Eplebiten Skrevet 13. november 2011 #1 Skrevet 13. november 2011 Jeg har den siste tiden klødd mye på magen. Men nå er det bare vondt, det klør, det svir, det er et smertehelvette til tider. Jeg får nesten ikke sove om natten pga det er så gale. Jeg burde nok ringt føden, men orker ikke. Da må jeg sikkert kommer opp dit for sjekk osv, og hvis det ikke er noe gale blir jeg nok bare sendt hjem igjen med råd om å smøre meg med fuktighetskrem osv. Men jeg har prøvd alt av fuktighetskremmer. Jeg har prøvd alle råd som er uten hjelp. Eventuelt jeg får en resept på noe, uten å ha mulighet til å hente den for i morgen. Føler det ikke er vits å ringe, hvertfall ikke nå i kveld. Sikkert veldig feil av meg å tenke slik, men jeg er så sliten og orker egentlig ingenting. Kjenner mye bevegelse fra babyen, så virker som den har det bare bra i magen. Hva ville dere gjort? Ringt nå eller ventet til i morgen i håp om at jeg har litt mer energi? Er også redd jeg kommer til å få kjeft fordi jeg ikke har ringt tidligere. Føler at disse jordmødrene som tar telefonen ofte er sure og lite forståelsesfulle.
2 Prinser + 1 i vente Skrevet 13. november 2011 #2 Skrevet 13. november 2011 er ikke sikkert at de vil ha deg ned på føden med mindre du begynner å klø inni hendene og/eller under føtterne. det er jo det man skal være obs på med svangerskapskløe fordi den type kløe kan være farlige (unormale lever-verdier)... MEN hvis dette bekymrer deg veldig, så er det vel uansett best å ta en tlf til føden og høre hva de mener. jeg klør enormt på armene og skuldrene. lykke til
Eplebiten Skrevet 13. november 2011 Forfatter #3 Skrevet 13. november 2011 Jeg klør bare på magen, så tviler på at det er noe alvorlig. Har kommet frem til at jeg ringer legen i morgen istedenfor i håp om noe som kan hjelpe mot kløen. For en ting er sikkert, jeg klarer ikke gå slik lenge med denne kløen og lite søvn. Termin i dag, så håper fødselen finner sted snarest, slik at det kan gå over.
januarbaby012 Skrevet 13. november 2011 #4 Skrevet 13. november 2011 Hei! Åsen vet du at det er sv.skapkløe? Har du tatt blodprøve og rinprøve`? å kløe så mye er slitsom, og det har jeg godt erfaring. det er bare 2 dager jeg har det litt bedre. har vært hos legevakt nesten midt på natta pga kløing, og der tok jeg blodprøve og urinprøve, som viste at d var bare sv.skapkløe. tok 2 tab. som jeg turde ikke å ta den da jg kom hjem, var redd for at d skjer noe me babay. Men så kjøpte jeg (Lipikar) kremen som er mot kløing fra apoteket, og den hjalp mye. Men siden du orker ike å gå til lege lege / føden idag, kansje du kan prøve med å ta deg en dusj men lit kunkende vann ( ike varm) det hjelper. ellers synes du må ta d opp med legen imårra, for det er veldig slitsom å klø. ( åååh jeg klør nå på magen hehehe) lykke til!
januarbaby012 Skrevet 13. november 2011 #5 Skrevet 13. november 2011 forrresten hvor langt er du på vei?
Danmi Skrevet 13. november 2011 #6 Skrevet 13. november 2011 Jeg har også vært plaget av kløe lenge,har fått sår på magen,klødd meg til blods flere ganger,spesielt om natten. Igår og idag har jeg ikke smurt meg etter jeg har dusjet og det har klødd betydelig mindre. Jordmor mente det kunne være varmeutslett.. jeg er hvertfall fornøyd med at det klør mindre. Verdt et forsøk kansje? Lykke til uansett
nyttårsprins Skrevet 13. november 2011 #7 Skrevet 13. november 2011 Heisann!! Jeg har fått konstantert svangerskapskløe, og har hatt det nå i 3 veldig lange uker. Våkner om natten av at jeg klør meg til blods. Helst på leggene og rundt anklene, men også magen. I begynnelsen var hendene verst. Har fått beskjed at jeg mest sannsynlig må slite med dette resten av svangerskapet - så du kan tro jeg ser frem til 3 uker til med dette... Til poenget: Nemlig hva som hjelper...litt i allefall... : Jeg har fått allergimedisin på resept som heter Polaramin. Dette er av den gamle varianten antihistaminer som absolutt ikke er farlig å ta under svangerskapet. Dette har faktisk redusert kløen noe. Da det klødde som verst brukte jeg Eurax kløstillende krem eller NAF Hvitvask som begge deler fåes kjøpt på apoteket. Det lindrer i allefall en stund. Du kan også få kjøpt en krem som er basert på havreektrakt og Zink i serien A-Derma. Den smører huden samtidig. Pass på å unngå perfymerte produkter rett på huden....det irriterer... Husk at dersom du klør inni håndflatene eller under fotsålene bør du kontakte lege for en blodprøve så de kan teste leververdiene dine. Dette er en relativt sjelden komplikasjon, - så det vanligste er svangerskapskløe. Ikke noe farlig - men sinnsykt irriterende!! Pass også på at du ikke har for mye klær/dyne på deg om natten. Varmen gjør det verre. Bomull mot huden! Og en siste ting...det blir faktisk bare verre av å klø....men jeg vet...helt umulig å la være... Siden du er så nær termin så krysser jeg fingrene for at du snart er kvitt dette. God bedring og lykke til!!!
MetteSK Skrevet 14. november 2011 #8 Skrevet 14. november 2011 Jeg var på kontroll på sykehuset sist torsdag. Nevnte for overlege der at jeg så smått klødde inni/rundt fingrene. Rett på lab. for å ta blodprøve. har ikke hørt noe derfra enda. Klør ikke alvorlig mye, og sover glatt 12 timer, men har fått sånne hvite bittesmå knupper/kuler mellom fingrene på fingertuppene og inni håndflaten. Skal på kontroll på legekontoret imorgen, så får spørre der. Misstenker vel egentlig ikke sv.kløe ut ifra hvordan det blir beskrevet av andre da.. Men før jeg legger meg om kvelden, så torturerer jeg meg med isbad på hendene!
Eplebiten Skrevet 14. november 2011 Forfatter #9 Skrevet 14. november 2011 Får håpe det ikke er noe alvorlig da. Jeg klør heldigvis bare på magen, ikke i hendene eller på føttene. Klør egentlig ikke så mye lenger heller, nå er det mer stikking. Var så dum å barberte magen for hår, og nå har jeg masse røde nupper på huden pga det Forhåpentligvis har jeg lært. Hehe. Men er man desperat, så er man det, og da gjør man alt for at kløingen skal stoppe. Men jeg må ærlig innrømme at jeg liker stikkingen og de røde prikkene bedre, selv om det også er veldig plagsomt. Men det hele er lettere å ignorere enn kløen, for det er ikke så mye jeg kan gjøre med det.
thessi og lillemor Skrevet 14. november 2011 #10 Skrevet 14. november 2011 Bare sånn til info så trenger man ikke klø i hender og under føtter for at det skal være den "alvorlige" svangerskapskløen. Jeg hadde det i forrige svangerskap og klødde omtrent alle steder bortsett fra der. Hadde likevel forhøyede lever- og gallesyreverdier, måtte behandles med medisiner og settes i gang før termin. Alt gikk fint med både meg og baby, men måtte følges tett opp på sykehus. Måtte bare nevne det siden jeg ser det er mange her som skriver at det kun bør sjekkes hvis du klør i hender og under føtter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå