Gå til innhold

snart 7 mnd og yoghurt??

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kan eg gi min gut på snart 7 mnd yoghurt og graut til 8 mnd? Han har ikkje fått tenner enno...

Skrevet

Vanlig yoghurt skal man ikke gi før fra 10 mnd. Men de som står i barnemathylla på butikken kan gis fra den alder som står på glasset/pakken.

Grøt fra 8 mnd er ikke noe problem å gi i forhold til manglende tenner. Det er vel bare grovheten(mer fiber) på grøten som er forskjell fra 6 mnd grøtene. Min gutt ble skikkelig plaget mer hard mage når han begynte med 8 mnd grøt. Men kan være fordi han fikk for lite væske, han ville ikke ha vann ved siden av, så han fikk bare morsmelk å drikke.

Gjest Madolyn & Muffin
Skrevet

Tenner har ikke noe å si, da babyen tygger med gommene, og ikke med f eks de nydelige fortennene de etterhvert får :) Vi tygger jo ikke mat med fortennene selv heller :)

Snuppa til ei venninne av meg spiste brødskive med skorpe fra hun var 8 mnd gammel, uten en eneste tann <3

Jeg er skeptisk til alle disse melkeproduktene til babyer under 10 mnd, selv om de er varmebehandlet, syrnet osv. Lille Muffin kastet opp i mengder etter å ha fått et helt glass (200 g) med "risgrøt" 6 mnd, som viste seg å være 25 % mild yoghurt, og kun 5 % rismel.. Fy til mammaen for ikke å sjekke innholdsfortegnelsen :(

Men ser jo at det er svært mange produkter med melkeinnhold, f eks samtlige grøter på glass, pluss noen av middagene fra Hipp. Det viktigste er vel at du innfører sakte og forsiktig, og ikke gir hele glasset første gang babyen skal smake :)

Skrevet

Som skrevet over, mat med melk i anbefaler helsedirektoratet at man venter med til ca 10 mnd. Jeg ser en del barnematprodusenter putter melk i mye før. Hvis det er allergi, matintoleranse, øreproblemer eller eksem i familien, ville jeg ventet med all melk til 10 mnd hvis mulig. Eller hvis din baby er plaget med å være urolig eller har vondt i magen. Melk er noe av det tyngste og vanskeligste for et umodent fordøyelsessystem å fordøye.

Skrevet

Jenta mi er 6,5 mnd, og vil ikke ha melk. Så barnelegen sa vi kunne gi henne youghurt og Biola.

Det er anbefalt å vente til 10 mnd med melkeprodukter, men så lenge jenta ikke vil ha melk, må hun få i seg kalsium på andre måter.

Ga henne sånn "Jogolino" fra Nestle i dag, som egentlig er fra 10 mnd. Og hun har ikke reagert på det så langt i allefall.

Men, dette har vi jo fått anbefalt fra lege da.

Hadde ikke vært hysterisk for å prøve litt youghurt uansett.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...