Gå til innhold

Da man skal jobbe med mennesker som har downssyndrom, og vill spesialisere seg på dette...

Anbefalte innlegg

Hvordan er utdannelsen da? Er dette noe man kan ta i praksis utenom å gå skole? Over 4 eller 5 år eller hvordan det nå er.

Jeg er helt grønn på det, og jeg finner heller ingen bra info på nettet.

Fortsetter under...

Jeg er utdannet vernepleier...kanskje det kunne vært noe for deg?mange videreutdanninger/mastergrad i funksjonshemninger du kan velge å gå i ettertid...det er forresten 3 år på høyskole,eller 4 år deltid...da er det både en praksisperiode hvert skoleår itilegg til skole...nesten alle høyskoler i landet har denne utdanninga...lykke til:)

Nå for tida er det vel mange med Down syndrom som bor ganske spredt i omsorgsboliger, de kan derfor risikere å bli ensomme.

Men i Tangerudbakken borettslag virker det kanskje som flere med Down syndrom bor rett ved siden av hverandre?

De fleste som jobber et slikt sted er kanskje vernepleiere? Mens noen er miljøterapeut, sykepleier, hjelpepleier eller lignende.

Jeg har jobbet i bolig i over 20 år som hjelpepleier, eller helsefagarbeider som det heter i dag, men anbefaler deg å utdanne deg til vernepleier da du får et mye større og spennende ansvarsområde. Lykke til :)

Jeg er vernepleier, og det er vel den utdanninga som er best "kjent" som rettet mot utviklingshemmede. Som skrevet over her er det jo også muligheter for å ta videreutdanning etter endt studie om det er interessant.

"Hovedutdannelsen" når man skal jobbe med mennesker med psykisk utvikligshemming, som downs, er vernepleien. Da har man 3åring høyskoleutdannelse for å jobbe med mennesker med spesielle behov, enten det er psykisk utviklingshemmede, demente, rusavhengige, fremmedspråklige osv. Ut over dette kan man spesialisere seg å feks ta undervisningspedagogikk eller spes ped.