Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette har jeg lest flere steder:

"tilby brystet hver gang barnet viser tegn til interesse. Slike tegn er å strekke på armer og bein, åpne øynene, bevege tungen, lete med hodet, sutte på hendene, lage korte, høyfrekvente “lokkelyder” – og hvis ikke dette fører frem: gråt. Gråt er nemlig et av de seneste tegn på sult."

Gjelder dette nyfødte eller generelt når de blir eldre også? Synes fortsatt det er litt vanskelig å lese jenta mi enda hun er 3 mnd, og mange ganger når jeg skal gi henne mat så gråter hun og er utålmodig når jeg skal finne fram puppen. Burde jeg ha sett tidligere tegn? Ser dere tegn på deres barn og hvilke er de?

Har prøvd å følge klokken sånn nogenlunde når det gjelder amming så det skal bli litt rutine på det, men ønsker jo i grunn ikke at hun skal måtte gråte seg til mat, burde jeg da gi mat litt tidligere tro?

Hvordan vet du om barnet ditt gråter pga sult, hører du forskjell på den gråten og annen gråt? Det leser jeg også at man ofte gjør..men jeg vet ikke om jeg gjør det :S

Gjest MammaentilMia
Skrevet

Jenta mi på 3,5 uke viser de tegnene. Grynter om hun ligger i senga eller vogna og når jeg tar henne opp pleier hun å søke veldig på brystkassa. om hun ligger på armen vrir hun hodet mot puppen og om hun ikke er helt på det stadiet enda går tunga inn og ut, ho tar smokken veldig fort eller henda går inn i munnen hennes :)

Skrevet

Har sett at jenta mi har snudd hode frem og tilbake noen ganger, og når hun var nyfødt så smattet hun veldig når hun var sulten, våknet av smattelydene husker jeg, hehe. Men slike tydelige tegn sluttet hun med etterhvert. Grunnen til at jeg lurer er at jeg tror jeg har gitt jenta mi for sjeldent mat de siste dagene for hun har alltid grått før måltidet, og det er vel ikke så bra :S Må bli flinkere til å lese tegnene hennes! Men skal sies at hun er ei utålmodig lita ei også, har litt temperament tror jeg ;)

Merker forresten også at hun er sulten når smokken stadig kommer i retur hvis hun sutrer litt og jeg prøver å gi henne den. Eller hvis jeg holder henne i armene mine så dunker hun hodet mot meg.Hun putter også hendene i munnen, men det kan like gjerne være sugebehov for hun nøyer seg ofte med smokk også da.

Hun gir jo en del tegn når jeg tenker etter.

Gjest MammaentilMia
Skrevet

Det vi gjør er at når ho viser tegn så istedetfor å vente og se, lager vi en flaske for å sjekke om ho er sulten om ho ikke viser tydelige tegn. Da lager vi en liten flaske først i tilfelle ho ikke er sulten så vi slipper å kaste masse mme.

Om det er veldig lenge siden ho har spist pleier vi å skifte på ho for så å prøve å mate ho. Ho pleier faktisk å være sulten da også :P

Skrevet

Synes liksom aldri jenta mi sier neitakk til pupp når jeg tilbyr, hehe, så er vanskelig å vite om hun egentlig er sulten eller bare ville ha kos, nærhet eller trøst. Og så har jeg tenkt på om det er "feil" å gi henne pupp for å roe henne ned f.eks, men når jeg tenker på det nå så får hun jo nærhet og kos og trøst ved å få pupp så om det er det hun trenger så burde det vel være greit? Ble kanskje bare litt stressa av helsesøstra mi som sa jeg burde amme sjeldnere fordi hun lå litt over gj.snittet på vekta (er ikke såå stor jente likevel altså, ca 5600 g og 57 cm).

Nei nå skal jeg bare gi henne pupp med god samvittighet og gå for full selvregulering! Blir jo bare tull med å følge klokka..er jo mest jeg som vil ha rutiner tror jeg. Men nå bør jeg vel pelle meg i seng så jeg får litt hvile før morgendagen, for da blir det vel en del mer amming tenker jeg ;)

Gjest MammaentilMia
Skrevet

Babyer er jo alltid selvregulerende og den klokkeregelen er utdatert.

Når jeg amma fikk ho pupp når ho ville, men hadde ikke melk så da ble det flaska og da lærte vi veldig godt tegna :)

God natt :)

Skrevet

Burde ikke helsesøsteren min visst det? at klokkeregelen er utdatert mener jeg. Jeg sa at jeg ga henne mat når hun ville og det ble ca hver 2. til 2,5 time mellom. Da sa hun at jeg burde prøve å forlenge de periodene og at det ikke var vanlig at hun skulle ha så mye mat hele tiden. Har så vondt i hjertet mitt nå fordi jenta mi kanskje har gått sulten i noen dager nå fordi jeg prøvde å drøye det til 3 timer mellom hver amming :( Hun har grått mye mer, men jeg har ikke koblet det før nå at det antagelig var av sult. uff fælt å tenke på! Nesten så jeg får lyst å hente henne å amme henne nå når hun sover..skal ikke gjøre det altså ;)

Gjest MammaentilMia
Skrevet

Som de sa til meg på sykehuset når jeg lærte å amme: man vet aldri hvor mye melk de faktisk får i seg når man ammer så de kan ville ligge ved puppen mange ganger iløpet av døgnet.

Og det beste hadde vært om det var sånn vindu som på melkekartonger slik at vi så hvor mye de fikk i seg :P

Skrevet

hehe du sier noe der! Hadde vært kjekt! :-D

Det er jo sant, vet jo aldri hvor mye de drikker, jeg har liksom sett på det som et mål om hun gulper eller ikke etterpå, hun har vært fæl å gulpe hele tiden, men er litt bedre nå, men tenker at hun har iallefall fått nok hvis hun gulper litt, men det er jo ikke sikkert det heller. Nei nå gleder jeg meg nesten litt til morgendagen for å virkelig prøve å se etter sulttegn og å gi henne mat når hun enn vil og se om jeg får en roligere og mer fornøyd baby i morgen :)

Nå MÅ jeg legge meg.. tidstyv denne pcn...

Natta ;)

Skrevet

Har sett litt på de ulike gråtelydene som det er laget film av. Der det forklares hvilke type gråter det er til hvilke type "needs".

Sulten gråt er visst: NNÆÆH.(eller Neh, som de sier, men jeg føler det høres mer ut som Nææh). Altså du må høre den N i starten.. Og har fulgt litt med på dette, og det stemmer faktisk ganske så bra her ivertfall :)

Og de skriker : AAEEIR, (ivertfall nogelunde slik) Når noe er ubehagelig, enten kald, varm, luft i magen osv.. Det stemmer også her..

Men Eh Eh når de må rape..

Og :Ouw tror jeg når de er trette, men den har jeg ikke helt skjønnt enda:P

Vet ikke om dette er slik i virkeligheten, men 2-3 av disse har stemmt her ivertfall :)

Søk på youtube etter type skrikelyder på engelsk, husker ikke hva den videoen heter :P Tror det var Dunstan baby ellernoe :)

Skrevet

Nei, feil...

Aeirh når de har luft nederst i magen.. Og Heh når de er kalde eller varme eller trenger å byttes på :P Sorry

Skrevet

Så interresant storesmurf&lillesmurf :)

Har nemlig hørt at hun gråter i blant slik sm høres ut som giir giir (er sikert aaeir da?) det virker mest som klageskrik da, altså ikke skikkelig storskriking. Skal prøve å høre litt bedre etter i dag og se om jeg hører forskjell på dette :)

Skrevet

Det er ikke alle helsesøstre som er kompetente. Det er jo sånn overalt, i alle stillinger. Noen er gode, andre ikke fullt så gode. Du kjenner ditt barn best, og dersom du tenker hun er sulten - ja da skal hun få mat, uansett om det har gått 1 eller 3 timer. Jeg har selv hatt store babyer. Store babyer er ofte ganske krevende. De skal ha mat ofte. Innimellom kan helsesøstre og leger være i overkant opptatt av percentiler, og noen anbefaler hyppige eller sjeldne amminger alt etter som hvor barnet ligger ift percentilen. Mine babyer har blitt ammet hver andre time ca. De har måttet ha mat så ofte, fordi de har vært store. Et ammebarn kan aldri bli for stort (med mindre det er noe riv ruskende galt), så amm i vei med god samvittighet!

Skrevet

Har prøvd å være mer obs på dette med tegn på sult i dag, men hun begynner å gråte før jeg egentlig rekker å se om hun er sulten, er ei lita utålmodig ei dette her..også når jeg skal skifte fra den ene puppen til den andre så skriker hun i mellom enda det tar tre sekunder, hehe.

MEN det har vært en bedre dag :) Hun kosepratet masse under den ene ammingen som om hun ville si at det var jo dette jeg ville ha! nå har jeg det bra igjen! hehe. Er så utrolig godt å se henne smile igjen og være den jenta jeg kjenner på en måte :) Godt å lese også at du har hatt store babyer bad habits, og det er jo egentlig logisk at større barn må ha mere mat spør du meg? Blir ca hver 2. time her også, litt slitsomt, men myyye mindre slitsomt enn å ha en misfornøyd baby :) hun gråter enda en del når hun er trøtt, strever veldig med å sovne virker det som , prøver å grave hodet inn i armen min for å gjemme seg når hun skal finn søvnen og styrer fælt på før hun liksom finner en stilling hun finner seg til rette i. Virker som hun kjemper veldig mot søvnen når hun er trøtt..er vel overtrøtt da kanskje. Får bare jobbe mer med søvnen og kanskje løser det seg etterhvert som maten kommer på plass igjen. Tusen takk for råd og innspill! setter pris på det :) Kan liksom ikke skjønne at jeg ikke fattet at hun fikk for lite mat, men sånn er det, når jeg skrev tråden i går og fikk svar fra dere så var det liksom så innlysende når jeg "så det utenfra", blir visst blind på mitt eget barn her når man går rundt å trøster dagen lang og hjernen slutter å fungere ;p så TAKK :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...