meg noen timer, men jeg sover definitivt best uten henne i armkroken.

Er det nå det er på tide å gi henne eget rom og være streng på ammingen? Eller blir det bare mer pes hvis jeg må opp og fly bort til henne flere ganger hver natt?! Burde jeg gjøre noe annet?

Med de andre har jeg sluttet å nattamme ved hhv 10 og 11mnd, så jeg synes det er litt vanskelig dersom hun ikke skal få NOE mat iløpet av natta, men å redusere mengden litt ville vært flott...

Hvordan gjør dere det`?

Jeg skal begynne å jobbe igjen om noen dager, og da trenger jeg å sove litt :)

Videoannonse
Annonse
Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Hos oss hjalp det VELDIG med eget rom! Gikk fra 6-8 oppvåkning med amming, ned til 2-3 ;)

Tar babyen flaske? Her reduserte oppvåkningene seg enda mer da Muffin kun fikk utvanna mme på flaske, istedenfor en varm og koselig ammestund ;)

Skrevet

Spørs om hun ikke må få eget rom ja. Er mer min latskap det står på her (vil helst holde meg i senga hele natta)..:)

Hun tar hvertfall flaske med vann. Lenge siden vi har prøvd mme, men må uansett ta det ibruk når jeg skal begynne å jobbe så smått.

Takk for tips hvertfall :)

Skrevet

Slik var det hos oss også for 2-3 uker siden.

Lillebror er 7,5 mnd og vi endte med å la han ligge alene på rommet (vi flyttet inn i nytt soverom) og kun gi vann inntil 4-5-tiden. Begynte med at pappan ga vann et par netter før pappan også flytta ut av rommet,

Det så ut til å gå seg fint til da vi ikke våknet av at han var halvvåken men sovnet igjen og vi ikke vekket han. Han hadde faktisk en natt uten oppvåkning før kl 6.30 og en natt med kun oppvåkning kl 4.30 før han ble syk med forkjølelse, hoste og falsk krupp. Så nå har det vært pes i 1 uke.. Men håper det går seg til igjen!!

Lykke til uansett hva dere velger!

Skrevet

Oj, det høres jo veldig bra ut..:)

Vi forsøkte å ligge på et annet rom en natt vi også, men jeg er sååå lat på natta så jeg endte opp i min egen seng etter 1.ammerunde. Må nok bare være forberedt på en litt slitsom periode før det forhåpentligvis blir bedre, og få mannen til å ta sin del :)

Skrevet

Vi hadde det akkurat sånn fra 6,5 måned. han sov da allerede på eget rom og da funket det å prøve å overse ham - altså vente ham litt ut. Noen ganger roet han seg selv, andre ganger ikke. Det ble litt mere ork for ham å rope på hjelp, så da reduserte det oppvåkningene en del. Når han ble 7,5 mnd og kunne reise seg opp i senga, så hjalp ikke dette, siden han omtrent satt eller sto opp før han egentlig våknet, og da greide han ikke å roe seg selv. jeg bgynte å jobbe når han var 8,5 måneder. For å redusere oppvåkninger som kom av nærhetsbehov/separasjonsangst, begynte vi å samsove igjen. Han ville dog ha pupp like ofte, så det gikk bare ikke når jeg skulle på jobb.

Vi hadde ventet på at pappaen skulle ha perm for at han skulle ta ham på nettene og "avvenne ham". Det syntes ikke pappaen var så greit når det kom til stykket, så det ble til følgende en uke etter jeg hadde begynt å jobbe:

Natt 1: Han hadde fått pupp kl 1 og kl 3. Når han våknet kl 4, og ikke ville slippe puppen for å sovne fikk jeg nok. Jeg holdt ham og strøk ham mens han gråt i 30-40 minutter. Gråten eskalerte, men så plutselig gav han opp og LA SEG TIL Å SOVE.

Natt 2: Han sovnet på pappaesn sin og ble båret i seng (sin egen). Våknet kl 01 og ble båret inn til oss. Fikk pupp, men ble koblet løs og gråt litt før han sovnet (oppå ansiktet mitt ;-). Våknet ikke igjen før kl 5.

Natt 3: Vi ammet i stua, pusset tenner og gikk og la oss alle 3 ved 22-tiden. Så snart han forsto at det ikke ble pupp, la han seg for å sove uten å klage. Våknet kl 5 første gangen og ammet på ene siden. Våknet kl 7 og fikk da fra andre siden. (måtte jo tømme meg før jeg gikk på jobb)

Siden jeg begynte å nekte ham pupp, så våkner han mere sjeldent. Nå har det isteden blitt et problem å legge ham i egen seng, han vil gjerne være oppe til vi legger oss ;-), Men det tar vi i neste omgang. Og så er det litt inkonsekvent at han får pupp av og til, men jeg som du trur kanskje han trenger litt mat fremdeles.

Skrevet

Flypapir, vi har det ganske likt. Min er dog 8,5 mnd. Og det er ikke det samme å ha en 10 kg stor klump med snørr og blåmerker (beynt å reise seg...) som ligger og kniper meg i leppa og i brystvorta i armkroken hele natta, som å ha en bitte liten baby der;) Jeg er som deg egentlig ikke interessert i noe avvenning. Men at han inntar hoveddelen av næringen nattestid, dte er jeg heller ikke interessert i. Er søren meg hver time. Ammer kl 1830 ved legging, kl 2230 og fra kl 24 har vi det gående til jeg drar den skrantne og utammede kroppen min opp en gang mellom 06 og 07. Jeg har blitt vel grinete og udugelig på dagtid, så igår tok mannen omsider affære og ga meg ordre om å sove på sofaen (der han har ligget de siste 8 mnd med sitt elendige sovehjerte. Trøste, for en periode!), mens han lå inne med lille fisen. Jeg vil ikke legge ham på eget rom før han er ett år i henhold til rettningslinjene og anbefalingene til forening mot krybbedød. Og med mitt bløte hjerte er det ikke aktuelt med noe skrikekur. Dermed var det med tungt hjerte (og tuuunge øyelokk) jeg la meg på sofaen kl 23 i går kveld. Avtalen var soleklar: et eneste lite gråtknyst, og jeg ryker rett tilbake til soverommet. Men vet du. Ungen klynka ikke en gang (jeg er nesten indignert;)). Han ble båret inn til meg kl 0245, ammet på en side, bar ham tilbake. Og fikk ham igjen kl 0555!!! Dette er jo heeelt utrolig! Jeg bar ham inn igjen. Men da sovnet han ikke igjen. Den armkrokammingen på morgenkvisten har vært rimelig intens, og ble nok hard å venne seg av med. Litt grinete i dag (og TYDELIG fornærma på meg i dag morges!), ellers alt godt. Avtalen er videre at vi fortsetter dette i en uke, og ser om han da får vent seg av med å nattamme hver J*** time. Jeg har sovet så deilig i natt! Fy søren, første sammenhengende to timers søvn på eeevigheter!

Skrevet

Jeg er i litt samme situasjon, men ikke så gal. Leser "The no-cry sleep solution" akkurat nå. Googlet den og fant den på pdf. Virker som den funker fint, og den krever hverken at barnet må skrike alene, slutt på amming eller slutt på samsoving. :)

Skrevet

Vet du, den boka har jeg faktisk!:) Men jeg er ikke en sååå ihuga fan at jeg leter den frem tror jeg. Har flyttet 3 ganger siden jeg kjøpte den, så hvilken eske den ligger i aner jeg ikke..:P Mener også å huske at den boka dreide seg mest om innsovningen? Også at man skulle ta puppen saakte ut rett før baby sovnet ol?! Innsovningen er heldigvis ikke et problem her...:)

Jeg tror i grunn jeg skal flytte ut fra soverommet en periode. Min mann ba pent om at jeg skulle vente noen dager til (han har vært syk), så da tenker jeg at jeg overlater soverommet til han og babyen fra helgen av :)

Takk for gode tips jenter, godt å høre om flere som er i lignende situasjoner!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...