Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

desverre har vi dratt smokkinga litt langt...han er tre og nå er det slutt. Det er så mange konflikter,mas og raseriutbrudd som oppdtår pga denne smokken.

vi har kuttet den ut på dagen,men siden det bare blir mas etter den på dagtid tror jeg vi også slutter med den helt,slik at vi slipper dette tullet.

har prøvd å forklare han har vi kan gå i lekebutikken å gi dem til dama,så kan han velge seg ut en leke..men han blir bare sinna,for han skal ikke gi ifra seg noe smokk. så tror vi bare må ta det den harde veien...selv om nettene kommertil å bli et helvete....

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg synes ikke du har drøyd det for lenge. Jeg er tilhenger av at smokkebarna skal bli store nok til å forstå hva som skal skje. Nå er ditt barn stort nok til å forstå, om ikke den fulle og hele konsekvensen av å gi fra seg smokken, så ihvertfall store deler. Jeg synes du bare skal bestemme deg for at på lørdag, da reiser vi til lekebutikken med alle smokkene (selv om han protesterer på forhånd, kan det hende fristelsen i lekebutikken blir for stor). Be ham velge en leke og "betal" med smokkene. Kanskje blir det rabalder, kanskje ikke. Nekter han, så overtar du. Velg ut en leke og "betal" med smokkene.

Våre eldste sluttet da de var 3,5 år. De var ekstremt avhengige av smokkene, men smokkeslutt gikk over all forventning. Vi var utrolig spente i forkant, og forventet det rene helvete... men nei, det gikk så fint:-)

Kan hende blir du positivt overrasket du også!

Skrevet

Vi hadde det helt likt, han var så innmari avhengig av smokken, var ikke det fram til han ble 2 år, brukte den knapt, men så fikk han en lillebror og da var smokken plutselig det helligste han hadde. Når han var over 3 år så maste han hele tiden etter den og vi var mildt sagt leie av all masinga, så jeg lagde en stor lapp med nedtelling at om 3 uker skulle vi slutte med smokk, så han skulle krysse av dagene selv. trodde han trengte 3 uker siden han var såpass avhengig. Etter 2 dag, så kom han tuslende ned etter leggetid. Da skulle han kaste smokkene for nå var han blitt storgutt, og det var slutten på det eventyret. for han har ikke mast etter smokken i det hele tatt! helt fantastisk!

Så jeg har trua på at de skal finne det ut selv, med bittelitt hjelp ;)

Skrevet

han var altså 3 år og 7 mnd når han slutta ;)

Skrevet

Uff jeg skjønner hva du snakker om. Våre gutter har smokken festet i koseklut. Så det blir helt krise å slutte. Lykke til.

Skrevet

Vår smokkegtt slutta når han var 3år å 4mån. Han fick han velge VAD han vill fra lekekatalogen/butiken för jul å önske det fra Nissen..Julafton samlet vi alle smokkerna i en pose å gav till Nissen så fick han en stooooor gave i utbytte, å tänka sig det var akkurat det hans önsket sig. Kaptein sabeltan skipet..Vi snakket mye om detta med att Nissenn kommer å då ska han gi ALLA smokker till Nissen å få gave...

Det gick overaskande bra, sov ite oroligt två första nätterna..men inte ett pip dagtid, å vi spurte han ikke om han savnet det..för å rippa opp i "såret" ;-)

Lykka till

:o)

Skrevet

da har det gått ei uke og vi har ikke slutta med smokk enda.....jeg gruer meg skikkelig!

svigermor passte han jo her om dagen,jeg kom hjem tidlig og hva ser jeg,jo en gutt med smokk i munn.....jada ikke rart han maser om å få smokk på dagtid når han får den av henne når hun passer han!!! jeg ble ganske forbanna.. jeg forklarte henne at det bare ble konflikter og mas etter smokken når hun gav etter og vi prøver å slutte.

takk for tips her oppe:) kanskje vi må lage en nedtellingsplan,slik at han kanskje får tid til å venne seg til at han skal slutte.

blir også utrolig usikker når jeg snakker med pedagoger som sier at han bare er tre år og smokken er hans trygghet og alt det der...blir veldig usikker på om jeg gjør det rette...men han er 3,har ikke noe tro på at han har noe sugebehov:p det er bare en forferdelig dårlig uvane...

Skrevet

For de aller, aller fleste går dette sååå mye bedre enn foreldrene forventer. Selvom barna er skikkelig "smokkeavhengige". Jeg tror sannheten er at de er egentlig ikke så avhengige som det vi tror at de er.

Snakk med gutten-sett en dato-gjennomfør!

Skrevet

Gutten vår sluttet med dagsmokken da han var 2 år, null problem. Smokken skulle ligge i senga, og det var han veldig nøye på. Nattsmokken drøyde vi med til han var 3 år og 2 mndr. Da hadde han nylig vært hos tannlegen for første gang, og tannlegen bemerket at hun så at han brukte smokk.

Vi snakket med ham om at nissebarna hadde mistet alle smokkene sine, og på selveste julaften puttet vi alle smokkene i en pose og sendte de til nissebarna (posen ligger innerst i et skap, men du skjønner). Han elsket tanken på at de stakkars nissebarna skulle få smokkene hans. Litt mas de to første nettene, så var det over.

Skrevet

Min lite riktige pedagogiske måte var rett og slett å klippe den i stykker mens han sov. Han trodde selvsagt at han hadde bitt den useriøst selv og dette var en dag som "alle" butikkene var stengt.. Etter et par dager, var den smokken glemt ;-)

Skrevet

her var mine 3 og 2 år når jeg tok den. Var umulig å slutte med til største mens minste hadde.

Jeg hadde kutta ned til kun når de var i senga i et par mnd, før jeg en kveld snakket med de at de nå var de for store så når vi sto opp skulle vi kaste smokken i søppla.

Det ble litt grining fra største når leggetid kom men to netter og den var glemt.

Tror det er viktig å få alt av smokker ut av huset så du ikke kan gi etter og bare være litt hard på akkurat det.

Skrevet

Sugebehovet skal jo bli borte rundt 2 år og smokk er skadelig for tannstillingen både for de tennene de har nå og de neste.

Skrevet

Må bare signere de andre her - det går bedre enn du frykter! Vår var stor, 3 år og 9 mnd da vi skjønte at smokken ikke kom til å forsvinne av seg selv ;) Vi snakket om det et par dager, at hun snart skulle slutte med smokk, de skulle Kaptein Sabeltann få (han har et digert rom i Dyreparken med hundrevis av smokker i). Midt i uka før vi skulle til Dyreparken ville hun selv legge bort smokken. Det var MYE grining den kvelden, men kun en kveld og så var det over. Vi voksne forventet høytidelig seanse, bildetaking og farvel til smokkene hos Kapteinen, men nei, hun raste opp trappa, heiv fra seg smokkene og raste ned igjen. Ferdig med det! Ingen premie heller (ok, hun fikk en is). I ettertid har det hendt at hun låner lillebrors smokk, om hun har vært sjuk, men aldri noe problem å gi den tilbake igjen.

Lykke til! Det går kjempebra! Tenk at det er sunt og fint at gutten deres har vilje og temperament! Det kommer til å komme godt med senere i livet :)

Skrevet

Her slutta ho med smokk da hu var 2,5 år. Hadde to kvelden som var mye styr, ikkje så mye gråting, men ville ikke sove. Kosen/filla beholdt vi. den bruker hun litt enda, men er den skitten så gjør det ingenting å legge seg uten. Så etter vi har vore i syden nå om 2 uker, så forsvinner den og. hun er 4 år nå.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...